Boostrar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
LarsErikArnkværn
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 14:56
Ort: Brumunddal N
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av LarsErikArnkværn »

Hvor mange Zephyrer har der ?
Med en DCS 100 som Central og Zephyrene som slaver er det ikke noe problem.
DCS 100 har i fabrikk oppsett kun 22 slotter aktive, den kan enkelt settes til 120 , Zephyr Extra har 20 slotter.
Ved DT 14 ble det brukt bare Zephyrer, 5 stk om jeg ikke husker feil.

DCC hilsen fra Norge.
Lars Erik
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Boostrar

Inlägg av Nicke »

Ursäkta att jag klampar omkring på N-skala-tråden, men eftersom både 3R nämnts och ni frågar om Power2 så :)

När Power2 startar upp känner den om den har någon kontakt med en Daisy eller IB (eller möjligen annan digitalcentral, har inte provat det), på DAISY-anslutningen.
Isåfall start den i digital mode, annars analog mode.
(kopplar man IBn till LocoNet-anslutningen så startar alltså Power2 i analog mode, ni kan ju gissa hur många gånger man har stått och kliat sig i huvet...)

Bara railsync räcker alltså inte.

Jag tror att Power2 har egen kortslutningsavkänning, när den känner av kortslutning stänger den av samt skickar info till central. Centralen stänger också av samt alla andra anslutna Power2. Återstart sker på kommando från central eller handtag med nödstoppknapp (som Daisy).

Tillägg: Det står i manualen att Power2 också ska gå att köra som booster om den är ansluten med 5-polig boosterkabel till Märklincentral.
Detta har jag inte provat.
LarsErikArnkværn
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 14:56
Ort: Brumunddal N
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av LarsErikArnkværn »

OlleLindskog skrev:Det var så vi tänkte i Värnamo med undantaget att vi tänkte sätta DCS100'an som försörjning till en av yardarna. När vi inte fick rätt ström så började vi mäta och ordna problemet. Det vi skulle gjort var just att använda den enbart för Loconet'et. Jag skall undersöka lite i helgen :). Jag skall dessutom programmera om den så som Fremo rekommenderar... Som vanligt tar jag ju med allt jag har.

/Olle
Olle, DCS 100 har en 3 veis bryter for spenning ut til spore.
Den er merket N mitt posisjon H0 ned, O G opp.
Ved N posisjon gir DCS100 ca 13 volt til spore, skinnene.
Det er ved rett bruk av strømforsyning, informasjon om den finnes på undersiden av DCS100.


Lars Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Boostrar

Inlägg av LLJ »

Men om du matar med 13V och den skall ge ut 13V så lär du inte få ut 13V utan en lägre spänning pga div, spänningsfall.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Men om du matar med 13V och den skall ge ut 13V så lär du inte få ut 13V utan en lägre spänning pga div, spänningsfall.

/Lars
Normalt borde det vara så även om det finns lite kul prylar med inbyggd switchat aggregat... Jag har svårt att tro det är så i DCS:n utan den lär nog behöva 14-15 V för att ge 13 V ut
Senast redigerad av 1 MickeC, redigerad totalt 2015 gånger.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Precis som ovan, jag tror inte man kan förvänta sig att DCS:en kan öka spänningen och klara av att mata ut 24 V om man matar med 13 V... Finns det något i det finstilta? ;)

Ska inställningen funka bör man nog mata med högsta spänningen plus 1.5 - 2V...

Gissning, men börja där vid fortsatt kontroll är mitt tips... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev:...

Så som DCS100'an är uppbyggd, så kräver den iaf 18V för att funka. Jag driver den med trafon jag köpte, men får givetvis inte ut de 5A som jag hade räknat med. Jag tror att jag kan få ur den strax under 4A och det räcker för nuvarande behov, så för tillfället är det lugnt.

/Olle
Hur fungerar kortslutningsskydd mm , går det att justera ner till under vad trafon ger i ström eller kommer "bara" sänka spänningen utan att det löser ut...

Vad blir utspänningen vid 18 V, Zephyren skall ju matas med 14V om jag läst manualen rätt... det minskar ju risken för strul om vi har samma spänning i alla matningar.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Boostrar

Inlägg av kasoe »

Det står faktiskt att den kräver minst 12V i manualen och då får man ju faktiskt förmoda att den fungerar vid 12V, allt annat är idioti. Läser man manualen och köper en trafo eligt den info som står, så skall det funka. En trafo kan väl ge både mer och mindre spänning än vad du petar in i den, däremot kan du aldrig få ut mer effekt än du petar in?
Definiera "fungera"... ;)

Den "fungerar" med spänningar mellan angivna volt-tal, men jag tror inte det innebär att den kan öka spänning ut om det är för lågt in. Om man lägger på kravet "fungera med en utspänning >X V till spåret " i sin definition av funktion så får man också ändra på kravet på inspänning...
Det var det jag menade med att kolla det finstilta i instruktionen. Jag tror inte man kan förvänta sig att ha högre utspänning än vad man matar in, borde vara noterat i manualen tycker jag, det är ju ändå en amerikansk produkt...

En trafo ger en fast spänning ut, den går inte att variera, däremot så är den högst belastningskänslig utan stabilisering och reglering. Effekten ut från alla sorters energi-konverteringar är alltid lägre än den man petar in, blir alltid lite värme och annat som försvinner på vägen. OM du hittar på ett sätt att ändra på det så ring mig först, lova mig det... ;)

Och en undran... Min spänning är 12 VAC, kör du in DC är det 15VDC som är min...?

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
LarsErikArnkværn
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 14:56
Ort: Brumunddal N
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av LarsErikArnkværn »

Hei

Har testet på inn, ut spenning på Zephyr Extra med trafo som er med, spenning ut fra trafo 14 V, på Zephyr Extra DCC siden til spor ca 13-14 V

DCS 100 med 17 volt AC 5 AMP, i N modus ca 13,5 V på DCC side sporet, CA 14 V H0 modus og ca 24 V O,G modus

DCS 100 kan mates med AC og DC , Med AC min AC 12 V max 20 V, DC min 12 V max 28.
Blir DCS 100 matet med lik AC eller DC spenning blir det differanse på V ut til spore.
Noe klokere?

Lars Erik
LarsErikArnkværn
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 14:56
Ort: Brumunddal N
Kontakt:

Re: Boostrar

Inlägg av LarsErikArnkværn »

OlleLindskog skrev:Lars-Erik: Efter lite labbande fram och tillbaka i natt är jag mycket klokare. Jag har ett litet problem med hur jag skall mäta och vad det egentligen motsvarar för spänning, men jag kan ju följa manualen, jämföra med Zephyren eller mäta medan jag ökar inspänningen. I natt kopplade jag in multimetern enligt manualen och ökade inspänningen successivt tills utspänningen inte ändrade sig längre. Då hade jag en inspänning på 18VDC och en utspänning som låg aningen under Zephyren. När jag gick över 18VDC på inspänningen så hände ingenting med utspänningen och jag hade ungefär de skillnader mellan H0, N och O/G som jag kan utläsa ur manualen att jag borde ha.

Jag får revidera mitt minne (jag erkänner alltså att jag hade fel ;)). Det står minst 15VDC i manualen, men resten hävdar jag ändå "med en dåres envishet". Med fungera menar jag "ge den utspänning till spåret som står att läsa i manualen" och det gör den inte på 15VDC, jag var tvungen att gå till 18VDC för att den skulle ge "rätt" spänning till spåret enligt manualen. Jag tror dessutom att jag måste höja till 19V och justera potentiometern inuti för att nå samma spänning som Zephyren, men det väntar jag med. Sedan kanske vi inte skall blanda ihop inspänning och utspänning, eftersom det ser betydligt olika ut om du använder ett oscilloskop. Den diskussionen kommer jag däremot inte att blanda mig i eftersom jag inte är tillräckligt mycket elektriker än, ge mig ett par år, så löser jag nog det med.... ;).

Anders: Det är väl klart att du kan öka spänningen på en trafo. Ta en vanlig trafo till en modelljärnväg (analog likström) så ökar du väl spänningen till spåret när du vrider på ratten? Det är också så att du kan få ut mer spänning än vad du petar in, däremot kan du inte (vad jag vet) få ut mer effekt än vad du petar in (kunde man det så hade vi väl löst energiproblemet...). Det är "problemet" med nätaggregatet jag köpte till DCS100'an. Den låg lite på gränsen för vad jag då trodde jag behövde och ökar jag spänningen så minskar jag maxströmmen den kan ge. Nu kan den iofs ge lite under 4A vid 18V och det kommer att räcka för mig, speciellt om vi bara skall ha den som centralenhet utan att driva en del av banan med. även när jag använder den hemma kommer det att räcka eftersom jag kommer att sätta minst en booster till (när jag nu någonsin blir klar att börja bygga hemma....). Om det inte räcker, så har jag hittat lite andra "resurser att utnyttja så det löser sig. Beroende på hur DCS100'an är uppbyggd så skulle man mycket väl kunna få ut lite högre spänning än man petar in.

Det kommer att funka till DT, oavsett om vi skall driva t ex gruvan med den OCH använda den som centralenhet eller om vi bara skall ha den som centralenhet. En fråga som dyker upp är vad som händer med Loconetsignalen om jag kortsluter spåret där jag har DCS100'an inkopplad (om vi nu skulle försörja en del av banan med den).

Olle
Olle

DCS 100 legger av det boosterdistriktet den mater. Tror ikke LocoNet blir påvirket.
Ved bruk oscilloskop får man rett spenning på dcc utgangen, med et vanlig måleinstrument for AC/ DC blir det en feilmargin på dcc.
Skriv svar

Återgå till "americaN"