Dalton plains

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Dalton plains

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Trevligt!
Styrs signalerna manuellt eller via någon sinnrik automatik?
Helt via Basil Fawltys medhjälpare Manuel ;) (om inget ändrat sig sen Timmele), undertecknad som lokförare var inte alltid med på sådana moderniteter. Till vägtrafikens fasa..

Helt klart ett både trevligt och genomtänkt inslag i modultrafiken.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

Stämmer bra. Jag har tryckströmbrytare i de fyra hörnen på modulen som man får trycka på för att starta/stanna vägskyddet. Enkelt och praktiskt. Eventuellt kompletterar jag med en extra tryckknapp i en lös låda som jag kan fästa med tving på någon annan modul en bit bort för att underlätta för lokförarna, men det får komma lite senare i så fall. Just nu har jag fullt upp med banan hemma.

Jag har inte hittat några fungerande amerikanska vägskyddssignaler i N-skala så det blev att bygga själv. Stolpen är ett 1mm mässingsrör som man borrar två 0,5mm hål på tvärs med ca 2 mm mellanrum. Borra upp det nedre hålet så man kan trä in en koppartråd där senare. Trä sedan in en 0,5mm mässingstråd i det övre hålet. Ta sedan två ytmonterade lysdioder och löd ihop dessa rygg-mot-rygg så att den enas katod är vänd mot den andras anod och omvänt. Då lyser den ena om strömmen går åt ena hållet och vänder man polerna så lyser den andra. Löd sedan fast paketet mot 0,5mm-tråden så att lysdioderna hänger under tråden. Gör ett likadant paket för andra sidan röret. Ta sedan emaljerad koppartråd, ca 0,2 mm, och löd änden mot undersidan på ena paketet lysdioder och löd sedan även fast underdelen på det andra paketet lysdioder och dra sedan den emaljerade koppartråden in genom det nedre hålet i stolpen och genom stolpen och ut undertill. Löd på en anslutningskabel på röret och du bör nu kunna få lysdioderna att lysa. Glöm inte ett motstånd i serie! Har man gjort rätt så lyser den ena lampan framåt och den andra bakåt, och vänder man polerna så lyser det åt andra hållet.

Måla sedan lysdioderna svarta så att det inte lyser framåt när lysdioden lyser bakåt. Lysdioderna lyser åt sidorna vilket man inte vill i det här fallet. Limma sedan på fiberbrickor som lampskärmar. Måla hela stolpen. Skriv ut "RAIL ROAD" "CROSSING" på ett papper och tejpa både fram och baksida och skär ut med skalpell. Klista på stolpen.

Ritningar:
http://www.tc.gc.ca/eng/railsafety/rtd10-822.htm
http://mutcd.fhwa.dot.gov/htm/2009/part ... ngdesc.htm
http://laws-lois.justice.gc.ca/eng/regu ... T3xt3.html

Signalen styrs av en Arduino Uno och sedan kompletterar man med en MP3-spelare. LLJ har skrivit om det i Modelljärnvägsmagasinet. Ljudfilen hittade jag här:
http://soundbible.com/2070-Railroad-Crossing-Bell.html

Jag gjorde dock en liten modifiering av ljudfilen eftersom den inte lät så bra när man loopar, dvs spelar ljudfilen flera gånger. Man hörde när ljudet börjar om från början så jag klippte bort lite i början och lite i slutet, så om någon vill ha den modifierade ljudfilen eller min programkod så hör av er. Jag har dock inte samma MP3-spelare som LLJ skrev om utan jag har istället den här.

För att få lysdioderna att lysa växelvis behöver man polvända strömmen, vilket innebär att man först kopplar stolpen till "plus" och den emaljerade koppartråden till "minus" och efter en kort stund så vänder man på det och kopplar stolpen till "minus". För det använder man lämpligen en H-brygga. Notera dock att kretsen har två H-bryggor och att man behöver ansluta ingångarna på den H-bryggan som inte används till antingen + 5 volt eller GND.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dalton plains

Inlägg av LLJ »

Intressant MP3-spelare. Har man ett minneskort på baksidan? Hur många ljudspår kan man ha?
Ser flera användningar för denna :) .

Att du använt dig av polvändningstekniken istället för en extra ledning, har det med utrymmet i röret att göra?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

Ska man ge sig in i ett sånt här project så finns det ett par saker som underlättar.

Pincett som kan hålla lysdioderna. Det är nummer två från vänster jag syftar på. Utan den pincetten hade jag blivit inlagd på psyket.

Borrskaft är nödvändigt och små borr. Jag har köpt min variant av borrskaft hos RimboGrande men den finns inte med på hemsidan.

En dremel multiverktyg eller motsvarande behövs och ett borrstativ. Själv har jag en Cotech. Borrstativet var bra eftersom det har spår där man kan lägga ner mässingsröret när man ska borra hål i det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Intressant MP3-spelare. Har man ett minneskort på baksidan? Hur många ljudspår kan man ha?
Ja, man skaffar ett minneskort och sätter på baksidan. Hur många ljudspår man kan ha vet jag inte, men du kan nog ha många. Jag tror mitt minneskort var på 4 GB vilket var det minsta jag fick tag på. Du kan nog stoppa in ett på 16 GB om du behöver. Jag köpte tre MP3-spelare och alla tre kostade bara ca 120 kr inkl frakt från Kina.
LLJ skrev:Att du använt dig av polvändningstekniken istället för en extra ledning, har det med utrymmet i röret att göra?
Ja. Det blev enklare så. Och så hade jag IC-kretsen med H-bryggorna liggande hemma.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

Notera att min MP3-spelare inte har någon volymratt utan man styr volymen (0-30) med ett kommando. Jag har istället en potentiometer inkopplad till Arduinon för att reglera volymen.

Jag läser manualen nu och du kan ha 255 låtar i rot-katalogen. Men sedan kan du ha 99 underkataloger och 255 låtar i varje katalog. Så du kan ha totalt 25 500 låtar om jag förstår dokumentationen korrekt.

Minneskortet ska vara antingen Micro SD card <= 2GB eller ett Micro SDHC card <= 32GB.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Catalex_MP3_board.pdf
Engelsk manual, något bristfällig.
(539.42 KiB) Nerladdad 235 gånger
YX5300-24SS Datasheet V1.0.pdf
Kinesisk manual som är komplett. Använd google translate!
(829.88 KiB) Nerladdad 231 gånger
Vagskydd.ino.txt
Min programkod. Ta bort ".txt" i filnamnet och lägg programmet i en mapp med samma namn bortsett från ".ino".
(5.67 KiB) Nerladdad 215 gånger
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

Jag glömde att jag skrev programmet på en Linux-dator och att det ser konstigt ut om man öppnar programmet i en texteditor som inte klarar Linux textfiler. Så här kommer mitt program läsbart även på en Windows-dator. Använder man Arduinos utvecklingsmiljö behöver man inte tänka på det, den klarar även Linux-filer.

Några kommentarer om programmet:

Arduinon använder serieport för att prata med MP3-spelaren och Arduinon har en inbyggd serieport. Men den serieporten är bra att använda för kommunikation med PC:n, t ex för debug-meddelanden för att se vad som pågår. Därför använder jag "SoftwareSerial" som är en mjukvaru-serieport istället.

Jag har två "lysdioder", LED_ONE och LED_TWO. Dessa styr varsin sida av H-bryggan. Om LED_ONE är "etta" och LED_TWO är "nolla" så går strömmen åt ena hållet och om LED_ONE är "nolla" och LED_TWO är "etta" så går strömmen åt andra hållet. Vill jag släcka lysdioderna helt så låter jag LED_ONE och LED_TWO ha samma värde, antingen att båda är "etta" eller att båda är "nolla".

Potentiometern har tre anslutningar och den vänstra kopplar jag till GND, mitten till "analog ingång" och den högra till +5 volt. När jag läser värdet får jag ett tal mellan 0 och 1023 och jag ska då konvertera det till en ljudvolym mellan 0 och 31. Vilket jag gör med raden:
int volume = potentiometerValue >> 5;

Det betyder att jag fem gånger dividerar värdet med 2. Men man hade lika gärna kunnat skriva:
int volume = potentiometerValue / 32;

Funktionen "sendCommand" skickar ett kommando till MP3-spelaren. Funktionen "parseMP3Response" tolkar svaren från MP3-spelaren, men den har jag inte gjort färdig. Jag har lite problem med att ljudet ibland inte stängs av när jag vill och jag tror att jag kan använda funktionen "parseMP3Response" för att kontrollera om ljudet har stängts av men så långt har jag inte kommit än. Större delen av funktionen "parseMP3Response" används idag för att skicka meddelandet från MP3-spelaren vidare till datorn så att jag kan se vad MP3-spelaren säger.

Alla rader som börjar med "//" är bortkommenterade så de används inte. Koden behöver städas.

Funktionen "readButton" läser av strömbrytarna som används för att aktivera/stänga av vägskyddet. När man trycker in en strömbrytare så studsar kontaktblecken några gånger. Detta sker så snabbt att en människa inte hinner se det, men datorn är så snabb att den känner av det. Därför behöver man hantera det, därav "debounce".

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Vagskydd_windows.ino.txt
(5.9 KiB) Nerladdad 225 gånger
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Dalton plains

Inlägg av MickeC »

Trevligt projekt!

Sen finns det fungerande signaler att köpa.

Jag har hittat på eBay, (däremot misslyckas jag länka dit i min iPad), sökordet som underlättar är "crossbucks"

Mina är av märket NJ International...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Dalton plains

Inlägg av kasoe »

Ah, "Crossbucks", underlättade rejält. Tack! :)

NJ International artikelnummer 2095, ett par med LED (utan blinkelektronik).

Noterat i min Möjlighetslista. (Jag har lagt ner ToDo-listor... ;) )

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

Jag har tänkt att göra två små lådor med en tryckknapp som man kan placera ut på en angränsande modul m h a en tving för att möjliggöra fjärrmanövrering av vägskyddet. Det blir låda+tryckknapp, sladd samt kontakt så att man kan koppla loss sladden från modulen under transport.

Hur lång bör sladden vara mellan modulen och lådan? Man vill ju ge bilisterna lite tid att stanna innan tåget kommer.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"