Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Bilder och text från träffar som varit
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av Odd J »

UrbanJohansson skrev:Hej!

En fråga, nåja 2. vad är det för rälsskarvstyp på "Nystrecka" resp "Tomteboda".
FREMO-skarv eller VM med lösa rälsbitar?
I och med att mina moduler har FREMO-gränssnitt så undrar jag också om det finns plats för en tving (dvs c:a 2 dm fritt utrymme bakom gaveln)?
Hej

Tomteboda är ju i grund och botten en Fremomodul. Den var kopplad till Erik K:s Fremomoduler på förra Sollentunaträffen och jag har för mig att vi då borrade upp Fremos "nya" lågprofilhål i denna försvarligt gamla modul. Jag minns inte riktigt om Tomteboda har räls fram till gaveln men annars kör vi smältlimstricket.

Nystrecka är en nybyggd MMM med kombiskarv. Den har nog inte plats för en traditionell skruvtving men en snabbtving fungerar. Jag har med mig ett par stycken.
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av Niklas »

Vilken tid på fredag lastas det hos SMJ?

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av ErikKuiper »

UrbanJohansson skrev:En fråga, nåja 2. vad är det för rälsskarvstyp på "Nystrecka" resp "Tomteboda".
Tomteboda är i grunden en FREMO HO-USA-modul. Det var lite krångel med anslutningen till FREMO H0-RE senast då hål inte gick att borra var som helst. Tror att vi anslöt med en av mina kortkurvor som även har MMM 100-mm hål. Mina kortkurvor kommer med så de kan användas vid behov.

/Erik
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av fs_toni »

Angående mat och fika under träffen så läs övergripande info på första sidan. Eftersom allt sådant arrangeras av min dotter personligen för oss och inte bekostas via MMM eller via träffavgiften så kommer ni behöva endera ha med kontanter eller kunna betala med Swisch på träffen för kaffe/te och mackor, frukt, kakor. Det kommer finnas mackor att köpa som tidigare år med endera rostbiff/potatissallad eller rödbetssallad/köttbullar. Därutöver hembakt Kärleksmums och bullar från affären.
Pizzerior, restaurang inom 5-10 min gångavstånd.
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av AiR »

Hejsan igen,

Kika på graferna, kära deltagare, och förundras över turtätheten. Här tolereras inga felväxlingar. Nej, minsann.
Malmstad - Tibro 2C.pdf
(38.03 KiB) Nerladdad 224 gånger
Tomteboda - Nävhyttan 2C.pdf
(38.26 KiB) Nerladdad 231 gånger
Gradina Fjällster, stins i Chartlottendahl, spanar bort mot lokstallet. Två lokalgodståg sammanställda igår kväll ska avgå på morgonen. Snabbt ut med dom, loken stånkar redan ut från stallet, för sedan smäller det till, hennes gubbar får en hel del att göra. Först ett persontågsmöte då snälltåget mot Nävhyttan lämnar en direktvagn till Malmstad, sedan en massa växling fram till lunch. Ett tåg från Tomteboda som lämnar lokalgods och tar med sig fjärrgodset mot Nävhyttan. Snabbt in med lunchen, undrar vad maken fått till för mackor idag? En kopp kaffe och sedan kommer persontåget från Malmstad tillbaka med vagnen, den får vänta ett tag. Mer gods och sedan är det dags för ett persontågsmöte igen. Hektiska dagar, men affärerna går ju bra. Några extrtåg kan det bli. Det jobbiga är fjärrgodset mot Malmstad som bara ska in och göra rundgång. Dom jäklarna är alltid i vägen. Man måste hålla två spår öppna hela tiden.

Ännu svettigare har Jurij Kastlösa på sin post på Bilbo station. Dubbelspåret från Charlottendahl matar in tåg hela tiden. På linjen mot Nävhyttan är det flera hållplatser och lastplatser med Chais egna tåg som ligger i vägen för fjärrtrafiken. Stinsen i Nävhyttan ringer hela tiden och tjatar om avgångar. Jävla snorkig typ. Och så den där Linus Laake i Tibro som aldrig ringer om sina timmertåg. De låser upp linjen så man kan tro att de har kafferep ute i timmerskogen. Förresten är det nog mer kron än kaffe i där kopparna, efter vad man hör från gubbarna på Krokiga Snoret om kvällarna.

Västhamns läge gör att vägbommarnas klockor klämtar oupphörligen. Jäsiken vilket stök. Och när rälsbussen från Malmstad väntar vid den lilla stationen dundrar tågen från Tomteboda fram bortom cisternerna. Krakel Korkman vinkar lojt iväg den lilla maskinen mellan två fullamatade godståg. Jisses så många axlar, Malmstads Mekaniska har svarvarna på högsta växel.

I Malmstad är det full rulle, heltåg med g-finkor eller containrar eller vad som finns att transportera i. Malte Paltessson har det inte så stressigt, för han kan rutinerna. Lugnt på morgonen och lagom tempo hela dagen. Varmt i solen där stolen står utanför stinskontorets dörr är det också. En pilsner fram på eftermiddagen efter att Vut:en till Bogösund klonkat klart, då är det ändå nästan klart för hemgång.

Krans-Lasse, lokföraren i Tibro som drar gods till Bilbo och vuttar ut tomvagnar i skogen, är den som bestämmer. Han har bara några motorvagnar och ett och annat timmerlass att trängas med. Växlarna Kron-Jon och Danne med kräklan och han kommer bra överens. Växlingen på stationen sköts av Johan Schmidt, bagarns son och van växelloksförare, allt blir rätt ihopsatt. Stinsen Linus fyller i tävlingar i Allers och skriver poesi som han skickar till diverse förlag och tidskrifter. Han blir mest förbannad om telefonen ringer eller någon stör med papper som ska kvitteras. Härliga tider, strålande tider.

MVH
AiR, Trafikarie
Senast redigerad av 1 AiR, redigerad totalt 2016 gånger.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av AiR »

Hej igen

Här kommer lokomloppen. Vi tänkte oss runt 1970 sådär.... lite brunt lite orange. Men Kanske timmertågen behöver bättre grejjer?
Har loken ljud och stickor? Topp. Handtag kan programmeras på plats, du kan få låna.

Extratåg är extra och kan vara vad som helst. Kör bara en väg, plockas av, anmäls på plats

Gods 1 - 2 & 6 är vanliga lokala, typ T21, T43
Gods 3-5 är tyngre grejjer Da, Dm2 kanske.
Motorvagnarna är Y, tänker jag.
Persontågen är fjärrtåg och troligen R*.
Växellok behövs på Msd, Ccw, Blo, Tbr.

För hela tågsätt så behövs
Heltåg för timmer till Gxt90, fulla från skogen och tomma från Tomteboda, Tm, två släpor, vagnskort behövs ej.
Heltåg för gods, Finkor eller Containrar till Gxt92, två släpor, vagnskort behövs ej.
Persontåg för Snt 10/15 och Pt 33/38 med koppel som tillåter rundgång och att man krokar i en sovvagn i Ccw, två släpor, vagnskort behövs ej.

Ta med dig dina grejjer eller säg till redan nu om du har något snofsigt att visa upp. Visa hänsyn, diskutera och fläska inte på med allt, låt andra vara med även om de är långsamma i starten. Oljan är seg vid -15, en del gubbar startar inte på första försöket.

MVH
Air, Trafikarie
lokomlopp Chai.png
lokomlopp Chai.png (34.86 KiB) Visad 4716 gånger
t
Senast redigerad av 1 AiR, redigerad totalt 2016 gånger.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av pcederstrand »

Kan någon som hållit i anmälningarna markera i/till modulägarlistan vilka moduler som finns på SMJ och ska med därifrån?
mvh /peterc
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av MickeWestberg »

Glöm bara inte min modul Nystrecka som jag lämnade personligen till dig Peter. Har blivit lite ändringar för min del då jag varit inlagd på sös för gallgång-bukspottskörtelproblem
men jag kommer skrivas ut imorgonbitti utvilad och frisk så jag kommer att kunna vara med nån timme imorgon eftermiddag/kväll och hjälpa till. Har min 7-åriga dotter med mig så det kanske inte blir alltför många timmar jag stannar men har laddat upp med lite fredagsmys till henne, surfplatta och popcorn. Hoppas det är okej att hon följer med imorgonkväll. Tar med mig lok med containervagnar för två systemtåg, Coop och Postnord samt tre tankvagnar, behövs dom så finns dom dör användning, annars kanske blir det lite frikörning efter trafikspelets första dag är avslutad.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av UBJ »

Hej

Har försökt få ihop lite fraktsedlar. Är detta användbart? Något som bör ändras?
Tänkte kopiera upp några sidor.
Fraktsedlar Rotebro16 Tibro.xlsx
(32.22 KiB) Nerladdad 236 gånger
Mvh UB
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Inbjudan: MMM 2R trafikspelsträff Sollentuna 22-24/1 2016

Inlägg av pcederstrand »

SMJ transport
Kan vi få en-två frivilliga till SMJ kl 16.30 - 17.00 typ ?

Kan någon ha med en styck Lenz-booster till ((eller som har själv i sin station) som reserv till de 3 vi ska ha) ?

Har någon 1 eller 2 gånger 15 meter LN kabel (6-pol kabel/ RJ-12)?

glöm inte era Multibuss kontakter (och de gamla om något skiter sig)
mvh /peterc
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"