Ritningar på kurvmoduler

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ritningar på kurvmoduler

Inlägg av daniel »

MickeC skrev:Jag har lagt in excelfilen "Kurvemodul_v3N.xls" som används för att beräkna kurvmoduler i Dropboxen under moduler.
I det aktuella fallet så är denna mallen inte till så stor hjälp då vi har tänkt att låta gavlarna gå utanför långsidorna, medan på Fremos excelark så går långsidorna utanför gavlarna. Fördelen med att ha gavlarna utanför långsidorna är att man får gavlarna exakt lodräta.

Men det är bra att ha mallen för framtida moduler samt att den är mycket användbar om man vill rita ut kurvspåret på modulen.

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ritningar på kurvmoduler

Inlägg av ErikKuiper »

Jag plockar upp den här tråden igen.

Det börjar nu närma sig att jag ska såga till delarna till mina americaN-moduler. Det kommer att bli tre kurvmoduler med en radie på omkring 2 meter och en 25 cm rakmodul. Frågan är då vilken radie jag ska välja. Finns det redan några moduler i gruppen som har en radie på omkring 2 meter och vilken radie har de i så fall? Micke föreslog en radie på 2358 mm. Var kommer denna radie från?

/Erik
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ritningar på kurvmoduler

Inlägg av MickeC »

ErikKuiper skrev:Jag plockar upp den här tråden igen.

Det börjar nu närma sig att jag ska såga till delarna till mina americaN-moduler. Det kommer att bli tre kurvmoduler med en radie på omkring 2 meter och en 25 cm rakmodul. Frågan är då vilken radie jag ska välja. Finns det redan några moduler i gruppen som har en radie på omkring 2 meter och vilken radie har de i så fall? Micke föreslog en radie på 2358 mm. Var kommer denna radie från?

/Erik
Kommer från att en 22,5 grader med 2358mm radie blir nästan exakt 1 m i långsida...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Ritningar på kurvmoduler

Inlägg av BoA »

Medveten om att tråden är väldigt gammal men kan kurvberäkningenprogrammet laddas ner?
/Bosse
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Ritningar på kurvmoduler

Inlägg av kasoe »

Vet inte, men här är en kopia som jag har tillgång till, se bilagan.

/Anders Ö
Bilagor
Kurvemodul_v3N.xls
(75 KiB) Nerladdad 34 gånger
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Ritningar på kurvmoduler

Inlägg av BoA »

Tack!
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Ritningar på kurvmoduler

Inlägg av AlexanderEhn »

Åhå!

Sick skattkista! Visste inte att den filen existerade!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "americaN"