Tankvagnar

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tankvagnar

Inlägg av daniel »

kasoe skrev:Öhum... Kan du förtydliga vad du menar att jag ska förtydliga? ;) :D

MTL är förkortningen jag använder för Micro-trains, inser att det kanske inte är allmänt vedertaget...
Tack. Jag började med N-skala för tre månader sedan så jag har inte hunnit lära mig vedertagna begrepp än :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Tankvagnar

Inlägg av kasoe »

:D Va bra! Det är lätt att bli hemmablind...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1516
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Tankvagnar

Inlägg av RobertKlarén »

Ett vackert tåg byggt av tankvagnar köpta av Anders.

Nu ska dom bara viktas upp och vädras samt få vagnskort, sedan kan dom rulla i trafikspel.

Tanktåg-1.jpg
Tanktåg-1.jpg (129.33 KiB) Visad 3376 gånger
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tankvagnar

Inlägg av MickeC »

RobertKlarén skrev:Ett vackert tåg byggt av tankvagnar köpta av Anders.

Nu ska dom bara viktas upp och vädras samt få vagnskort, sedan kan dom rulla i trafikspel.
Snyggt, då fattas bara ett par moduler med ett raffinaderi på, vem bygger Texas? ;)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tankvagnar

Inlägg av LLJ »

Jag har funderat på att bygga en modul med lastning av tankvagnar, men om detta verkligen sker får vi se.

/Lars
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1516
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Tankvagnar

Inlägg av RobertKlarén »

MickeC skrev:
RobertKlarén skrev:Ett vackert tåg byggt av tankvagnar köpta av Anders.

Nu ska dom bara viktas upp och vädras samt få vagnskort, sedan kan dom rulla i trafikspel.
Snyggt, då fattas bara ett par moduler med ett raffinaderi på, vem bygger Texas? ;)
Jag har en plastmodell av ett raffinaderi...hm.

Å andra sidan, har vi fler än två yardar kan vi köra från Yard till Yard med uppdelning och rangering på Pine Hill. Det finns alltid plats för lite tankvagnar. Garys GO&T på Emey Falls tar ju bara en, max två, tankvagnar.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tankvagnar

Inlägg av MickeC »

RobertKlarén skrev:
Jag har en plastmodell av ett raffinaderi...hm.

Å andra sidan, har vi fler än två yardar kan vi köra från Yard till Yard med uppdelning och rangering på Pine Hill. Det finns alltid plats för lite tankvagnar. Garys GO&T på Emey Falls tar ju bara en, max två, tankvagnar.
Yard till yard ger ju en hel del variation, speciellt möjlighet att köra variation på vagnar från olika bolag. Raffinaderierna var till största del märkesbundna... Sen finns det ju en uppsjö andra mottagare som kan handla av den billigaste leverantören (och dess vagnar)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Tankvagnar

Inlägg av kasoe »

Hur funkade det med ett oljebolags vagnar, gick de i samma behovsbaserade omlopp som järnvägsbolagens eller var de strikt bundna till att köra olja endast från t.ex. Shell? Eller kunde man se vagnar från Texaco och Mobil på ett raffinaderi som tillhörde Shell?

Funderade,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tankvagnar

Inlägg av daniel »

Har man en fabrik som tillverkar plywood så kan man ju sända tankvagnar med lim dit. Enligt wikipedia används fenolhartslim (bakelit) till plywood. Och det finns många tillämpningar där man behöver transporter med tankvagnar med diverse innehåll. Ett raffinaderi tillverkar ju betydligt fler produkter än bara eldningsolja och bensin.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Tankvagnar

Inlägg av MickeC »

Normalt sett skulle jag säga att oljebolagen kör med sina "egna" vagnar, har man för lite kapacitet hyr man in från vagnuthyrare med reporting marks typ GATX, SHPX och UTLX. Inte från konkurrerande bolag.

Järnvägsbolagens tankvagnar var i första hand till för bolagen egna bruk, diesel till lok, olja till uppvärmning mm.

Sen som vanligt kan det alltid funnits undantag och även i vissa fall gemensamt ägda raffinaderier.

Som vanligt är det lättare om man har en konkret förebild och kan leta fakta, kan till och med bli en hobby i hobbyn :)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "americaN"