Dalton plains

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Dalton plains

Inlägg av daniel »

Av transporttekniska skäl kommer jag att bygga en ny modul som kommer med till Timmele. Därmed inte sagt att den behöver vara med i banan.

Dalton plains är en rak linjemodul, 1165 mm lång, med en frilastyta (grusplan) vid sidan om spåret och ett ganska kalt landskap. På frilastytan kommer stå en mjölkbil och en vanlig lastbil. Mjölkbilen hämtar mjölk från närliggande bönder för vidare transport med tåg och den andra lastbilen fraktar diverse gods till/från järnvägen. Eventuellt kan man vända på det så att tåget kommer med mjölken till mjölkbilen. Eftersom modulen saknar växlar får tåget stanna på linjen för att lasta/lossa gods.

Bilderna på lastbilarna är för trafikplanerarna så att de får en uppfattning om vilket gods som kan skickas via Dalton plains.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
1953 IH R-190 Delivery Truck - 17177541-origpic-be8459.gif
1953 IH R-190 Delivery Truck - 17177541-origpic-be8459.gif (67.31 KiB) Visad 5440 gånger
Lastbil Mercedes L3500 med presenning - 130148-origpic-9b319e_jpg_0_0_100_100_300_212_75.jpg
Lastbil Mercedes L3500 med presenning - 130148-origpic-9b319e_jpg_0_0_100_100_300_212_75.jpg (8.31 KiB) Visad 5440 gånger
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Dalton plains

Inlägg av MickeC »

Då skall jag lägga till den i modulbiblioteket :)

Den kommer helt klart att ritas in i banan!
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

Lite funderingar på landskapet på modulen. Jag måste ha en väg till min grusplan, annars blir lastbilschaffisarna sura. Så då funderar jag på att lägga en landsväg som korsar spåret i anslutning till grusplanen. Bredd på vägen bör vara 7 cm och utrymmet för flänsen vara 0,8 mm om jag förstått rätt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Dalton plains - americaN-modul.png
Dalton plains - americaN-modul.png (2.71 KiB) Visad 5346 gånger
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Dalton plains

Inlägg av RobertKlarén »

Daniel

Kul idé med linje som har lite aktivitet.

På FFC gjorde jag vägen just 7cm bred, måttet hänger naturligtvis ihop med vilken typ av väg som åsyftas men är det en normalstor landsväg kan nog denna bredd vara ok. Då finns det plats med lite vägren också.

Frigången för fläns; här har jag lagt plastikarden så att "spikarna" på Atlasrälsen gått fria. Det har visat sig var perfekt. med 0,75mm tjock plastikar får du inga problem med pinnen som sticker ner på lok och vagnar.

Jag ser fram emot att få trafikera Dalton Plains om ca en månad.

//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Dalton plains

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Lite funderingar på landskapet på modulen. Jag måste ha en väg till min grusplan, annars blir lastbilschaffisarna sura. Så då funderar jag på att lägga en landsväg som korsar spåret i anslutning till grusplanen. Bredd på vägen bör vara 7 cm

Med vänlig hälsning
Daniel
Bredden på vägen beror ju alldeles vilken karaktär du vill ge modulen, en 7cm bred väg i N-skala blir mer än 11m IRL, m a o en rejält stor väg. Som jämförelse är en normal svensk landsväg 7m bred...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

Ok, jag bör kanske minska bredden en bit.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Dalton plains

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Ok, jag bör kanske minska bredden en bit.

Med vänlig hälsning
Daniel
Det beror ju helt på vilken typ av väg du vill åstadkomma ;) , sen är det bra med små dåliga vägar, då har järnvägen lite lättare att få trafiken...

Om vi skall vara allvarliga så drar bredare (och bättre) vägar med sig saker som bommar, blinkljus eller vakt(!) lite beroende på när i tiden det är...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dalton plains

Inlägg av daniel »

Jag har missat att visa hur slutresultatet blev så här kommer en liten film.

https://www.youtube.com/watch?v=OUzcCPuSUbE

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Dalton plains

Inlägg av kasoe »

Fräckt! Vad är det för varningssignaler? Jag satt häromdagen och tänkte på att jag kanske skulle ha ett par sådana på min nästa modul... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dalton plains

Inlägg av LLJ »

Trevligt!
Styrs signalerna manuellt eller via någon sinnrik automatik?
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"