Atlas c55 växlar och planering

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 436
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Atlas c55 växlar och planering

Inlägg av MikaelB »

Mellan åskskurarna filas och putsas det på höstens stora projekt och ovan hand behöver lite hjälp :geek:
Vad använder ni mellan #7 växeln för att få rätt avstånd på en bangårds gaffel (heter det så på svenska)?

#5 lägger sig perfekt men #7 blir ju otroligt tight. Hittar inte i standarden vilket avstånd som krävs eller förespråkas mellan spåren.

- Mikael

EDIT: 2005 var tydligen den som passa
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Atlas c55 växlar och planering

Inlägg av ErikKuiper »

Jag rekommenderar att följa NMRA-standarden som hanterar spåravstånd, S-8. Enligt denna så ska minsta spåravstånd vara 26,2 mm (1 1/32") vid rakspår, men för enkel hantering på yards rekommenderas minst 30,2 mm (1 3/16"). Med de fordon vi brukar använda på träffar så fungerar också 25 mm (N-RE).

americaN använder 31,75 mm (1 1/4") på dubbelspåriga linjer. Detta medger att alla typer av fordon (Class Ia enligt S-8) ska kunna mötas i kurvor med radie på 1 meter.

/Erik
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 436
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Atlas c55 växlar och planering

Inlägg av MikaelB »

Super tack för hjälpen med att klargöra vad som gäller och rekommenderas.

- Mikael
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 436
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Atlas c55 växlar och planering

Inlägg av MikaelB »

Eftersom mitt minne är av ungefär samma kaliber som en förvirrad guldfisk...... Atlas #5 växlar för industri eller yard? Blir det för snävt? Tänkte använda #7 på arrival och departuretrack.

- Mikael
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Atlas c55 växlar och planering

Inlägg av LLJ »

Jag har använt Atlas #5 på industrispåren på Youngburg, i övrigt #7.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Atlas c55 växlar och planering

Inlägg av ErikKuiper »

#5 är OK för industri, men jag rekommenderar #7 för en yard om du ska dra vagnstammar över (typ) 50 cm.
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 436
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Atlas c55 växlar och planering

Inlägg av MikaelB »

ErikKuiper skrev:#5 är OK för industri, men jag rekommenderar #7 för en yard om du ska dra vagnstammar över (typ) 50 cm.
Tack för hjälpen Lars och Erik.
Vagnstammar är de samma som ett "block" med vagnar?

- Mikael
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Atlas c55 växlar och planering

Inlägg av ErikKuiper »

MikaelB skrev:Vagnstammar är de samma som ett "block" med vagnar?
Ja, det är det jag åsyftade.
Skriv svar

Återgå till "americaN"