H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Bilder och text från träffar som varit
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Inlägg av Robban »

Lägger inlägget här då andra än MMM kanske är intresserade.

Lite reflexioner under eftersnacket......

Plussidan: Uppbyggning gick väldigt fort, elen problemfri (är ju bara en Lenz-central) och inga strulmoduler, snabbklockan var perfekt (mrclock) slutade tillslut på 6ggr men då undertecknad glömde laddaren så var den inte med hela spelet.......

Minussidan: "Lokkort" saknas så det blir ibland att gissa adresser, alternativt kan man låta handtaget följa loket (som Fredarna), kopplen (vilket skräp enl. mig) ska kolla om allt mitt rullande öht. går att få till specens standard, hade jag vetat att det fanns KD som passade till allt så skulle jag rekomendera det direkt (tappade vagnar i skarvar är INTE ett problem att skylla på, det är bara att justera skarven PUNKT), peronalbrist, var kanske 8 aktiva den här gången.

Nu kördes Ngt mellan A och Ö, och därifrån utgick Lgt med vagnar till närliggande stationer, är det inte roligare att växla under resans gång? med förklaring på körordern vad som ska lämnas/tas med. Krävs väl iofs. ännu mer personal

Robban
ps. återkommer med bilder när jag har fixat till dom
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Inlägg av LLJ »

Väntar med spänning på bilder.

Att låta handtaget följa loket är för mig en självklarhet vid trafikspel, så har vi gjort inom Modul Syd ett antal år med bra resultat.Vi sätter på en bit maskeringstejp och skriver vilket fordon handtaget är till.

Att rangera under resans gång känns spontant roligare.

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Inlägg av Qrt »

Tack så mycket för ännu en otvungen och trevlig H0e eftermiddag.
Jag har efter bästa förmåga varit på dessa H0e körningar ända från den enkla starten till förra gångens (se bilden i inbjudningtråden) och den här lördagens fullt trafikspelsdugliga bana. Det är fantastiskt kul att få vara med när idéer faktiskt håller och fungerar. Det är nu fullt tillräckligt många meter för att man ska hinna köra ett tag i makligt smalspårstempo innan man når ändstationen och lämnar över till annan lokförare. Ändå är det väldigt kompakt och alla är mer eller mindre hela tiden inblandade, ungefär som vid ett parti Monopol runt matbordet.

Om man rangerar under resans gång på MMMs stora uppställningar upplevs man ofta som ett störande moment av andra medan de får stå och vänta någonstans på linjen.
Det här använda H0e konceptet är så mycket intimare att jag istället upplever delaktighet och gemenskap oavsett om jag är den som rangerar eller den som står och väntar på att få komma fram.
Jag är nu nyfiken på hur det blir den dagen vi är så många att det finns personal både till alla stationerna och till att köra tågen.
[Vilken var kapaciteten igår? 5 stationer och 6 tåg samtidigt under gång inklusive rangerande närgodståg ?]

"Lokkort" är en bra idé. Men utbudet av trafikspelsdugliga lok är begränsat och det fanns minst tre exakt likadana lok den här gången. Hur ska man skilja ut dem om några råkar stå bredvid varandra ? Jag är en stark anhängare av etiketter på lokets undersida, i framänden, med adressen. Det är inte alltid man har ägaren i närheten. Radikalast vore ju förstås lokadressen på taket. (Overkligt? Det förekommer säkert någonstans på jorden.)

"Kopplen" får här gärna vara KD även om jag är en stark förespråkare av (kvalitets)bygelkoppel vid H0 modulkörningar med långa tåg. Verkligheten har hittills visat att det inte alls BARA är att justera skarven på stora modulbanor. Även om man lägger ner massor med arbete på att få skarvarna felfria från start så är det alltid någon som senare blir förskjuten under den höga trafikbelastning som är på stora H0 modulbanor. På den här banan sker körningen i ett helt annat tempo och närhet så fördelen med att kunna lyfta ur en vagn eller lyfta ena änden för att koppla av från loket får väl anses överväga gentemot förekommande självavkopplingar.

"Problemfri körning" - så när som på korta strömlösa avsnitt i växelgator och liknande.
- Någon gissade också att det fanns en skillnad mellan rostmålade spår och obehandlade. Då tonvikten ligger på trafikspel bör ju driftsäkerhet gå före naturtrogenhet.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Inlägg av Tompa »

Bilder från körningen

Bild

Bild


Urbans nya H0e <-> H0n3 Station

Bild
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Inlägg av UBJ »

¨Nu kördes Ngt mellan A och Ö, och därifrån utgick Lgt med vagnar till närliggande stationer, är det inte roligare att växla under resans gång? med förklaring på körordern vad som ska lämnas/tas med. Krävs väl iofs. ännu mer personal¨

Stämmer inte riktigt, normalgodståg gick från magasinet till Enboda och Robergshyttan och tvärtom.
Lokalgodstågen gick sedan magasinet-Enboda och Robergshyttan-Halvnol och åter.

Tanken med normalgodstågen var att få lite variation och att inte ha så mycket växling som i förra spelet, några tyckte då att det var så mycket växling i varje tåg.

Mvh UB
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Inlägg av UBJ »

För att dom som inte var med på körningen ska hänga med i resonemanget kring banan så var det en ¨rak¨ bana med alla stationer i en följd och utan förgrening.
Stationsordning:
Markasin (magasin)
Tonträsk (här krävs rundgång för att kunna köra vidare)
Enboda
Halvnol
Långsmalen
Robergshyttan

Utanför spelet deltog också stationen Växelsjö H0e/H0n3, en del persontåg kördes dit och vände där istället för i Robergshyttan.
Robban visade också ett Blackstonelok där, en häftig maskin med bra ljud.

Mvh UB
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Inlägg av Robban »

Länkar till bilderna på Svenskt MJ-Forum http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=14209.0

Största problemen på H0e verkar vara just kopplen, fruktansvärt olika och ojämna i kvaliteten.
Fördelen med KD som jag ser det är att man kan lyfta upp vagnar med 0-5-0 UTAN att ha en massa pinnar med sig.
Vet inte om alla såg det men på slutet blev det riktigt trasslade koppel på ett par vagnar (gick omlott), men visst visa på ett par "kvalitets" bygelkoppel som funkar så kan vi prova.
Allt strul är ju heller inte kopplen, har några skräckexempel på krokiga vagnar också (Bemos bulkvagnar)

Har själv aldrig haft några större problem med äkta KD på modulkörningar, däremot med plastkopior.

Robban
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: H0e trafikspelskörningen 5/4-14

Inlägg av Arne Ivan »

Robban skrev:Största problemen på H0e verkar vara just kopplen, fruktansvärt olika och ojämna i kvaliteten.
Fördelen med KD som jag ser det är att man kan lyfta upp vagnar med 0-5-0 UTAN att ha en massa pinnar med sig.
Vet inte om alla såg det men på slutet blev det riktigt trasslade koppel på ett par vagnar (gick omlott), men visst visa på ett par "kvalitets" bygelkoppel som funkar så kan vi prova.
Har själv aldrig haft några större problem med äkta KD på modulkörningar, däremot med plastkopior.
Robban
Tyvärr så har inte Micro-Trains (Kadee i skala N) några koppel till N-skalans NEM-ficka.
Jag kommer att vilja köra knukle.. (knogkoppel?) på hemmabanan.
Det innebär att jag måste byta boggier när jag är på träffar. Jag kommer att ha bara boggievagnar. Men jag kan leva med det.
Men det som skulle vara intressant är att veta vilka H0e-standard-koppel som håller bra kvalitet och funkar bra ihop med andra H0e-koppel.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"