Modernträff i Kolding DK

Bilder och text från träffar som varit
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Modernträff i Kolding DK

Inlägg av fs_toni »

ErikKuiper skrev: 2017-09-29, 11:53
fs_toni skrev: 2017-09-28, 13:52 Bild 3 där, den Danska stationen väcker lite fundering angående vilka växlar som används? Har alltid hört om att det ska vara si och så högre krav på FREMO-träffar med slanka växlar. Bilden ger dock nästan intryck av växlar som är motsatsvis mycket svängda snarare än slanka? Ändå tydligen OK att deltaga på FREMO-träff...
Det stämmer att Padby är byggd med snäva växlar och det såg inte vackert ut då tågen gick genom dessa växlar. Jag vet inte hur gammal stationen är, men äldre stationer är ofta byggda med snävare växlar än dagens rekommendationer. Vad som tillåts på en träff är upp till träfffarrangören (även inom FREMO).
Intressant Erik, men hur funkar då detta i praktiken inom FREMO? (jag är ju nybliven medlem så jag vill gärna förstå). Jag har ju hört att anledningen till kraven på minsta radie i såväl växlar som kurvor är att det ibland inom FREMO körs med s k "stela koppel" och ibland t o m i kombination med ofjädrade buffertar, vilket då skulle kunna innebära att tåg spårar ur i snäva växlar/kurvor. Borde ju vara EXTRA stor risk på en modern-träff med långa containervagnar! Mot denna bakgrund funderar jag då såklart lite på:
a) har arrangören försäkrat sig om att ingen deltagare kommer med vagnar som riskerar spåra ur i Padby?
b) har information om vad som gäller gått ut i förväg till de som bidrar med vagnar och stationer?
c) eller har Padby kanske anmälts utan att (ägaren) upplysa/varna om de snäva växlarna?
d) eller är Padby en så stor och rolig station att träffarrangören är beredd till att även på en FREMO-träff säga att det mesta går och det mesta löser sig - och ev problem löser man efterhand om nu inte någon råkar följa standard till 100%?

Det man funderar på litegrann då också är ju om det faktisk skulle kunna gå att deltaga med MMM-moduler (!) på en FREMO-träff. Självklart givet återigen att arrangören tycker att en deltagande modul har stort intresse. Om jag t ex bygger kombiterminal i MMM-standard och därtill har 7 meter dubbelspårsmoduler som i rälsens och växlars mått och radier i övrigt faktiskt FÖLJER minimikraven även hos FREMO så kanske arrangören kan tycka det varar intressant att den får deltaga trots MMM-standard?

(Fast i och med jag har dubbelspår med CC 57 istället för FREMO CC 50 så blir väl ändå en liten övergångsmodul nödvändig att bygga - och då torde det vara OK antar jag?)
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modernträff i Kolding DK

Inlägg av ErikKuiper »

Med risk att dra saker lite till sin spets så har du mina svar nedan.
fs_toni skrev: 2017-09-29, 14:49 Intressant Erik, men hur funkar då detta i praktiken inom FREMO? (jag är ju nybliven medlem så jag vill gärna förstå). Jag har ju hört att anledningen till kraven på minsta radie i såväl växlar som kurvor är att det ibland inom FREMO körs med s k "stela koppel" och ibland t o m i kombination med ofjädrade buffertar, vilket då skulle kunna innebära att tåg spårar ur i snäva växlar/kurvor. Borde ju vara EXTRA stor risk på en modern-träff med långa containervagnar! Mot denna bakgrund funderar jag då såklart lite på:
a) har arrangören försäkrat sig om att ingen deltagare kommer med vagnar som riskerar spåra ur i Padby?
Nej. Det får lösas på plats om någgon kommer med olämpligt rullande material.
fs_toni skrev: 2017-09-29, 14:49b) har information om vad som gäller gått ut i förväg till de som bidrar med vagnar och stationer?
Nej. Det är underförstått baserat på tidigare träffar inom denna gruppering.
fs_toni skrev: 2017-09-29, 14:49c) eller har Padby kanske anmälts utan att (ägaren) upplysa/varna om de snäva växlarna?
Träffarrangören är mycket medveten om vilka växlar Padby har.
fs_toni skrev: 2017-09-29, 14:49d) eller är Padby en så stor och rolig station att träffarrangören är beredd till att även på en FREMO-träff säga att det mesta går och det mesta löser sig - och ev problem löser man efterhand om nu inte någon råkar följa standard till 100%?
Följer Padby nuvarande H0-RE-norm (max växelvinkel 12 grader), troligen inte, men jag har inte kontrollmätt utan detta bygger jag på det jag såg då tågen gick genom växelgatorna. Som träffarrangör har man också en begränsning i vad för moduler som är anmälda och man får då göra en bedömning om vad man vill ha med och vad som kan fungera med det rullande material som förväntas komma. I det här fallet så hade de flesta vagnar sin kortkoppekuliss kvar. Något som krävs för boggivagnar om inte alla växlar är omkring 1:8 eller slankare.
fs_toni skrev: 2017-09-29, 14:49Det man funderar på litegrann då också är ju om det faktisk skulle kunna gå att deltaga med MMM-moduler (!) på en FREMO-träff. Självklart givet återigen att arrangören tycker att en deltagande modul har stort intresse. Om jag t ex bygger kombiterminal i MMM-standard och därtill har 7 meter dubbelspårsmoduler som i rälsens och växlars mått och radier i övrigt faktiskt FÖLJER minimikraven även hos FREMO så kanske arrangören kan tycka det varar intressant att den får deltaga trots MMM-standard?

(Fast i och med jag har dubbelspår med CC 57 istället för FREMO CC 50 så blir väl ändå en liten övergångsmodul nödvändig att bygga - och då torde det vara OK antar jag?)
Det FREMO specificerar är yttergaveln på din modul. Om du har en MMM-modul och sätter på två MMM till FREMO adaptermoduler så har du per definition en FREMO-modul. Om du är på en FREMO-träff med en större grupp svenskar så är det vanligt att svenskarna bygger sin del av banan och då brukar vi kunna integrera MMM-moduler om intressanta sådana är anmälda. Caspers Charlottendahl, som är en MMM-modul, var med på modernträffen nu i Kolding och jag hörde inte ett enda klagomål från någon deltagare att vi hade tagit med en modul som inte var en FREMO-modul. De var snarare mycket imponerade över storleken och de slanka växlarna.

PS. FREMO H0-RE dubbelspårsavstånd är 46 mm.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modernträff i Kolding DK

Inlägg av StefanFjällemark »

En vy över moderna banan.
WP_20170922_10_59_41_Rich.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modernträff i Kolding DK

Inlägg av JanFrelin »

Det kan vara lönt att läsa Fremo-normen. Notera också skillnaden mellan minimikrav, beprövad praxis och rekommendationer. Gavelprofilerna är faktiskt inte minimikrav.

https://www.fremo-net.eu/sv/fremo-i-eur ... ige/h0-re/
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"