Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Bilder och text från träffar som varit
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av Martin »

Välkomna till första Fremo träffen i Sverige den 16 till den 19 augusti.

Körningen kommer att äga rum i gymnastikhallen på Haganässkolan i Älmhult. Vi har 800 m2 till vårt förfogande som vi delar mellan H0 och N.

Tider för den 16 till den 19 augusti 2012:
• Torsdagen 11.00 - ca 22.00, uppsättning och test.
• Fredagen 9.00 – ca 22.00, tre körningar.
• Lördagen 9.00 - ca 19.00, två körningar därefter annan aktivitet
• Söndag 9.00 – 17.00. En körning därefter nedmontering

Tema

--- H0-Europa ---
Skandinavisk gränstrafik mellan Norge, Sverige, Danmark, Tyskland och troligen även Finland. Huvudlinjen kommer att vara mellan Sverige och Danmark. Vi planerar även att ha en mindre bibana/privatbana. Hjulnormen är NEM – men RP-25 hjul är välkomna. Epoken är IIIb-IVa / 1955-1972.

På H0 sidan är 35 deltagare anmälda, varav ca hälften från utlandet (Dk, Ty, N), så det finns plats för fler. Det kommer att finnas både stationer och linjesträckor från dom olika länderna Det finns även ett mindre antal MMM moduler anmälda – vilket går alldeles utmärkt att ha med.

--- N-RE ---

Skandinavisk gränstrafik mellan Sverige, Danmark och Tyskland.
Anders vet mera….

Länkar till sidorna där det finns mera information:
Svenska: http://www.fremo-net.eu/2043.html?&L=9



(Tyska: http://www.fremo-net.eu/treffen2012.htm ... 94474a633a )

Är du intresserad eller undrar över något kontakta mig eller Anders B.

Mvh

Martin
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av AndersB »

I Nskala är det just nu danskar och svenskar och dagsnoteringen är en bana med cirkus 8-9 stationer. Som vanligt verkar folket norr om skåne väldigt blyga (med något undantag).
Kom igen och anmäl er - 4 dagar kvar!
mvh/anders
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av Johnny »

Ifall någon missat det så vill jag också påpeka att det går bra att anmäla moduler i MMM-utförande förutsatt att kurvor och växlar har en radie på minst 1 m.

//Johnny
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av StaffanWiman »

Jag vill gärna delta men vet inte hur och med vad man kan delta.

I varje fall har jag nyligen gått med i Fremo.

Jag tror inte mina hittills färdiga moduler är speciellt intressanta (

- en MMM 28 cm bred 30°kurva med radien 120 cm,

- en rak MMM 28 cm bred modul med ett mötesspår uppdelad i två 240 cm lång. Allt hittills utan landskap.

- Vagnar och lok till trafikspel ?

- Fred har jag beställt ett ...

Vill gärna veta mera...

Staffan
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av Martin »

Hej

Du är välkommen till träffen, kul att du är medlem i Fremo (även om det är inte ett krav för att vara med på träffen).
Det går bra med MMM bara radien är större än 1m, vilket det är på din kurva. Vad har du för typ av växlar på mötesspåret?

Det är Lars tillsammans med Halvor (från Norge) som ritar banan och gör trafikspelet, så dom får bestämma hur banan ska se ut och vilka moduler som ska vara med. Men vi sätter gärna upp dina moduler på "anmälda - moduler - listan". Som vid många andra modul träffar så är det alltid välkommet med fler linjemoduler. Funktionaliteten är det viktigaste, men MacAdam och lite grön biltema-matta gör det hela trevligare. Eller nåt annat enkelt "landskap" är välkommet, sen är det det där med tiden.....

Lok och vagnar (Epoken är ju IIIb-IVa dvs. 1955-1972) - Lite som med modulerna, anmäl gärna lok och vagnar så får TA (trafikansvariga) sätta in dom i trafiken. Vi har sagt att "hjulnormen är NEM – men RP-25 hjul är välkomna" till denna träff. Koppel är bygelkoppel och hemskt gärna fleischmann! Se ex: http://www.habohobby.se/sv/produkter/ne ... hmann.html
Men du kan utan problem komma utan rullande materiel.

Fredar kommer att finnas till alla - så det behöver du inte tänka på.

Mvh

Martin
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av StaffanWiman »

Rälsen är Peco 75, växlarna också Peco, den ena den kortare varianten och den andra mellanstorleken. Om de kan anses för tvära, så kan ju modulen användas som enbart linjemodul.

Kant-i-kant-skarvar eller kombiskarvar har de.

Jag borde ju kunna snygga till dem lite om jag får veta att de kommer med, men jag tar det inte som någon personlig förolämpning om de inte gör det. De är inte mycket att hänga i julgranen, utan det får ses som ett erbjudande om man vill ha längre bana...

Vet inte om G-lok hör till rätt epok?

Gissar att moduler är mera bråttom att bestämma än fordon.

Staffan
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av Fredman »

Jag har två stycken 45 graders kurvor med enkelspår med C-skenans största radie 1114.6 mm.
Lågprofil MMM 2R och 3R .Skenorna skall kamofleras till oigenkännlighet är tanken.
Kan det vara av intresse?
Mvh Thomas
Gävle
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av LLJ »

De kurvorna är av intresse Thomas. Se dem som anmälda.

/Lars
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av Martin »

- en MMM 28 cm bred 30°kurva med radien 120 cm,
- en rak MMM 28 cm bred modul med ett mötesspår uppdelad i två 240 cm lång.
Det kommer att bli en riktigt bra träff med fantastiskt fina stationer och linjer från dom andra deltagarländerna. Det är meningen att vi ska bli inspirerade av våra grannar, och kanske börja åka mera på varandras möten.
Vi har lite tunt med linjer i Sverige så vi är glada för alla som kommer, vi tar gärna med dina också - snygga till dom så gott du kan och hinner så blir det säkert bra linjemoduler. Eftersom epoken går in i 60-70 tal så kanske kan man se dom som nerlagda stationer längs med linjen....

Mvh

Martin
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Fremo träffen i Sverige 16 till den 19 augusti

Inlägg av UrbanJohansson »

Eftersom epoken går in i 60-70 tal så kanske kan man se dom som nerlagda stationer längs med linjen....
Det där var benhård realism! :shock:
Urban "Södra Station" Johansson
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"