Boostrar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Boostrar

Inlägg av PerJohansson »

Det problemet ser inte jag.... Problemet var väl att Zephyren begränsar antal lok, när den är central? Vi har ju tillräckligt med zephyrer att använda som boostrar. och med Z21 som central har vi ju fler lokplatser? Eller?

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

PerJohansson skrev:Det problemet ser inte jag.... Problemet var väl att Zephyren begränsar antal lok, när den är central? Vi har ju tillräckligt med zephyrer att använda som boostrar. och med Z21 som central har vi ju fler lokplatser? Eller?

Per.
Vi har ju redan både en DCS100 och en IB som klarar att hantera fler lok, det möjliga problem är Zephyren som booster i ett sådant system. Det borde fungera speciellt om man kan testa ut det i lugn och ro, m a o inte när alla väntar på att börja köra eller ännu värre när publiken står för dörren...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Boostrar

Inlägg av PerJohansson »

Exakt. Vi körde med Z21 i V-mo. Det funkade. Därför är det synd att vi inte har en.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

PerJohansson skrev:Exakt. Vi körde med Z21 i V-mo. Det funkade. Därför är det synd att vi inte har en.
Då borde det fungera med en rätt inställd DCS eller IB också, eller? Bägge är av FREMO rekommenderade centralenheter och fungerar på deras körningar...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Boostrar

Inlägg av PerJohansson »

Troligen. Enda tanken jag hade var att det redan var testat. Men jag är digital dyslektiker....
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar

Inlägg av daniel »

Använd en IB eller DCS som centralenhet, men enbart Zephyrer som boostrar. Koppla inte in den inbyggda boostern i IB:n/DCS:en till spåret. Då slipper ni problemet med att blanda olika boostertyper samtidigt som ni får en IB/DCS som centralenhet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Använd en IB eller DCS som centralenhet, men enbart Zephyrer som boostrar. Koppla inte in den inbyggda boostern i IB:n/DCS:en till spåret. Då slipper ni problemet med att blanda olika boostertyper samtidigt som ni får en IB/DCS som centralenhet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Det är en lösning, samtidigt känns det lite B att tvingas använda en typ av "icke fullvärdig" booster i framtiden. Personligen tror jag den bästa löningen på sikt är att använda optoisolerde boostrar enligt alla konstens regler...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar

Inlägg av daniel »

Självklart. Men jag syftade på DreamTrack-2015.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Självklart. Men jag syftade på DreamTrack-2015.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jag förstår det, samtidigt vore bra om det är möjligt att lösa problemet innan DT då vi får fler boostrar tillgängliga för att driva banan...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av Johnny »

MickeC skrev: Personligen tror jag den bästa löningen på sikt är att använda optoisolerde boostrar enligt alla konstens regler...
Instämmer till fullo. Inom 3R klabbades det en hel del med olika boostrar tidigare, vilket skapade många problem. Den mest lämpade boostern för närvarande anser jag är TAMS B-4
Skriv svar

Återgå till "americaN"