Slirande drivning på Atlas SD7

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 278
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av HansBrage »

Jag köpte ny-begagnad Atlas SD7. Ja, ett nytt lok som troligen inte ens varit ur lådan men legat där säkert över 10 år. Skaffade dekoder-kort, monterade in och provkörde. Vid krypfart går loket fint i båda riktningar men när man ökar varvtalet på motorn så börjar det slira i kraftöverföringen för farten ökar inte nämnvärt och ibland stannar loket helt trots att motorn snurrar.

Lyfte av kåpan och kikade lite närmre. Det visar sig att motor och svänghjul snurrar men inte snäckskruven eller den lilla kardanaxeln däremellan.
Pillade loss skruv och axel och tittade inne i svänghjulet. Där sitter en liten medbringare ("male universal" enligt sprängskissen) och den borde följa med axeln runt när motorn snurrar men den slirar på axeln när man belastar den.

Hur är det tänkt att fungera? Ska den sitta fast på axeln eller ska den få slira? Om den ska slira så borde friktionen regleras på något sätt eller? Kan dessa små plastbitar ha gett upp av ålderdom efter lång tid i lådan?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av daniel »

Jag vet inte, men jag hittade denna sida:
http://model-railroad-hobbyist.com/node/16997

Några citat från länken:
Atlas Drive

Thu, 2014-02-20 16:09 — Logger01

Dave, There are actually several parts in the front drive assembly which may be failing mechanically. You can confirm this by taking the shell off and spinning the motor while applying force to the front truck wheels. If you feel any slipping you will have to take the frames apart to further diagnose the problem. Take a look at the exploded parts diagram for the SD-24 which can be found at N SD-24 Loco. As Azbaja indicated the Male Universal has probably failed, but I have also seen the Worm and Shaft Assembly slip and Gear Set in the Front Truck Assembly fail.

Some dealers carry parts, but I usually just go http://www.atlasrr.com/nparts.htm.

ps. If this is the first time you have taken one of these apart, you may want to take pictures of the disassembly.

Ken K
Male universal installation

Mon, 2014-03-03 17:04 — Ron McF

Dave,

the male universal on the SD24 is the same as that on the Atlas H16-44. I've not had to replace any on my SD24s, but I've had to replace all the universals on my five H16-44s due to splitting (it is a known problem).

If you look closely at the universal you can see that the hole diameter is larger on one side than the other. That's the side to press onto the shaft. I use a small jeweller's screwdriver to position the universal, by sliding it down the screwdriver blade. Then I press it into the shaft using whatever flat ended tool I have handy that will fit inside the recess. It does require a moderate amount of force. I haven't destroyed a universal so far, but to guard against future failures I bought a pile of spares.

Regards,
Ron

Modeling the Gulf, Colorado & Santa Fe in southern Oklahoma, in 1960.
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 278
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av HansBrage »

Jag googlade lite igår men utan att hitta något vettigt. Oftast för att jag drunknade i resultat avsett vad jag googlade på. Men den länken ser relevant ut. Tack!
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av daniel »

Google-sökningar kan vara en vetenskap...

Jag googlade på "atlas engine male universal".

Det jag var intresserad av var om någon mer hade haft problem med prylen "male universal".

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 436
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av MikaelB »

Är det så här med de nyare loken med, eller har de "uppdaterat" designen?

- Mikael
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 278
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av HansBrage »

daniel skrev:Google-sökningar kan vara en vetenskap...

Jag googlade på "atlas engine male universal".

Det jag var intresserad av var om någon mer hade haft problem med prylen "male universal".

Med vänlig hälsning
Daniel
Jodå, jag och google brukar komma bra överens. Men den här gången gick det inte så bra. Har nu konstaterat att mina "male universals" är spruckna så nu blir det till att beställa reservdelar från Atlas.
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 278
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av HansBrage »

MikaelB skrev:Är det så här med de nyare loken med, eller har de "uppdaterat" designen?

- Mikael
Svårt att säga. Men de träffar jag fått på google (i mina nyare sökningar) tycks röra ca 15år gamla lok. Många träffar är dessutom 5-6 år gamla så det kan tyda på att det gäller modeller från en viss period. Pratas om "China versions" i några trådar. Nyare har kanske en annan plast eller kraftigare material.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av LLJ »

All plast åldras. Sedan kan det ha att göra med hur liten diff det är mellan hålet och axelns diameter. Alltför litet hål kan nog orsaka sprickor och plast har en tendens att krympa vid tillverkningen.
Kanske det vore lönt att försöka printa reservdelar i en 3D-printer?
Är det fler inom gruppen som har problem?

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av Robban »

Kolla om NWSL har något som passar annars, klicka på "Part 2" för pdf.

Robban
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 278
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Slirande drivning på Atlas SD7

Inlägg av HansBrage »

LLJ skrev:All plast åldras. Sedan kan det ha att göra med hur liten diff det är mellan hålet och axelns diameter. Alltför litet hål kan nog orsaka sprickor och plast har en tendens att krympa vid tillverkningen.
Kanske det vore lönt att försöka printa reservdelar i en 3D-printer?
Är det fler inom gruppen som har problem?

/Lars
När man googlar på saken så tycks det mest vara vissa av Atlas modeller som har problemet. Misstänker att det beror på typ av plast och dimensionen. Lite för tight passform och spricktendensen ökar. 3D-printning kan säkert vara ett alternativ men prylen är ganska liten, ca 3x3mm. De här kostar ca 60 cent per styck så det är inga dyra prylar.
Robban skrev:Kolla om NWSL har något som passar annars, klicka på "Part 2" för pdf.
Tack för länken, ska se om det finns något roligt där.

Jag hittade inte mina "universals" i Atlas onlinebutik så jag skickade ett mail och frågade. Berättade historien och Atlas tyckte tydligen att det gick på garantin för gratis reservdelar är på väg i posten nu.
Skriv svar

Återgå till "americaN"