Intressant Erik, men hur funkar då detta i praktiken inom FREMO? (jag är ju nybliven medlem så jag vill gärna förstå). Jag har ju hört att anledningen till kraven på minsta radie i såväl växlar som kurvor är att det ibland inom FREMO körs med s k "stela koppel" och ibland t o m i kombination med ofjädrade buffertar, vilket då skulle kunna innebära att tåg spårar ur i snäva växlar/kurvor. Borde ju vara EXTRA stor risk på en modern-träff med långa containervagnar! Mot denna bakgrund funderar jag då såklart lite på:ErikKuiper skrev: ↑2017-09-29, 11:53Det stämmer att Padby är byggd med snäva växlar och det såg inte vackert ut då tågen gick genom dessa växlar. Jag vet inte hur gammal stationen är, men äldre stationer är ofta byggda med snävare växlar än dagens rekommendationer. Vad som tillåts på en träff är upp till träfffarrangören (även inom FREMO).fs_toni skrev: ↑2017-09-28, 13:52 Bild 3 där, den Danska stationen väcker lite fundering angående vilka växlar som används? Har alltid hört om att det ska vara si och så högre krav på FREMO-träffar med slanka växlar. Bilden ger dock nästan intryck av växlar som är motsatsvis mycket svängda snarare än slanka? Ändå tydligen OK att deltaga på FREMO-träff...
a) har arrangören försäkrat sig om att ingen deltagare kommer med vagnar som riskerar spåra ur i Padby?
b) har information om vad som gäller gått ut i förväg till de som bidrar med vagnar och stationer?
c) eller har Padby kanske anmälts utan att (ägaren) upplysa/varna om de snäva växlarna?
d) eller är Padby en så stor och rolig station att träffarrangören är beredd till att även på en FREMO-träff säga att det mesta går och det mesta löser sig - och ev problem löser man efterhand om nu inte någon råkar följa standard till 100%?
Det man funderar på litegrann då också är ju om det faktisk skulle kunna gå att deltaga med MMM-moduler (!) på en FREMO-träff. Självklart givet återigen att arrangören tycker att en deltagande modul har stort intresse. Om jag t ex bygger kombiterminal i MMM-standard och därtill har 7 meter dubbelspårsmoduler som i rälsens och växlars mått och radier i övrigt faktiskt FÖLJER minimikraven även hos FREMO så kanske arrangören kan tycka det varar intressant att den får deltaga trots MMM-standard?
(Fast i och med jag har dubbelspår med CC 57 istället för FREMO CC 50 så blir väl ändå en liten övergångsmodul nödvändig att bygga - och då torde det vara OK antar jag?)