Extras vs tidtabellslagta godståg?

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av LLJ »

Flyttar detta till en egen tråd.

Om man ser till de bolag som är tänkta att representeras inom Wetter-N:s "anläggning", hur många var det som körde sina godståg som extras under vald tidsperiod?
För det vore väl intressant att efterlikna verkligheten på detta plan?

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av kasoe »

Då svarar jag här istället! ;)

På fråga A svarar jag: "Vet inte..."

På fråga B så svarar jag "Nej", jag ser inte att det är ett tvång, jag tycker ett "fungerande trafiskspel" som vi kan genomföra med den (rätt låga) bemanning vi har är viktigast. Vilken exakt förebild det följer ser jag som något man kan kika på i förlängningen. Vi måste lära oss krypa först...

Vi har diskuterat detta med trafik många gånger inom gruppen. Vi känner nog att vi kommer ha väldigt många trafikplatser och mycket "moduler" i förhållande till hur många vi är. Det gör att det kan bli svårt att bemanna trafikspelen och vi har snackat om att hitta vägar framåt för att få till kul trafikspel på ett sätt som passar oss.

Jag är dock INTE inblandad i detaljerna utan redovisar bara vad jag hör... Men för mig är "kul" viktigast och jag lägge rmin förebildstrohet på andra ställen, lok och vagnar främst... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av LLJ »

@Kasoe:
Jag var mer inne på att det kunde vara intressant att på vissa sträckor så kör man godstågen efter tidtabell (bolag A), medans andra kör allt som extras (bolag B) och på så sätt får både och.
Och för att få lite enklare att "välja", utgå från förebilden.

Men inget skall naturligtvis vara tvingande. Den typ av trafik som americaN gänget i Tyskland kör skiljer sig en hel del från hur ni körde i Vegby, men båda är säkert lika intressanta.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av kasoe »

@LLJ: Och jag menar fortfarande det jag skriver i förra inlägget... ;)

Det vi körde i Vegby var ett steg på vägen (om jag tolkade det rätt) och även där kan jag slänga in "samma som jag skrev innan", dvs vi börjar i "krypfart" och ökar...

Krasst, vi är troligen för få för att driva en stor bana och ett fullt trafikspel, det får de som är mer kunnaiga än mig bekräfta eller dementera, men vi plockar delar och kör det vi kan. Oavsett, vi har rätt kul... för att inte säga väldigt kul! :D

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av LLJ »

Det är bara att säga till, så kan kan ni få ytterligare en till driver/conductor om det inte kolliderar med något annat.
Kan som bekant även bidra med tågmagasin och en station vid behov (även om det verkar vara det lilla problemet) om jag bara får transporthjälp.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av kasoe »

Vi har redan hoppats att vi ska få hjälp med att "köra" den dagen det blir aktuellt! Du är inräknad fast du vet nog inte om det ännu... ;)

Just nu är vi inne i en rätt intensiv "byggfas", vi får återkomma när den är genomgången...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Flyttar detta till en egen tråd.

Om man ser till de bolag som är tänkta att representeras inom Wetter-N:s "anläggning", hur många var det som körde sina godståg som extras under vald tidsperiod?
För det vore väl intressant att efterlikna verkligheten på detta plan?

/Lars
Som vanligt är det en värdering av vad man menar med "Godståg", På min bana körde man 150 vagnars godståg från Chicago till Grand Island och Minneapolis mm.

Mer rätt benämning är kanske local/turn som växlar ett fåtal insdustrier och stationer och sedan återvänder till en division point eller annan lite större station...

Den dagen vi har en bana där vi kan återskapa det första påståendet kan kan jag mycket väl tänka mig göra det men än så länge nöjer jag mig med det andra och låter de genomgående representeras av mer hanterbara (som jag nämnde också kan gå efter tidtabell...)

//Micke C - Dagen till ära jourhavande elefant i porslinsbutiken
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av LLJ »

Ser egentligen inte sambandet mellan långa tåg och om de gick efter tidtabell eller som extras.
Att vi inte kan köra prototyplånga tåg har varit givet länge. Men säg att man sätter en gräns på 10 vagnar per tåg. Är ganska lagom dels ur längdsynpunkt men även vad man hinner med att rangera.

Vet att vissa bolag (minns inte vilka) körde allt som extras, även wayfreights.

Vissa banor som transporterade kol hade alla tågen tidtabellslagda, men körde bara dem som behövdes för den typ av kolmix som skulle skeppas ut.
Resten av tågen ställdes in.

Bottomline:
Jag menar inte att köra så som ni gjorde i Vegby är fel. Det som jag däremot tror är lite dumt, är att trafikspelet har bedrivits på en mängd olika vis, nästan på ett nytt sätt var gång, vilket gör att deltagarna inte får någon vana hur det skall gå till. Så om konceptet från Vegby var bra, fortsätt med det.

Sedan är det lite intressant att notera att vi skall följa americaN normen men själva trafikspelet från americaN använder vi inte.

/Lars
ltper
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-05-09, 02:03
Ort: Habo

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av ltper »

@llj
Jag läser och läser om det du skriver men jag förstår inte vad du är ute efter.
Visst vi följer normen, men jag kan inte hitta att man MÅSTE använda TWC,
Dispatcher och enbart köra extratåg.
De där nere i Tyskland gör det, men hur förebildslikt är det att ha ett trafiklednings-
system från 80-90-tal när man kör efter förebild från 50-60-talet?
Visst är det så att vill vi köra tillsammans med tyskarna så får vi köra som de gör
och vi kanske är på väg till att i framtiden köra som de gör.
Dessutom så var vi Vegby 4 ibland 5 personer och en bana på 18? meter.
Är det då rimligt att ha en Dispatcher när alla fyra är upptagna med att köra två tåg?
Och vad är det för fel med att köra med TT&TO? Extratåg körde man även där.
Jag menar inte att du har fel, men...

mvh/per-olov
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Extras vs tidtabellslagta godståg?

Inlägg av LLJ »

Jämförelsen med Tyskarna var kanske lite dumt att ta upp, våra förutsättningar är annorlunda (färre deltagare i Vegby än jag trodde).
Dock så började tyskarna med dispatcher just pga att de hade brist på folk vid sina körningar.

Inget fel med TT&TO, det var ju det jag efterfrågade från början, i kombination med extras.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "americaN"