FREModern i Breese

Bilder och text från träffar som varit
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

FREModern i Breese

Inlägg av ErikKuiper »

Lite tankar och reflektioner efter FREModern i Breese

Då har jag varit på ännu en modernträff. Med det här inlägget vill jag dela mina erfarenheter och upplevelser med er.

Grundstommen i banan var en “huvud”-linje mellan två magasin med en kortare dubbelspårig sträcka från det ena magasinet. Till denna bana anslöt två bibanor från två olika stationer. En station hade ett större industriområde anslutet och en annan station ett tredje magasin vilket representerade en överlämningsbangård till ett större industriområde med främst kemitekniska industrier. På huvudlinjen var det generellt långa körsträckor mellan stationerna (> 10 m).

Spelet kördes i två sessioner där den första var mellan 16:00 och 01:00 och den andra var mellan 01:00 och 10:00. Detta upplägg var valt för att begränsa antalet personförande tåg, och då man även i verkligheten kör mycket godståg på natten då det inte finns plats på spåren under dagtid. Per session var det två vagnslasttåg, resten var heltåg. Det var omkring 35 köruppdrag per session.

De som hade planerat trafiken hade skrivit ihop ett koncepthäfte på 19 sidor som beskriv banan och trafiken. Jag uppskattade detta då det gav en förståelse för trafikupplägget. Den mesta trafiken var på linjen mellan magasinen. På bibanorna var det låg trafik med motorvagn i tvåtimmestrafik och ett vagnslasttåg per trafikdygn. På den ena banan gick även ett heltåg till en makadamfabrik. Snabbklockan kördes 1:4.

Då den mesta trafiken gick på huvudlinjen så kunde man denna rätt väl efter ett par köruppdrag. Jag hade nog gjort en liknande banplanering om jag hade samma förutsättningar som de som fanns för den här träffen, men fler banor med mycket trafik ger lite större omväxling för lokförarna.

Alla stationer på huvudbanan styrdes med datorer. Och varje station hade sitt eget system. För stationer med lite mer avancerade/realistiska kontrollpaneler så krävdes det i princip att stationsägaren var någonstans i närheten för att hjälpa till då det strulade. Strulet handlade inte bara om handhavandefel utan även om mjukvarubuggar.

Trafiken på huvudlinjen var så tätt lagd att det krävdes att alla gjorde rätt för att den skulle kunna hållas. På grund av att lokförare körde sina tåg för långsamt och att tågklarerare inte jobbade tillräckligt proaktivt eller inte kunde jobba tillräckligt snabbt med sina stationer så blev det alltid stora förseningar i spelet.

Deltagandet var så stort att man på en session bara kunde förvänta sig att få köra ett eller två köruppdrag.

Sammanfattningsvis så är jag nöjd med att ha varit på träffen, men jag kan inte säga att jag har blivit såld på moderna trafikspel.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREModern i Breese

Inlägg av LLJ »

premnitz01_750.JPG
premnitz01_750.JPG (134.47 KiB) Visad 3086 gånger
En bild från stationen Premnitz.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: FREModern i Breese

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:En bild från stationen Premnitz.
Det råkar inte vara dina GATX-vagnar ;)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREModern i Breese

Inlägg av LLJ »

Nej, hade inget rullande med pga att jag åkte tåg till Klippan, där jag sammanstrålade med Erik.

/Lars
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: FREModern i Breese

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Et lite spørsmål:
Når jeg studerer modulplanen fra treffet ser jeg det skal være en stasjon, Mgb-Buckau Pbf, direkte knyttet sammen med Mgb-Buckau Ubf, som jo synes å være containerterminalen.
Men når jeg studerer bildene fra treffet finner jeg ikke Mgb-Buckau Pbf. I begge ender av containerterminalen er det fri linje. I tillegg synes terminalen å være snudd i forhold til tegningene.
Kan dette stemme?
MVH
Dag Cato
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FREModern i Breese

Inlägg av ErikKuiper »

DagCatoSkårvik skrev:Kan dette stemme?
Ja det stämmer. Mgb-Buckau Pbf försvann ur banan bara någon vecka innan träffen då den inte blev färdig till träffen.
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"