Moduljuntan i Borås

Bilder och text från träffar som varit
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av plj »

Ett litet påpekande. Enligt mitt förmenande är "Dadelask" smeknamnet de små korta 2-axliga släpvagnarna till Y6/7-generationen. Det anspelar på de avlånga dadelaskar som då fanns i handeln. De avbildade rälsbussarna är en äldre generation 2-axliga Y-rälsbussar.
Kul med bilden på den gamla Tekno Åkermangrävaren. Den är i lite för stor för att passa på en HO-bana. Det finns även en sådan någonstans i mina gömmor.
PLj
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av Sunesson »

JAg hörde bara att ägaren kallade sitt ekipage för "Dadelaskar", därför skrev jag det, rätt eller fel!
Grävmaskinen är Magnus, han har köpt den i H0-skala från Jörgen Edgar, vill jag minnas?
Senast redigerad av 1 Sunesson, redigerad totalt 2015 gånger.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av MickeC »

plj skrev:Ett litet påpekande. Enligt mitt förmenande är "Dadelask" smeknamnet de små korta 2-axliga släpvagnarna till Y6/7-generationen. Det anspelar på de avlånga dadelaskar som då fanns i handeln. De avbildade rälsbussarna är en äldre generation 2-axliga Y-rälsbussar.

PLj
Thomas har rätt, det var Dadelaskar på banan men då i form av Stefans Danska Privatbanevagnar, de gamla Y6/7 som hamnade där fick det smeknamnet...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av Sunesson »

Tack, Micke!
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av MickeC »

Sunesson skrev:Tack, Micke!
Varsågod! :)

De små tvåaxliga släpen till Y6-8 kallades väl "Ost" eller "Ostar"
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av plj »

OK. Jag får ge mig. Det var kanske "Ostkupa" som de kallade de små släpvagnarna till Y6-Y8. Jag tänkte att det var de 2-axliga Y-rälsbussarna som avsågs.
PLj
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av StefanFjällemark »

I Danmark blev de svenske skinnebusser kaldet "dadelæske" grundet den påfaldende lighed med de æsker med dadler vi spiser i juletid. De købtes af mange af de små privatbane selskaber. Mine skinnebusser stammer fra Odsherreds Jernbane, Høng Tølløse Jernbane og Østbanen, alle på Sjælland og i dag indkorporerede i Regionstog.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av StefanFjällemark »

Tackar för en körig och tjötig kväll, knaprig kokoskaka och glödhet glögg. Det var fem-vagnars rälsbusståg på Krutträsk. När det är så många vagnar brukar det vara sista tåget innan nedläggning av persontrafiken, men här vet man inte. Trafiken lär återupptas på Luciatåg. Tågets längd innebar att även krutlastningens perrong fick användas. Stationsföreståndarens ånglok fick nya ljud. Tuff-tuff lät det...
Bilagor
WP_20151202_21_32_45_Pro.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av Sunesson »

Jaha, ytterligare en onsdag har passerat. Vi var några som slöt upp; Aurel, Berndt, Jonas, Magnus och Theo och jag.
En del tågkörning blev det så klart, Theo visade upp och körde med sitt egenbyggda (naturligtvis!) Oc-lok. En riktig pärla, snyggt vädrad också. Theo är nån slags naturbegåvning när det gäller lokbyggen, kul att ha han också i gänget.

En stor del av kvällen tillbringades vid kaffebordet, mycket snack blev det. Men så kom vi till kvällens högtidliga stund då Magnus förärades sin årliga present, han brukar få något vid denna tiden på året av oss andra.

Denna gången blev han tillägnad en kattlåda, härefter kallad "Klådan". Berndt hade verkligen ombesörjt att Klådan blev välgjord och tillverkad enligt Magnus instruktioner :roll: Man ser tydligt på bilden att Magnus nästan sätter lussebullen i halsen och blir alldeles överväldigad av uppvaktningen ;) :D

Vi hoppas att Magnus blir glad av Klådan, och givetvis att katten får det ombonad och skönt i sin egen Klåda. Klådan kommer att tåla väder (läs; regn) och vind, och en riktig Klåda blir inte sämre av lite dåligt väder.

Det verkar som att Klådan fick det att börja klia i fingrarna hos Magnus, som ivrigt ville sätta igång med att inreda den. Alla Klådor måste ju behandlas :lol:

Aftonens tack går denna gång till Berndt som fixade Klådan och även hade med sig goda lussebullar till kaffet. Även Theo som galant fixade att somligas midjemått ökades på något i form av choklad ska ha ett varmt tack, samt Jonas som bidrog med Julmust.

Tack för ytterligare en trevlig onsdagsafton!
Bilagor
CIMG3203 (1280x960).jpg
CIMG3206 (960x1280).jpg
CIMG3204 (1280x960).jpg
Thomas Sunesson
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Moduljuntan i Borås

Inlägg av plj »

Betr. Oc 40. Är det helt egenbyggt eller har Du utgått från ett Roco-lok? Snyggt är det i alla fall. Har själv en Roco BR E71 som jag tittat i för att se om jag kunde sätta in en dekoder. Men det var för trångt tyckte jag. En helt nybyggd kåpa (av Oc-modell) skulle behövas. Men hittills har det inte blivit något med det projektet.
PLj
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"