Inte så petigt med bolag?

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Inte så petigt med bolag?

Inlägg av daniel »

På den här bloggen står det att BNSF och CSX lånar lok av varandra på bytesbasis för att slippa växla ur loken när tågen går kors och tvärs över USA. Och att loken då kan hamna på fel sida av kontinenten. Är det en udda företeelse eller vanligt förekommande, och är det bara ett modernt påfund eller var det så även tidigare på de tidsepoker americaN-gruppen normalt kör?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Inte så petigt med bolag?

Inlägg av kasoe »

Det förekom s.k. "Pool-power" där bolag lånade lok av varandra precis som vagnar. Olika allianser fanns och det har nog "alltid" varit så...

Mitt bolag, Erie Lackawanna, är en sammanslagning av två bolag som troligen samarbetade på något sätt även innan sammanslagningen. De hade "pool-power" med bla Milwaukee, visst med SantaFe (mest vagnar iofs...) och några bolag till. Vissa tåg gick dessutom med leveranser av lok, det finns en filmsekvens där ett par splitter nya UP U30C (eller något...) drar ett koltåg åt EL när loken ändå skulle "den vägen".

Så det går nog att blanda ganska friskt, sen finns det säkert bolag som absolut inte går att blanda utan som strider på kniven också... Öppningen att blanda och bestämma själv är ganska väl tilltagen och i sista änden så kan man väl bestämma en del själv... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Inte så petigt med bolag?

Inlägg av MickeC »

Det är ett förhållande vis modernt påfund ;), däremot förekom det pooler med dragkraft på vissa linjer där bolag samverkade, för egen del jobbade CB&Q en hel del med både systerbolagen GN, NP och SP&S men även med andra. Bl.a ingick NYC i transportupplägg från "Twin City" över Chicago och österut. Dock gick det alltid lok från CB&Q först på grund av hyttsignalering på Chicago Racetrack.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Inte så petigt med bolag?

Inlägg av kasoe »

"modernt" å "modernt"... Det jag talar om är 60/70 tal vilket kanske kan ses som ganska "modernt", men det är ju ändå snart 50 år sen... ;)

Jag känner bara konkret till de exempel som gäller "mitt" bolag, men det lånades lok mellan D&H och EL, några SD45 och U30C om jag minns rätt. EL fixade även pengar till U36CH (om jag minns benämningen rätt) genom att få pengar från staten tillsammans med lokaltrafiksbolag. Målade i special schema men användes på främst helger till att dra godståg över hela systemet men på måndag morgon skulle de vara åter i lokaltrafiktjänst... Vissa av ELs lok hade också hyttsignalering och några modeller var dessutom körbara från båda sidor så man kunde anpassa även det till olika förhållanden. De körde då och då bla U30C med långa änden framåt... men nu börjar det spåra ur... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Inte så petigt med bolag?

Inlägg av MickeC »

//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "americaN"