[Trafik] Gissa vagnen - Littera?

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

[Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av MickeC »

Med hänsyn till http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=237 kanske vi borde ha en tråd där vi hjälps åt att reda ut littera för specifika vagnar.

Den som har funderingar lägger in bild och sedan hjälps vi åt?

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av MickeC »

Lite ledtrådar kan man få här. Obs att det finns tre delar beroende på period
http://www.opsig.org/pdf/AARFreightCarCodes.pdf

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av kasoe »

Besök gärna http://www.rr-fallenflags.org/ och leta upp ditt bolag. För vissa (t.ex. EL) finns långa listor nästan över "rubbet", för vissa finns listor med bilder(!) och för varje bild vagnsnummer och dess AAR beteckning (tolkar jag det som...).

T.ex. CB&Q BE 8236: http://www.rr-fallenflags.org/cbq/cbq08236dfa.jpg

Och BAM!, Där har vi ett Littera som inte finns med i listan som Micke länkade till ovan! Vad göra? Det verkar som CB&Q använde ett lite eget system här (Jag gissar!) för vagnar i samma nummer serie men listade för annat bolag (FWD, verkar vara mycket ex CBQ vagnar hos dom) visar litterat XM för vagnar i samma serie...

Så har man en vagnsmodell så kan man leta upp vagnar med närliggande nummer och se bilder och förmodad AAR benämning (som är motsvarande "littera"). Det är om man vågar, ofta finner man att tillverkarna har tagit sig ganska stora friheter i sina anpassningar mot verkligheten... ;)

Lite detektivarbete via Sidan ovan men jag tror man kan träffa 98% av alla vagnar man har den vägen.

Andra källor är böckerna "XYZ in Color" från "Morning Sun", min andra stora källa till fakta, information och framför allt inspiration. Där finns (åtminstone i EL böckerna) ofta listor på lok och vagnar men också benämningar på tåg osv. Lite svårare att luska fram detaljer men man får ju kika på alla bilder och läsa en del för att få fram detaljerna, ett mycket trevligt sätt att leta fakta på... ;)

En fråga som uppkommer i fallet med vagnen jag råkade hitta ovan (Det var en slump, faktiskt, jag lovar...) Ska vi strikt följa våra respektive förebilders sätt att klassa eller ska vi strikt följa indelningen från listan som Micke hittat? Dvs Micke, kommer du benämna dina vagnar i serien runt 8200 som BE eller XM? (om jag hade tolkat bilden (modellen) på CBQ vagnen mot hade jag nog lagt den som BX, men är det "passagerar boggier" på den?

En väg att gå, lite "mjukstart" är att man för vagnar som är "osäkra" eller "okända" kan lägga in första siffran, den borde man klara, dvs i fallet ovan ett B för Box Car... Eller X... ;)

Och den som får vagnen till ett visst uppdrag (för "litterat" återkommer väl i "kundspecifikationen" för varje godskund, eller vad har det för "vits" i trafikspelen?) får kanske göra bedömningen om det är rätt eller fel vagn och ev rekvirera en ny från Dispatchern... "Added operational interest" tror jag de kallar det "over there"... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av MickeC »

Hej!

Helt klart är det inte enkelt i alla lägen Anders. Precis som du säger körde vissa stora bolag sitt eget race. Skall det fungera i vårt trafikspel bör vi använda AAR:s benämning. Sedan kan vi nöja oss med den första och ev nästa bokstav i mångt och mycket.

Just CB&Q vagnen du visar är ett specialfall då den är avdelad för just bagage och post i persontåg och då stämmer B som beteckning. Utan att vara 100% säker tror jag den var avdelad för just persontarfiken och endast i yttersta undantagsfall räknas som en boxcar (XM)

En väg att gå är att börja med provisoriska vagnskort av vanligt papper och tejp och sedan skriva med blyerts... Och sedan när man är säker gör med ett snyggare...

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av kasoe »

Jag köper det du säger och det var ju en himla otur att det exempel jag plockade på måfå stämde så dåligt... Tyyyypiskt skulle man utan vidare kunna säga... ;)

En annan fundering kring "vagnskort", jag har EN vagn med vagnskort, det är en Erie-vagn jag har bytt till mig från en kille i Ulricehamn. (inget pris för den som gissar vem det är, det står nämligen på kortet...). Där har vagnskortet en vagt gul färg, är det någon tanke med det? Ska vi välja olika färger på våra vagnskort så det blir enklare att hänföra vagnarna till en viss ägare eller var det bara så att det "nikotingula" pappret låg bra till hands vid utskriften av just det kortet?

Efter Vegby och Robbans stiligt vädrade tåg (inte bara vagnar!) så blev jag sjukt sugen på att göra samma, dvs vädra några lok (1-2 st) samt en radda vagnar. Det är lagom pyssel när man bor i sommarstuga... ;) Så funderingar kring "vagnskort" är inte helt ovanliga... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av LLJ »

De vagnskort som förekommer i americaN normen är svagt gula.
En ren gissning är att det hör ihop med de vagnskort som man kan köpa i häften från MicroMark, från någon firma som hållit på länge med att trycka sådana. Det har blivit en defactostandard helt enkelt.
Rent praktiskt spelar det nog inte så stor roll, så länge vagnskorten är lättlästa.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev:...

En annan fundering kring "vagnskort", jag har EN vagn med vagnskort, det är en Erie-vagn jag har bytt till mig från en kille i Ulricehamn. (inget pris för den som gissar vem det är, det står nämligen på kortet...). Där har vagnskortet en vagt gul färg, är det någon tanke med det? Ska vi välja olika färger på våra vagnskort så det blir enklare att hänföra vagnarna till en viss ägare eller var det bara så att det "nikotingula" pappret låg bra till hands vid utskriften av just det kortet?

...

Hälsar,
Anders Ö
:oops: Jag följde bara normen, och använde lite grövre papper med angiven färg (Sedan tror jag det stämmer med MicroMark också), Jag har mer papper om det är någon som skall ha enstaka kort...

Annars rekommenderar jag just tillfälliga kort att kladda på till att börja med. Det finns ju lite mer parametrar som kan vara intressanta som hemstation, bana. Samtidigt är det en diskussion som gör sig bäst vid möte öga mot öga och att man kan visa...

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av kasoe »

OK, då får jag fixa lite gult papper och så kan vi köra på det! Tillfälliga kort kan vara bra att ha tills man är klar med vädringen av vagnen också, dvs innan den är mogen att hamna på bild...

Som sagts ovan, jag hoppas vi kan ha en liten "Vagnskortsverkstad" vid lämpligt tillfälle en lördag.

Tack för hjälp!
Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av MickeC »

Jag köpte mitt papper i bokhandel i stan (Ulricehamn ;) ) Det fanns i stora stället med allsköns olika papper.

"Tonkarton" 220 g/qm DIN A4 10 Blatt färg "Chamois"

Jag tror det kan var en vinst med att hålla oss till denna ganska neutrala färg (eller vit) och "spara" det lite färgstarkare till markeringar på fraktkort mm

//Micke C
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
LarsErikArnkværn
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 14:56
Ort: Brumunddal N
Kontakt:

Re: [Trafik] Gissa vagnen - Littera?

Inlägg av LarsErikArnkværn »

Har der sett på denne start pakken Micro Mark til ca $33.
http://www.micromark.com/Car-Routing-Sy ... ,8282.html
Selv har jeg vurdert og bestille denne.
Flere som kan tenke seg denne, send PM

Lars Erik
Skriv svar

Återgå till "americaN"