Boostrar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Boostrar

Inlägg av MickeC »

Boosterdiskussionen kopierad ur Fred:ar
OlleLindskog skrev:... hur gör vi med boostrar och centralenhet?

/Olle
Jag har med mig min IB antingen som centralenhet eller programmeringsstation.

Som ni kanske sett på annan plats håller jag på att bygga om två rocoboostrar med MGP:s sats. Dessutom har jag 2 uhlenbrock Power 2

sen skulle jag vilja testa diverse kombinationer med boostrar på olika sidor om boosterskarven... Och bl.a få till samma utspänning på alla, jag vet inte hur Zephyren interagerar med de andra, läge för test innan DT?
OlleLindskog skrev:Låter som om det kan bli en "intressant" uppkoppling av systemet, hoppas vi hinner få igång det innan vi skall riva banan ;). Hur är det med optoisolering? Så länge vi bara kör Digitrax är det inga problem, men vad händer när vi börjar blanda in andra boostrar. Jag har ju en Merg som inte funkar och en som inte är byggd, men båda är ju tänkta att användas till modulerna.

Denna diskussion känns som om vi skulle lägga någon annanstans....

Anders: Vi hade ingenting som drog ström när vi testade och den borde ju funka med ett lok inom det område som Digitrax själva har specat. Det gick inte att ställa om utspänningen i burken (givetvis gick det att skruva på den, men vi kunde inte mäta någon skillnad i spänning), det var når vi såg det som vi lade den åt sidan.

/Olle
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

Rocoboostrarna med MGP:s sats är optoisolerade. Jag skall undersöka om man kan använda samma sats utanför "Power 2" för att göra samma trick med den. Just nu sitter jag och labbar, mäter både in och utspänningar och ser om det går att justera lika på i a f ut, vilket borde minska risken för problem.

Som sagt vore det intressant att prova diverse olika kombinationer runt booster skarvar. Helst utan att släppa ut den teknisk röken ;)

Till boosterskarvar har jag parkeringsblock som även märker ut skarven på väg...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av Johnny »

Power2 har en mindre rolig egenskap. Vid kortslutning på boostersektionen i fråga skickar Power2:an "Power off"-meddelande via Loconet till centralen, vilket ger till följd att hela banan blir spänningslös, samt att centralen måste återställas manuellt.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Jag har en utrangerad "FL-IB", dvs en Fleischmann IB, minns inte vad den heter på Fleischmann-språk längre. Kan den vara till hjälp så finns den tillgänglig, kan nog tom skrämma fram ett kragg... tror jag... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

Johnny skrev:Power2 har en mindre rolig egenskap. Vid kortslutning på boostersektionen i fråga skickar Power2:an "Power off"-meddelande via Loconet till centralen, vilket ger till följd att hela banan blir spänningslös, samt att centralen måste återställas manuellt.
:shock:

Då lärde vi oss nytt idag igen. Tack Johnny!

Jag vet inte om det är Uhlenbrock standard, så funkar ju min IB också, frågan är om det går att ställa in...

Hur som innebär det att vi inte skall ha med dom om vi inte kan hitta en lösning på det
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

kasoe skrev:Jag har en utrangerad "FL-IB", dvs en Fleischmann IB, minns inte vad den heter på Fleischmann-språk längre. Kan den vara till hjälp så finns den tillgänglig, kan nog tom skrämma fram ett kragg... tror jag... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Twin-center tror jag den hette... Den kan vara ett alternativ som programmeringsstation... Jag undviker helst sånt på Zephyren, antagligen miljöskadad och fungerar bättre(?) med tysk struktur ;)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Twin-Center, så var det! :)

Och jo... Förstår hur du menar, jag gillade också Twin-Centern till att programmera med, ännu den jag ofta saknar när jag programmerar med andra burkar... :) Den fick dessvärre en dålig egenhet att ganska fritt hoppa mellan olika fartsteg på ena kontrollen, 0-1-2-18-45-34... osv... Glapp i inkrementgivaren... Men som Booster lär den funka, även som centralenhet och programmeringsstation.

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev:Det är bra om vi reder ut hur det skall vara innan DT, så vi slipper stå där och testa. I Värnamo var det lite surt, eftersom jag hade testat DCS100 hemma och sett att den funkade att köra med. Jag köpte en lite större trafo till den, men tyvärr fick vi börja med felsökning och sedan sätta en Zephyr som centralenhet. Det funkar når vi inte har så många lok, men till DT tror jag att vi kommer att ligga på gränsen. Jag kan nog låna en trafo på jobbet och testa igen (om vi vill ha möjligheten att använda DCS100'an),
Gränsen för zephyren är 20 lok om jag förstått rätt. För min del känns antingen DCS100 eller IB:n som centralenhet mest rätt...
OlleLindskog skrev: men då åker vi nog på att använda Zephyrer till boostrar om jag har förstått alla "domedagsprofeter" rätt ;).
Zephyren är väl den som flest har, samtidigt vore det ju skam om den inte går att köra som booster parallellt med "riktiga"boostrar...
OlleLindskog skrev: Jag är nog inte rätt person att bestämma hur vi gör, men de prylar jag har hemma kan vi använda om vi behöver iaf.

/Olle
Det låter som vi behöver testa lite innan vi bestämmer något, när passar det dig? För min del känns det som vi behöver sätta ner foten innan v 10 för att förbereda DT...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Boostrar

Inlägg av PerJohansson »

Det är lite synd att vi inte har en Z21... :)

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

PerJohansson skrev:Det är lite synd att vi inte har en Z21... :)

Per.
Jag vet inte om det skulle underlätta, just nu känns det som zephyr som booster är haken...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "americaN"