Feedback på N-skalan

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Feedback på N-skalan

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag tyckte det var askul totalt sett! Jag hade bara en vag aning om hur trafikspel går till före DT13 och har lärt mig att det är något som jag verkligen gillar.

Totalt sett tycker jag att detta var ett utmärkt roligt trafikspel. Pga brist av erfarenhet kan jag inte göra jämförelser till andra körningar. Några saker tänkte jag dock på:

Jag provade att stå på Spårlösa, Hamnen och Klågerup. Det blev rätt häktiskt (= kul) på Klågerup ett par ggr medan både Spårlösa och speciellt Hamnen hade det väldigt lugnt.

Jag tänker att det kanske är lätt att trafiken koncentreras till de mellersta stationerna på banan (Fossie och Klågerup) eftersom de ska serva i två eller tre riktningar och de råkar ut för såväl lokala som rikståg. Finns det något sätt att sprida trafiken mer? Det kanske är ändstationernas förbannelse att aldrig se lika mycket trafik som centralt belägna stationer?

En annan åsikt jag hörde och som jag instämmer i är att man vanligtvis lägger lokalpersontåg så att de vänder inom några minuter för att köra tillbaka till ursprungsstationen. Har för mig att något eller några av köruppdragen med Y6:an bestod i att köra en station och sedan vänta rätt länge innan tåget ska gå tillbaka. Den väntetiden hade istället kunnat lagts på att rangera eller köra andra uppdrag.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Feedback på N-skalan

Inlägg av FredrikB »

Detta var mitt andra DT (det förra var 2011) och det gav mersmak även denna gång. Jag kommer tillbaka. ;)

Under mitt försök att stinsa på Klågerup hade jag väldigt svårt att alls hinna rangera, vilket säkert bidrog till det skrala godsflödet ute vid ändstationerna. Under förutsättning att det finns tillräckligt med folk för det, tror jag att man kan göra det till en vana att bemanna de större stationerna med två personer. Är man ovan vid rangering är det omöjligt att få något gjort när telefonen ringer hela tiden...

Detta var första gången jag trafikspelade med vagnskort och fraktsedlar. Kul!

Jag hade gärna haft ett rejält tågmagasin någonstans för att kunna avlasta stationernas uppställningsspår, och för att kunna ställa undan tåg som jag vill köra igen "om en stund". Kanske försöker jag själv att bygga ett vad det lider.

Sedan har vi ju det här med långa tåg, men det kanske snarare är en principdiskussion att avhandla i separat tråd.

Vad beträffar kaoset på Fossie tror jag inte att det i första hand beror på tidtabellen utan att det till viss del kan tillskrivas det faktum att Schönbach utgick, så att inga möten kunde genomföras på linjen mellan Fossie och Namnlösa. Vi konstaterade på lördagen (tror jag det var) att vi borde ha satt Bruket i dess ställe, men då var det ju så dags. Det är lätt att vara efterklok.

/f.
MarcusHorn
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: Feedback på N-skalan

Inlägg av MarcusHorn »

FredrikB skrev:Vad beträffar kaoset på Fossie tror jag inte att det i första hand beror på tidtabellen utan att det till viss del kan tillskrivas det faktum att Schönbach utgick, så att inga möten kunde genomföras på linjen mellan Fossie och Namnlösa. Vi konstaterade på lördagen (tror jag det var) att vi borde ha satt Bruket i dess ställe, men då var det ju så dags. Det är lätt att vara efterklok.

/f.
Jag tycker också det var jättetråkigt att Schönbach inte var på plats, det betydde ju att jag inte heller var där... :( Jag ska försöka hålla mig frisk nästa år!

/Marcus
Användarvisningsbild
EdwardRamsten
Inlägg: 12
Blev medlem: 2013-02-11, 15:01
Ort: Peking

Re: Feedback på N-skalan

Inlägg av EdwardRamsten »

Hej

Tack för trevlig tåghelg och tack Olle för bra trafikspel. Jag förstår att det är mycket arbete bakom och förstår inte hur lyckas att få i hop det.
Jag deltog i mina första trafikspel som lokförare under lördagen och söndagen och tycke bara det var superkul. Vid DT-12 var jag observatör. :D

Som tidigare nämnts så blev de lite trångt och förseningar framför allt under lördagens trafikspel kring Fossie mycket pga att vi saknade Schönbach men trots detta tyckte jag att både Bengt och Håkan sköte klareringen mycket bra. Under söndagens trafikspel upplevde jag att tågen lyckades hålla tiderna något bättre. Som lokförare fick jag även många varierande tjänster. Kul!
Den enda längre väntan jag hade var med Banverkets / trafikverkets gruståg vid Kongsmarken enligt tidtabell. Gick då för att hämta kaffe men som dessvärre var slut. :cry:

Det går säkert att utveckla tågspelet och något jag tänkte på som man kunde prova är:

Diesellok och Dieselmotorvagn
De som påbörjar eller avslutar denna tjänst med dessa skulle även kunna ”tanka” lok/motorvagn vid någon bränslecistern.

Ånglok
De som påbörjar eller avslutar ånglokstjänst skulle kunna fylla på kol och vatten vid lokstationen eller lämpligt ställe om det funkar.

Inspektion / mätning
Om det fanns någon typ av mätdresin och/eller mätvang skulle en tjänst kunna vara att köra från ändstation till ändstation för att inspektera spår respektive utföra mätning med mätvagn. Ett uppdrag för Trafikverket och som skulle kunna få hög prioritet på linjen för krydda till det.

Som nybörjare skulle jag gärna vilja prova på stins-/klareringsjobb vid tillfälle men jag skulle då vilja ha en genomgång, få träna och lite tips o trix från experterna innan.

Allt för nu!!
Tack alla för trevlig gemenskap.
Edward "Eddie" Ramsten
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"