Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har nu börjat med att bygga om mina Micro Trains-vagnar från boggimonterade koppel till vagnsmonterade koppel (body mount). Det finns ett hål för detta i vagnarna, men jag tycker det är lite långt ut och att kopplen då sticker ut lite mycket. För att åtgärda detta så borrar jag ett nytt hål omkring 1,5 mm längre in i vagnen.

På första vagnen gjorde jag detta utan att ta bort vagnskorgen, och det gick bra förutom att jag missade att stegen på vagnsändarna är en plastbit som ligger precis där jag borrar. Dessa knäcktes på första vagnen :(. Som tur är går det att lösa med kniv och lim. På andra vagnen monterade jag bort korgen och stegen innan jag borrade. Då blev det dessutom mycket enklare att borra då jag kunde lägga bottenplattan på bordet då jag borrade :). Efter att bottenplattan var borrad och grader borttagna monterade jag på stegen och borrade upp dessa.

Något som kan bli ett problem då man flyttar in kopplen är att skruven som håller fast kopplet går mot ena hjulaxeln. Om detta händer behöver man ta och slipa bort lite av huvudet på skruven närmast axeln. Detta görs lättast med en handborr med en sliprondell.

/Erik
Body mount koppel 2017-06-09.JPG
Body mount koppel 2017-06-09.JPG (178.13 KiB) Visad 3647 gånger
Boyd mount koppel - Oops knäckte plasten 2017-06-09.JPG
Boyd mount koppel - Oops knäckte plasten 2017-06-09.JPG (168.53 KiB) Visad 3647 gånger
Body mount koppel - Nu blev det bättre 2017-06-09.JPG
Body mount koppel - Nu blev det bättre 2017-06-09.JPG (168.44 KiB) Visad 3647 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2017 gånger.
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 436
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av MikaelB »

Dum fråga kanske men vilken diameter på skruv är det som passar?

- Mikael
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av ErikKuiper »

MikaelB skrev:Dum fråga kanske men vilken diameter på skruv är det som passar?
Ingen dum fråga alls. Jag använder den skruv som kom med de MTL 1015-koppel som jag har köpt. Den har en diameter på 1,2 mm.

Jag gör följande steg då jag sätter dit ett koppel.
  • Demonera vagnen.
  • Borra ett 1,0 mm hål i varje ända av vagnbotten som är i någon gjuten metall.
  • Ta bort grader vid borrhålet.
  • Montera på steg och borra hål i plasten.
  • Montera bort steg.
  • Försiktigt skruva i en skruv i hålet för att gänga det.
  • Skruva ur skruven.
  • Montera dit steg.
  • Skruva fast koppel med samma skruv som jag gängade med. En skruv bör bara gänga ett hål, mer klarar de inte.
  • Montera på hjul för att kolla koppelhöjd.
  • Om allt är OK montera ihop resten av vagnen. Om inte, fixa :).
/Erik
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av daniel »

Vad är fördelen med vagnsmonterat koppel jämfört med boggimonterat koppel?

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av ErikKuiper »

daniel skrev:Vad är fördelen med vagnsmonterat koppel jämfört med boggimonterat koppel?
Med ett boggimonterade koppel överförs drag och tryckkrafter via boggin och det gör att den inte kan röra sig fritt. Detta är speciellt problematiskt då man trycker vagnsätt. Då vill boggin vrida sig på grund av tryckkrafterna och det är hjulflänsarna som gör att vagnen inte spårar ur. Med längre vagnsätt så kan krafterna bli så stora att vagnar spårar ur (speciellt lätta vagnar). Det ökade motståndet gör också att växlelloken klara av att trycka färre vagnar än med vagnsmonterade koppel.

Skälet att MTL har boggimonterade koppel tror jag är för att de bättre kan hantera snäva kurvor, något som nog är viktigt för många kunder. Å andra sidan har jag vagnar från andra tillverkare som har vagnsmonterade koppel från fabrik så de kanske finns andra skäl.

/Erik
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av daniel »

Om jag förstått rätt så har förebilden boggimonterade koppel och att det är skälet till att boggierna sitter så långt ut på amerikanska vagnar jämfört med sina europeiska motsvarigheter. Och att detta i sin tur beror på att det amerikanska centralkopplet är svårt att koppla i kurvor.

Hur långt in från vagnsgaveln räknat sitter hålet som du borrar, när korgen och stegen är borttagen?

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av ErikKuiper »

daniel skrev:Om jag förstått rätt så har förebilden boggimonterade koppel
Var har du fått det från? Om du tittar i artikeln om boggi på Wikipedia och på bilder på vagnar så syns det tydligt att kopplen är monterade i vagnsramen.

Anledningen att boggier sitter så långt ut på amerikanska vagnar är att fångstavståndet för Janney-koppel är begränsat. Se avsnitt 3.3 i rapporten Automatkoppel av Rune Bergstedt. Det är en mycket bra rapport där man lär sig en hel del om automatkoppel och om svårigheterna att introducera det för europeiska godsvagnar.
daniel skrev:Hur långt in från vagnsgaveln räknat sitter hålet som du borrar, när korgen och stegen är borttagen?
Omkring 3 mm. 1,5 mm bakom det befintliga hålet.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av daniel »

Fel av mig, det var ett antal år sedan jag läste om det och kom ihåg fel. Men det är rapporten som du länkar till som jag tänkte på.

Den texten som jag kom ihåg fel var den här:
En nackdel med Janney- kopplet är att det bara är möjligt att koppla inom ett begränsat
område i sidvinkel. Det medför problem för vagnar med stort överhäng i kurvor med
små radier. Kopplet passar därför för den typ av rullande materiel som används inom
AAR med kort avstånd mellan kopplingsplanet och närmaste hjulpar. I kurvor måste
koppen ibland manuellt riktas in för att kunna kopplas samman. Ju mindre kurvradie
desto större är sannolikheten för att det skall behövas.
Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 436
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Vagnsmonterade koppel på MTL-vagnar

Inlägg av MikaelB »

Stort tack för uppdateringen Erik och den utförliga förklaringen.

- Mikael
Skriv svar

Återgå till "americaN"