Boostrar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar

Inlägg av daniel »

Det säkra sättet att jobba på är väl att i framtiden enbart ha boostrar med opto-isolerad ingång samt på ett tillförlitligt sätt mäta upp spänningen till spåret och justera denna så att alla boostrarna ger samma spänning ut.

Och Zephyren har ju tyvärr inte optoisolerad ingång.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar

Inlägg av LLJ »

Får hoppas att andersB (eller någon annan) tar fram ett kort med optoingång så att Zephyren kan fortsättas att användas.

/lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Men precis som på andra boostrar så kan man enkelt sätta en box som löser det, om jag inte minns fel så har FREMO en sådan box?
Samtidigt, använder man samma sorts boostrar och lär sig hur de funkar... Tja, då funkar det troligen även utan...

Inställning av spänning, samma sak där, har man samma sorts boostrar och justerar in dom, då är problemet löst för all framtid...

Jag säger inte att man SKA göra så här, man om man lär sig ett system och hur man ska jobba med det och får det att fungera väl, varför ska man då ta fram ett system till, eller byta? Det begriper jag inte... ;)

En optoisolering kan väl tas fram ganska enkelt...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

så att Zephyren kan fortsättas att användas
Här är ju det som jag menar! Det har använts Zephyrer med framgång på i stort sett alla körningar hittills men nu menar ni på fullaste allvar att det inte längre går eftersom den inte är opto-isolerad?!

Det finns verkliga problem, och sen finns det sådana man skapar alldeles själv... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Boostrar

Inlägg av daniel »

Jo, zephyren funkar bra. Men om vi har begränsat antal zephyrer men tillgång till andra boostrar så har vi ett problem om vi inte kan använda både ock. Därför behovet av opto-isolering.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

För mig blir det även ekonomisk fråga när man bör ha en booster per trafikplats, en ombyggd Rocobooster med optoingång landar jag på under 500:- plus ca en timmes arbete.

Sen kan det väl erkännas att jag inte är imponerad av digitrax användarvänlighet eller frånvaro av sådan
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Jag tänker inte säga emot dig om användarvänligheten, som jag sagt innan, jag saknar ofta min TC när det gäller programmering... ;) Och jag har inte heller något krav att det ska vara Digitrax, men har vi fått till något som funkar, med eller utan Opto, så vore det dumt att plötsligt diskvalificera det baserat på rent tyckande...

Jag förstår hur du menar, en ren prisfråga alltså... ;) Och där är jag helt med, även om en Zephyr är ganska billig som DCC system så behöver man sällan fler än en och att köpa dom för att driva som booster för en trafikplats blir snabbt för dyrt... Och samma där egentligen, en Rocobooster är ju inte billig heller, men med fördelen att de ofta kan köpas beg... ;)

Skulle man kunna ha det vi redan har (Digitrax till 90%) som ryggraden i systemen och sen undersöka lämpliga byggen som kan läggas till det så får vi nog bästa möjliga när det gäller pris vs funktion.

Jag har inte tillgång till MERGS booster, är den något att ha? Annars fanns tidigare i tråden en länk till en Booster som man byggde själv och som var optoisolerad, kan det vara något...? Behöver en Booster kommunicera tillbaka till Loconet eller räcker det med att man opto-isolerar "sänd" sidan på LocoNet?

Elschemorna finns ju på nätet, att slänga ihop något som går att göra kretskort av borde gå ganska enkelt... Om det sen funkar är en annan femma och komponenterna kan kosta en slant men kanske det är värt besväret?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev: Elschemorna finns ju på nätet, att slänga ihop något som går att göra kretskort av borde gå ganska enkelt... Om det sen funkar är en annan femma och komponenterna kan kosta en slant men kanske det är värt besväret?

/Anders Ö
Frågan är om det är värt arbetet jämfört med att köpa en Roco-booster för 30 Euro och sedan modifiera för under 200:- ...

Jag säger inte vi skall diskvalificera zephyren men tittar man ex på FREMO:s rekommendationer ihop med mina egna erfarenheter har jag min ståndpunkt för utveckling framåt klar.

Sen kan man även fundera på systemsäkerhet, du skriver "slänga ihop", vem kvalitetssäkrar konstruktionen men även arbetet, tyvärr finns det alltid ett gäng glada amatörer som inte är speciellt bra på att få ihop saker rätt
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Jag kan hålla med dig Micke, men jag ser att du har två lite motstridiga uppgifter i samma inlägg... ;)

Om man ska rama in "glada amatörer" och se till att även de ska få till något fungerande så tror jag även man får räkna bort "Roco-booster + modifiering", det finns goda chanser att få till strul även i en sådan konvertering. Vem kvalitetssäkrar en sådan? Problemet som uppstår är att dessa "glada amatörer" ofta överskattar sin förmåga för att kunna tjäna några kronor så där har du ändan bak oavsett...

Kärnan i FREMO är säker funktion, och det är inte alltid samma sak som "lägsta pris", den ekvationen är alltid sann och där tror jag det kan vara synd att ha för mycket labbande över huvudtaget, hitta en prisvärd booster som kan användas till trafikplatser vore bra. Och om det är en kostnad inblandad, kanske det är ett bra sätt att få till fler linjemoduler... ;)
FREMO:s rekommendationer ihop med mina egna erfarenheter har jag min ståndpunkt för utveckling framåt klar
Har du lust att detaljera?

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Boostrar

Inlägg av PerJohansson »

Varför inte sätta någon som kan bygga på att göra några då, och sedan sälja för en billig peng? Kan ju krävas lite tid, men troligen gör just den personen detta ganska hyfsat snabbt. Eller är jag fel ute igen? Så enkelt som möjligt för nybörjaren, är mitt motto. ;)

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Skriv svar

Återgå till "americaN"