Boostrar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:FREMO har mer eller mindre sågat ombyggnaden av Roco-boostern och anser att man skall använda TAMS-boostern istället.
Främsta skälet skall vara driftsäkerhet.

/Lars
Som Roco ombyggare vill jag gärna ha lite mer fakta i målet om vad problemet är, är det skalberoende, eller kvalitetsproblem på originalet eller ombyggnaden (andersb kanske har fakta också)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av Johnny »

@Micke: Du har PM
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Boostrar

Inlägg av AndersB »

Oj, i Hellerup nämnde Robban att boosterdebatten gick het :o

Kan nämna DT-12 där vi körde banorna för AmericaN och N-RE hopkopplade. Den banan drevs med en gammal Twincenter (dvs IB-variant) och "självklart" användes den bara som körcentral och var inte kopplad till spåret.
Som boostrar användes främst JOKA och MERG på N-RE-delen och Zephyr på America-delen. Inga problem alls den gången.

Har också av och till sett inlägg från ett Fremo-gäng i tyskland (tror dom kör AmericN, eller om det var brittN) som använder Zephyr.

Jag har ritat ett litet optoisolerande gränssnitt som kommer att gå iväg med nästa tillverkningsomgång. Skall sedan testas men det borde inte vara några konstigheter. Nån gång under våren borde det finnas och det blir antagligen i form av färdigbyggt kort.
kasoe skrev:... som du nämner, en MERG-booster funkade inte bra heller, orsak okänd just nu...
Kikade på den på DT14 och det är med stor sannolikhet en kallödning någonstans.
Både i danska och svenska N-RE förekommer mängder med MERG utan problem.
LLJ skrev:FREMO har mer eller mindre sågat ombyggnaden av Roco-boostern och anser att man skall använda TAMS-boostern istället.
Främsta skälet skall vara driftsäkerhet.
/Lars
Två personer (fremo-medlemmar) uttalade skepsis mot ROCO. Efter lite diskussion med dessa så kokade skälet ned till följande:
Det går inte att kontrollera (den för höga) utspänningen. Att behöva byta spänningsaggregat till ett som ger stabil och lägre spänning ansågs av dessa personer vara olämpligt. Spänningsaggregat är av olika kvalitet och man har tidigare haft problem med ljuddekodrar där dåliga spänningaggregat på boostrar kunde vara en orsak.

Huvudstrategin för storkörningar i FREMO är att det som använts länge och visat sig fungera är det som skall användas. Vid dessa körningar vill man inte lägga tid på att leta fel som skulle kunna vara från otestade saker.
kasoe skrev:Behöver en Booster kommunicera tillbaka till Loconet eller räcker det med att man opto-isolerar "sänd" sidan på LocoNet?
Boostern behöver inte kommunicera tillbaka.
kasoe skrev:Om man läser normen (Engelsk H0-norm, hittar inte NRE) så ska även lokala Boostrar förses med Wathcdog, dvs om de tappar loconet-signalen så ska de bryta ner sitt distrikt... Är det också en funktion som finns i Roco-boostern?
Saknas insignal så slås strömmen till spåret av och det finns i Roco-tillsatsen. Samma sak med MERG-boostern.

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar

Inlägg av LLJ »

Vill bara tillägga att jag inte har har synpunkt på användandet av ombyggd Roco-booster, men har samtidigt förståelse för FREMO:s ståndpunkt att använda beprövad utrustning.

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Boostrar

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:Vill bara tillägga att jag inte har har synpunkt på användandet av ombyggd Roco-booster, men har samtidigt förståelse för FREMO:s ståndpunkt att använda beprövad utrustning.

/Lars
Tycker AndersÖ uttrycker det bra i ett tidigare inlägg:
kasoe skrev: ...
En stabil bas och sen tillkommande "specialare" som provkörs och förs in i systemet är väl bästa vägen, då har alla öppet för viss tolkning och valfriheten uppstår i kombination med funktionssäkerheten?
...
Hälsar,
Anders Ö
Har man nya prylar med okända egenskaper så prova dom hemma och på mindre körningar.
T.ex. Roco-boostern har varit med på en 4-5 "mindre" körningar nu (Hellerup 200 m bana och ca 16 boosterdistrikt ;) ).
MERG har varit med på många körningar och även storkörningar på kontinenten.

Som jag skrev tidigare så är det t.o.m. på nivån strömförsörjning som det gäller. Alltså får man vara försiktig med vilket strömburk som man kopplar till sin booster alldeles oavsett om boostern heter TAM, Lenz, Roco, MERG etc....

mvh/anders
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Tack AndersB för dessa detaljer som fyllde i många luckor för mig! Då känner jag att den problematisering som jag tyckte mig se kring den utrustning vi hade i dag inte var så allvarlig, att snacka igenom saker är väl bara bra! Och "het" debatt, vet jag inte om jag tycker det var?! Kan ha tolkats olika av andra, jag tyckte det var intressant och lärde mig en massa och det var bara bra! :D

Bara så ingen, person eller organisation, känner sig påhoppad av mig... Det jag skrev om Olles MERG-booster var bara ett exempel för att påvisa att även en "godkänd" lösning kan föra med sig ett problem in i en uppkoppling. Min avsikt var inte att peka ut vare sig Olle eller MERG boostern som olämpliga vid modulkörningar... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Boostrar

Inlägg av Arne Ivan »

Bra diskussion... det fick mig att inse vilket jobb ni gör, ni som kan.
Och en liten idé om hur det funkar, och vad grejorna ska vara till.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Skriv svar

Återgå till "americaN"