Boostrar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev:Jag tror att vi kan använda DCS100'an som centralenhet och Zephyrer till boostrar. Det vi hade problem med i Värnamo var att DCS100'an inte gav rätt ström och det räknar jag med att kolla upp väl innan DT. Jag lånar nog hem en nätenhet från jobbet så kan jag felsöka lite i helgen. Hantera adresserna skall den nog klara även med den trafon jag har till den. Vi har tillräckligt med Zephyrer för att få boostrar där vi behöver. Då kanske vi kan använda IB'n att programmera på.

/Olle
Det låter som en bra plan :) Kör vi med DCS:n som ren centralenhet borde inte strömmen ställa till det i alla fall.

Jag tar med IB:n som programmeringsstation och reserv
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Boostrar

Inlägg av Nicke »

Johnny skrev:
MickeC skrev: Personligen tror jag den bästa löningen på sikt är att använda optoisolerde boostrar enligt alla konstens regler...
Instämmer till fullo. Inom 3R klabbades det en hel del med olika boostrar tidigare, vilket skapade många problem. Den mest lämpade boostern för närvarande anser jag är TAMS B-4
Så illa var det väl inte, men vi har släppt Lenz och Uhlenbrock nu.
I Älsvsjö hade vi bara Merg NB1B och LDT DB-4, i Norrköping även en TAMS B-4, funkar fint.
(alla optokopplade)
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av Johnny »

Det som var mest irriterande var väl Power2:orna, med sin tråkiga funktion att stänga hela banan vid kortslutning. Mot det hjälper ju inte en extern optokopplare.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Boostrar

Inlägg av Eke »

Måste man ha loconetkopplingen på Power2:orna? Vad händer om man bara kör in DCC-signalen?

Mvh.Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar

Inlägg av LLJ »

Vad är det för fel på Lenz boostrarna? Var inte de bland de bättre, men opto ingång och allt?
Det enda jag kan komma på är LV102 och deras stöd för RailCom, men även TAMS har väl RailCom stöd?

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av Johnny »

Lenz är också OK, men fördelen med Tams är att värdet på strömmen då boostern kopplar från kan ställas in på 2, 3 eller 5 A. I Lenz Lv102 måste man klippa bort ett motstånd för att minska värdet från 5A till 3A.

Vill minnas att jag testat Power2 utan Loconet, men att den då inte gav någon ström till rälsen. Men jag är inte säker på att jag minns rätt - så den som vill kan ju testa.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

Johnny skrev: Vill minnas att jag testat Power2 utan Loconet, men att den då inte gav någon ström till rälsen. Men jag är inte säker på att jag minns rätt - så den som vill kan ju testa.
Då kommer följdfrågan, utan loconet hur återställer man den vid kortslutning...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Boostrar

Inlägg av Nicke »

Utan LocoNet anslutet tror Power2 att den är en analog central.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

Nicke skrev:Utan LocoNet anslutet tror Power2 att den är en analog central.
Även med railsync in?
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Boostrar

Inlägg av Eke »

Nicke skrev:Utan LocoNet anslutet tror Power2 att den är en analog central.
Är den lite som rocoboostrarna som inte har något eget riktigt kortslutningsskydd då, och stängs av centralt via loconet om utgångsströmmen blir för stor?
Hur stängs den av, via loconet eller att dccsignalen försvinner när centralen får kortslutningsmeddelande via loconet?

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "americaN"