Vagnskort för americaN

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Vagnskort för americaN

Inlägg av daniel »

Glad påsk! :)

Finns det något exempel på ifyllt vagnskort? Jag har laddat ner Excel-filen från Fremo americaN-sidan men jag är osäker på var jag ska placera bilden på vagnen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av MickeC »

Kortet placeras på den understa tredjedelen, ovanpå själva fickan för fraktkortet. Jag har skrivit ut lösa småbilder som jag fäst med bokplast...

Skall man trycka bilden med övrig text får man ändra mallen...
image.jpg
image.jpg (120.32 KiB) Visad 5790 gånger
se mer...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av LLJ »

En relaterad fråga: Fraktsedlarna, är de märkta med veckodag eller stoppar modulägaren dem i sorteringslådor märkta med dagar vid resp. magasin + sina moduler eller hur gör vi?
Var ett tag sedan jag körde americaN och ni har utvecklat konceptet en del sedan dess.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:En relaterad fråga: Fraktsedlarna, är de märkta med veckodag eller stoppar modulägaren dem i sorteringslådor märkta med dagar vid resp. magasin + sina moduler eller hur gör vi?
Var ett tag sedan jag körde americaN och ni har utvecklat konceptet en del sedan dess.

/Lars
Numer är de ofta märkt med veckodag och sedan blir det ett "mellanspel"mellan trafikdagarna då fraktsedlar paras med vagnar för nästa dag och placeras ut till magasinen eller befintliga tomvagnar tas i anspråk...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av daniel »

Nu har jag fixat vagnskort till vagnarna inför DT. Jag var lite osäker på "return emtpy car" så jag har "west" på alla vagnarna, men det kan vi stryka över och skriva något annat eventuellt.

Finns det tomma fraktsedlar på DT? Jag är osäker på hur frakterna ska läggas upp så om det finns möjlighet så tänkte jag skapa lite fraktsedlar på plats på torsdag.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
2016-03-30 02.43.36 - liten.jpg
2016-03-30 02.43.36 - liten.jpg (209.21 KiB) Visad 5716 gånger
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av RobertKlarén »

Daniel

Jag kan skriva ut några ark med tomma waybills så kan vi pyssla med det imorgon kväll.

Men jag kan förbereda så gott det går.
  • Vilka godskunder har du?
    Vilken typ av last behöver dessa godskunder och vad skickar dom iväg?
    Var finns dessa (Vilken station)?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av daniel »

Tack!

Dalton plains:
Frilastområde vid linjen. De lokala bönderna skickar iväg sin mjölk i mjölkvagnar i persontågen. Men tar även emot reservdelar, m.m. En och annan jordbruksmaskin kanske dyker upp också. Kanske rent av att någon bonde säljer en begagnad maskin och skeppar iväg den. Någon enstaka vagn med konstgödsel (fertilizer) kan också vara bra.

Dalton town:
Grain elevator. Skickar iväg spannmål (grain).
Godsmagasin. Tar emot konstgödsel (fertilizer), reservdelar, m.m.

Sen har jag en vagn med tre långa rör som kan skickas någonstans. Kanske ett bygge av pipeline förbi Dalton. Alternativt att man skippar rören och använder vagnen för att skeppa diverse jordbruksmaskiner.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av daniel »

Är det någon som vet vad vagnen "gondola with roof" används till? Det är andra vagnen från vänster i övre raden. Det är en halv-hög box car och om jag kom ihåg rätt så har den en massa luckor på taket.

Sen har jag ju tankvagnen också för alkohol-transport men den vet jag inte riktigt vad jag ska använda till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av RobertKlarén »

daniel skrev:Sen har jag ju tankvagnen också för alkohol-transport men den vet jag inte riktigt vad jag ska använda till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Den vagnen kan du skicka vart som helst. Lite hojtarolja kommer alltid till användning :-)
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Vagnskort för americaN

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Är det någon som vet vad vagnen "gondola with roof" används till? Det är andra vagnen från vänster i övre raden. Det är en halv-hög box car och om jag kom ihåg rätt så har den en massa luckor på taket.

Sen har jag ju tankvagnen också för alkohol-transport men den vet jag inte riktigt vad jag ska använda till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Covered Gondola används ofta till stål, både coils och andra ämnen. Taket lyfts av i ett stycke med kran.

Det finns ju alltid användning för genomgångsvagnar som går från magasin till magasin.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "americaN"