Lok som låter illa

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Lok som låter illa

Inlägg av daniel »

Jag har köpt en Kato EMD NW2 av HaboHobby och tycker det låter för mycket. Vi har kört med det en stund fram och tillbaks och det låter mindre nu men ändå för mycket. Behöver det köras in och att ljudet minskar av inkörningen, eller behöver loket smörjas? Eller kan det vara ett fel på loket?

Loket finns inte kvar på HaboHobbys hemsida, men det är ett sånt här lok:

http://www.ebay.com/itm/Kato-N-Scale-NW ... 7675.l2557

http://www.spookshow.net/katonw2.html

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Mitt lok
Mitt lok
2015-01-25 20.55.52.jpg (158.89 KiB) Visad 2527 gånger
Mitt tåg
Mitt tåg
2015-01-25 20.56.00.jpg (95.97 KiB) Visad 2527 gånger
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Lok som låter illa

Inlägg av kasoe »

Inkörning är alltid ett måste, det brukar rekommenderas en halvtimme åt vardera hållet i olika kurvor för att få allt inslitet på rätt sätt. Ett annat tips om Fleischmanns Du2 är att efter "ett par timmar börjar de gå riktigt bra", inhämtat från en mycket rutinerad N-rallare... :)

Vi har råkat ut för några US modeller som "låter illa", jag har själv fnyst åt Bachmanns F7 som jag tyckte lät hemskt och hänvisade till mina "tysta Kato F7", men för skojs skull så plockade vi fram en och provade... Fick bita i det sura äpplet, de lät lika illa de...

Rådet är att köra in loket först, sen kan man få kolla lite hur snäckdreven rör sig och ibland går det åt att shimsa upp dom lite. De flesta modeller går bra men det händer och även om jag inte vill kalla det "vanligt" så är det inte fullt ut "ovanligt", det händer...

Hör gärna av dig om du tycker det fortsatt är ett problem, eller så kommer det några andra och get några topp-tips i denna tråd! :)

Hälsar,
Anders Ö (delvis i eget namn och delvis för Habo Hobby... ;) )
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Lok som låter illa

Inlägg av PerJohansson »

Plocka med det till DT, Daniel. Där kan vi låta det snurra runt lite. Och vi har 2 gurus i branschen med oss. ( Olle & Micke C )

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lok som låter illa

Inlägg av LLJ »

Jag kör alltid in mina nya lok på rullbänk numera, utan att först montera dekoder, ifall det skulle visa sig att något är fel så har man inte ödslat tid på digitalisering.
Jag kör omväxlande 10 min framåt och 10 min bakåt på låg , mellan och hög fart.
Det har givit en väldig skillnad på de lok jag gjort detta på.

/Lars
Användarvisningsbild
Drakir
Inlägg: 184
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Ort: Karlskrona

Re: Lok som låter illa

Inlägg av Drakir »

Hej Daniel
Jag har haft några Kato och Atlas lok som blivt tysta av liten klick teflon från Woodline Senics på snäckdrevet.
Mvh Rikard
Skriv svar

Återgå till "americaN"