Rekommendationer för tågpersonal

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av ErikKuiper »

Då har jag tagit Roberts kommunikations regler och rutiner och bakat om lite, justerat några saker och sedan kompletterat med annat som tågpersonal nog behöver veta. Resultatet blev bifogat dokument. Kommentera gärna. Några exempel till kanske vore bra (föreslå gärna vad ni saknar) och lite bilder som beskriver check box 2 lite tydligare. Sedan skulle jag också tycka att en diskussion om de förenklingar som har gjorts jämfört med verkligheten kan vara intressant att beskriva.

Edit 2015-10-26
Dokumentet är nu uppdaterat baserat på era kommentarer. Jag har även lagt till ett nytt avsnitt 3.4 med en mer komplett dialog enligt GCOR. Avsnitt 4 är kompletterat med alla typer av fält i ett track warrant formulär.
Bilagor
americaN - Rekommendationer för tågpersonal v.0.2.0 2015-10-26.pdf
(145.35 KiB) Nerladdad 153 gånger
americaN - Rekommendationer för tågpersonal v.0.2.0 2015-10-26.odt
(58.47 KiB) Nerladdad 146 gånger
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2015 gånger.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av MickeC »

Bra jobbat!

Det enda jag sett hittills är att det i samband med checkbox 1 bör framgå att det endast är dispatchern som kan upphäva TW (förklara en TW för void)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av daniel »

Mycket bra.

Sida 2, Terminologi:

Så här har jag förstått "Track warrent":

Track warrent är ett formellt tillstånd för ett specifikt tåg att använda main line mellan två angivna punkter. Det är bara dispatchern som har behörighet att dela ut och upphäva en track warrent. Inget tåg får använda main line utan att ha en track warrent och man får bara köra mellan de två punkter som anges i track warrant.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1516
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av RobertKlarén »

Ja men detta är ju strålande, jag märker att jobbet hamnade i rätt händer till slut.

Jag har inte läst det officiella amerikanska dokumentet men är det verkligen så att tåg per automatik ska in på siding då man kommit fram till destinationen. I så fall är väl Check box 8 onödig. Bara en fundering.


Snyggt jobbat Erik.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av ErikKuiper »

Tack för de kommentarer som har kommit. Jag uppdaterar om ett par dagar så det finns mer tid att läsa och fundera.
RobertKlarén skrev:Jag har inte läst det officiella amerikanska dokumentet men är det verkligen så att tåg per automatik ska in på siding då man kommit fram till destinationen. I så fall är väl Check box 8 onödig. Bara en fundering.
Jag har också funderat lite kring Check box 8 och hur den är tänkt att användas. Jag kan tänka mig följande.
  • Om last named point är en station med siding så betyder det att du måste köra in på siding om du har Check box 8. Annars skulle du kunna stanna på main track framför växeln och begära ny track warrant för att kunna köra genom stationen på main track.
  • Om last named point har ett spur så tvingas du köra in på det med tåget.
En annan sak som jag har funderat på och som jag inte vet.
  • Kan ett tåg ha två (eller fler) aktiva track warrants samtidigt?
Exempel. Jag har fått en track warrant #12, check box 2 från NWY till Emey Falls och dessutom Check box 7 så jag kör in på main. I Emey Falls får jag track warrant #16, check box 2 från Emey Falls till Pine Hill. Track warrant #12 måste nu fortfarande vara giltig eftersom #16 inte ger mig rätt att stå main track i Emey Falls.
För att inte ha två track warrants aktiva så hade dispatchern behövt ge mig check box 2 från infartsväxel Emey Falls till Pine Hill och check box 1 för track warrant #12.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av kasoe »

Exempel. Jag har fått en track warrant #12, check box 2 från NWY till Emey Falls och dessutom Check box 7 så jag kör in på main. I Emey Falls får jag track warrant #16, check box 2 från Emey Falls till Pine Hill. Track warrant #12 måste nu fortfarande vara giltig eftersom #16 inte ger mig rätt att stå main track i Emey Falls.
För att inte ha två track warrants aktiva så hade dispatchern behövt ge mig check box 2 från infartsväxel Emey Falls till Pine Hill och check box 1 för track warrant #12.
För att lära mig mer om track warrants så ger jag mig in i debatten... ;)

Är inte detta ett problem för Dispatchern snarare än för lokföraren?
Om dispatch ger en TW #12 som tillåter ett tåg att stanna på Main i Emey Falls, då är det väl deras uppgift (plikt) att hålla koll på att de faktiskt har ställt ett tåg på main? Om det kommer ett tåg i motsatt riktning så får de leda in det på siding.

Så när TW#12 är utförd och tåget står på mail i Emey Falls så är den "Void", du har fått order att stanna på Main och behöver igen ny order för att få trafikera main framför dig. Nu är ju texten översatt, jag har inte läst källan, men när det står att gränsen för rätten att trafikera är "från den sista siding växeln" så anger det inte något om var du befinner dig "fram till sista siding växeln". Rätten att trafikera gäller sträckan EFTER växeln, var du står innan du åker in på nästa sektion enligt TW #16 är egalt och upp till Dispatch att hålla koll på.

Nyckeln ligger i tolkningen av "FRÅN den sista siding växeln", dvs rätten att nytta enkelspåret på utgången av växeln, dvs det saknas i den formuleringen ett antagande om på vilket spår man står innan växeln, det är egalt (men dispatch bör ha järnkoll...).

Jag skulle tolka det så i alla fall, #12 blir Void när du rapporterar in att du har anlänt till "Main i Emey Falls".
Nr #16 ger dig rätten att använda main EFTER växeln utan att bry sig om på vilket spår du står INNAN växeln...

Funkar det resonemanget?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av MickeC »

Mycket som diskuteras ger sig när vi börjar köra efter anvisningen tror jag. Sen får vi akta oss för att krångla till det, redan nu kan det verka avskräckande i text... Men är man på plats och följer med på en erfaren Engineer/Conductor och får höra hur det tillämpas är det inte så svårt...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av ErikKuiper »

Som jag har förstått det så gäller det att står du på main track så måste du ha en track warrant. Detta gäller även main track på en station. Har du ingen track warrant så har dispatchern inte heller en track warrant och då kan han skicka ett tåg i full fart där du står eftersom du inte står där enligt de registrerade track warrants som finns. Inte bra.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av ErikKuiper »

kasoe skrev:Så när TW#12 är utförd och tåget står på mail i Emey Falls så är den "Void", du har fått order att stanna på Main och behöver igen ny order för att få trafikera main framför dig.
Som jag har förstått det inte riktigt. Ett utdrag urt GCOR.
GCOR skrev:14.10 Track Warrant in Effect
A track warrant is in effect until a crew member reports the train has cleared the limits, or the track warrant is made void.
Om du står på main har du inte cleared the limits eftersom limit ligger framför dig och du har fått check box 7. För att göra en track warrant void så måste man få en ny track warrant som upphäver den gamla. Det som är lite förvirrande är att void och is made void låter väldigt lika, men har enligt min tolkning två olika betydelser. Ytterligare ett utdrag ur GCOR.
GCOR skrev:14.12 Voiding Track Warrants
A crew member must write “VOID” across each copy of the track warrant when the train has reported clear of the limits or the track warrant has been made void.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Rekommendationer för tågpersonal

Inlägg av kasoe »

@Micke, när man kör i N-skala är detta troligen inget problem alls, men det är (var...) en intressant diskussion...

@Erik, jag gör inte samma tolkning på "limits" som du... Men jag drar inte vidare utan att läsa på först, och det är frågan om jag har ork till... Där är jag nog mer med på Mickes linje, prova och se... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN"