Boostrar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Olle, Olle, Olle...

Glöm inte att du pratar med en elektriker, en transformator har en fast spänning, en med variabel heter variac eller Vridtrafo och är något helt annat... ;)

En MJ-trafo är inte en "Variac", inte i modern tid, Märklins gamla var det men idag är det en spänningsregulator som kan varieras via en potentiometer och vredet påverkar inte transformatorns egenskaper... ;)

Och visst, du kan transformera upp spänning också, men som sagt, inte variera den... ;) Finns hemska exempel på felkopplingar med gamla Märklin-trafos som kan ge en spännande överraskning åt den som hanterar dom...

Sen kan jag hålla med dig om att Digitrax manual är dåligt formulerad, nästan felaktig. Men ofta när man anger ett "min" värde inom elektroniken så innebär det bara att det är värdet där allt lägger av, det innebär inte att man bör ligga där under "normal drift". Att konstruera/använda elektronik efter deras "min/max" parametrar är inte en bra ide, tro mig, jag vet och har fått det bevisat gång på gång på gång...

Kanske är värt ett mail till Digitrax så de kan justera och få ihop kopplingen mellan "varierbar utspänning" och "max/min inspänning" tydligare. Nu när det är bekräftat så ska jag fundera på att skicka in ett sådant till deras Tech Support...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Så där, nu har jag beskrivit detta och skickat in till Digitrax Tech Sup. Får se om "Olles amendment" kommer in i manualen till DCS100 och andra framöver... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Självklart såg jag smileyn, och alla mina inlägg är skrivna med underförstådd smiley, tänkte du tålde det... ;)

Jag ska självklart återkomma med Digitrax svar, om det inkommer något vettigt...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev:
Det är nu någon moderator skulle bryta ut en stor del av denna tråd och lägga den som lite info om DCS100'an och en lite varning för hur en tråd kan "spåra ur"..... Det vore trevligt att höra vad Digitrax svarar :). 18VDC inspänning ger ju rätt spänning för N-skalan iaf, det räcker för mig i dagsläget.

/Olle
Vi kanske skall vänta på digitrax svar men även göra lite egna mätningar, ett bra spänningsaggregat, ett sjysst Oscilloskop och lite bra konstlaster lär göra underverk i motsats till luddiga manualer...

Jag är även intresserad och mäta på lite olika kombinationer av boostrar för framtiden, att vara låst till digitrax och Zephyrer i framtiden känns inte bra...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev: Jag skulle vilja bryta ut en hel del av diskussionen i denna tråd och lägga som "bra info för DCS100". Någonstans borde vi kunna samla information om de komponenter vi använder.
/Olle
Lite kan man fundera på hur, framförallt så information är kvalitetssäkrad. Nackdelen med forum lösningar är att antingen faller det i glömska eller så blir det för många fasta notiser...

Ett alternativ när nu Robert skall rådda modulsystem webbsida kan vara att ha det som en ren sida under en meny kanske...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1512
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av RobertKlarén »

[quote="MickeC
Ett alternativ när nu Robert skall rådda modulsystem webbsida kan vara att ha det som en ren sida under en meny kanske...[/quote]

Micke

Låter bra men du får komma in med en ansökan om hemsideavdelning "Booster" i därför avsedd blankett 4a tillsammans med appendix 16f (den gröna).

mvh
Robert the webmaster
"Lite makt är också makt"
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Boostrar

Inlägg av Eke »

Hej hej!

Nu kommer en halvnolla och klampar in som gulliver i 1:160 världen igen!
Kul att ni vill mäta och dona och ta reda på hur våra grejor fungerar egentligen, ibland tror man att man vet hur något funkar men som tyvärr inte alltid stämmer överens med hur det verkligen är!

Jag har inte riktigt koll på era "skumma" Zephyrer ;-) och andra grejor, men lite bättre koll på dom grejor jag själv råkar ut för. En fast sida på forumet med tekniska egenheter och bra att veta grejor om våra prylar tror jag skulle vara jättebra, skulle även kunna få nya och även gamla medlemmar att fortare komma in och ta ansvar som EA bl.a. tror jag!
Vill slå ett slag för en tanke jag redan fört ut men påminner gärna igen, den workshopträff som planeras i höst skulle jag gärna kombinera med en teknikträff där vi kan hålla på och mäta och experimentera med våra grejor för att förkovra oss! Det hinns sällan med på dom vanliga körträffarna!

Vi kan ju ha bara en liten bana för att testa lite saker på, strunt samma vilken skala!
Själv har jag ju hållit på med den där "Ekebussen" ett tag där jag behöver veta hur våra många olika sorters körhandtag beter sig vid olika spänningar och hur räckvidden är i kabelnätet under olika förhållanden, hade tänkt att göra en liten tabell med dom uppgifterna som man kan gå tillbaka till när man behöver ibland!
(Jag har inte alla uppgifter så en hel del mätande återstår)
Visst, jag kan ha det själv på en lapp här hemma men det är ju bättre att ha det offentligt så att näste gubbe med en tokig idé har en del gratis att hämta där eller helt enkelt för dom som "bara" vill lära sig!

Någon gång kanske vi kommer dit hän att vi bygger en så stor bana att vi behöver ha två centralenheter, då kan det vara bra att veta var gränserna går för olika komponenter i förväg istället för att bli överraskad av att det inte funkar!

Och om boostrarna finns ju massor av uppgifter som kan vara bra att veta om man bara kan hitta dom lätt någonstans utan att leta ihjäl sig på webben!

Vad tror ni om det? Vi har säkert en hel del vi kan lära oss av varandra också över skalagränserna eller över atlanten om man kör amerikanskt eller europeiskt!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

Jag kan bara instämma både Eke och Olle :)

En workshop/arbetsgrupp tvärs över systemen som inte bara tror utan även kan bottna problemen och sedan på ett lättfattligt sätt kan publicera fakta ( på hemsidan) både generellt för alla system men även specifika för skalor och system...

Kanske till och med något att dryfta på årsmötet?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar

Inlägg av daniel »

Det är väl bara att sätta igång. Bestäm ett datum att träffas och bjud in intresserade. Eller ta det på workshop-träffen i höst.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

MickeC skrev:
att vara låst till digitrax och Zephyrer i framtiden känns inte bra...
Förklara gärna det? Jag förstår inte riktigt... Funkar de dåligt eller var är det som är "farligt" med att använda Digitrax?

Jag skulle snarare se en fara i att det blir en lång rad olika Boostrar och moduler på en och samma uppställning, det ökar risken markant för strul. Inom flygsäkherhetens striktaste normer finns ett talesätt om hur det absolut säkraste sättet att jobba på sker: "Pick one [way to work] and use it!"

Dvs det säkraste resultat du kan uppnå fås genom att standardisera och strukturera ETT sätt att göra det på och sen repetera det...

Så jag förstår inte hur du menar, om vi forskar och labbar fram detaljer om hur ett system funkar, vad är då risken du ser med att använda dom resultaten på bred front?

Och detta har inget att göra med att det är Digitrax, jag hade blivit lika förvånad om du hade skrivit MERG, Lenz, Roco, eller vilket märke som helst...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN"