Höglandståg 3-6 okt 2019 i Nässjö

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Höglandståg 3-6 okt 2019 i Nässjö

Inlägg av StefanFjällemark »

Hejsan

Nu är trafikspelet klart för H0-banan på Höglandståg 3-6 oktober. Vi kommer att köra tåg som rullade 1980-1997 så det blir tillfälle för rätt blandad fordonspark.

Trafikspel blir det på fredag, vi startar tidigast 11:00. Tiden fram till 11:00 sätter du upp de lok- och vagnar du lovat att bidra med, samt ornar med körhandtag och testar att allt fungerar. För dig som är nykomling i trafikspelsvärden håller jag en genomgång ca 10.00 på fredag.

Ett trafikspel tar 2 timmar + lite ställtid emellan. Så vi hinner troligen köra tre trafikspel under fredagen. På lördag är det öppet hus och fri körning med bemannade mötesstationer (Vagnsta, Nättelund, Sävsjö). Om intresse finns kan vi köra ett trafikspel innan middagen på lördagen. På söndag förmiddag kör vi ett trafikspel innan lunch.

Nu är det din tur att fundera på vilka lok och vagnar du kan bidra med. Jag har lagt upp ett Excel-ark med behovet av lok och personvagnar samt heltåg gods i fasta omlopp. Där framgår även om du behöver ha lok- eller vagnkort med. Länk till Excel-ark: https://1drv.ms/x/s!AtjQMqeBcCjfkPAYSfjhCi04f8myVA. Du behöver INTE ha Excel installerat på din dator för att lägga in ditt bidrag. När bidragen kommit in tar jag fram en lista som visar på vilken station och spår du skall ställa upp lok och vagnar. Jag vill ha ditt bidrag senast på onsdag 20:00.

Utöver ovan nämna vill vi gärna att varje deltagare tar med minst 5 godsvagnar epok IV eller V inkl. vagnkort. Och helst skall alla lok och vagnar som skall rangeras ha koppel som är enkla att koppla ihop och isär. De flesta känner till detta och använder det rekommenderade kopplet FLEISCHMANN 6511.

Som ägare av trafikplats med godshantering svarar du själv för att skapa trafik till din egen modul, dvs. du fixar dina egna fraktsedlar med destination till din egen modul och placerar dessa på avgångsstationen. Det är sedan avgångsstationen som fixar fram vagnar. Avgångsstationen behöver inte vara en station på banan. Varje ändstation motsvarar en eller flera regioner i Sverige. Ska du skicka från t.ex. Ystad så lämnar du fraktsedeln i det magasin som representerar SÖDER.

Välkommen!

OBS! Skriv inte ut materialet själv, då får du kanske inte med de sista ändringarna jag gör.
Bilagor
Grafisk tidtabell.pdf
(723.7 KiB) Nerladdad 187 gånger
Stationsanslag.pdf
(529.13 KiB) Nerladdad 175 gånger
Tjänster.pdf
(413.09 KiB) Nerladdad 183 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Höglandståg 3-6 okt 2019 i Nässjö

Inlägg av PeterAlsén »

Finns träffen på "Gula sidorna"?
StefanFjällemark skrev:Nej, men vill någon lägga upp den så gärna för mig, det kanske underlättar att tillverka fraktsedlar.

Jag kan också tillverka fraktsedlar om någon vill ha. Bifogar ett exempel som tog 5 minuter att fixa. Jag behöver i så fall en aktuell lista över stationens godskunder. Jag bifogar lista över vad jag har idag. Som ni ser saknas Sävsjö, Widéna, Hamnen och Mörkne ind.omr, så ni får gärna skicka komplettering till mig.
Bilagor
Godskunder.pdf
(423.27 KiB) Nerladdad 177 gånger
Fraktsedlar.pdf
(428.96 KiB) Nerladdad 173 gånger
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Höglandståg 3-6 okt 2019 i Nässjö

Inlägg av Fredman »

Hejsan.
Kommer på besök som publik för en gångs skull. Är banritningen hemlig?
MVH Thomas
StefanFjällemark skrev:Nej, det är den inte.
Bilagor
HLT2019_v1.0.pdf
(149.21 KiB) Nerladdad 240 gånger
PeterJonsson
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-03-03, 08:46
Ort: Jönköping

Re: Höglandståg 3-6 okt 2019 i Nässjö

Inlägg av PeterJonsson »

Nu när dammet efter rivningen av banorna har lagt sig över Nässjö (och vår monter på Nordic Rail är åter på museet) är det dags från NJ-Modell att säga:
Tack till alla som kom och gjorde Höglandståg till en trevlig och lyckad modulträff!
Dessutom ett speciellt tack till alla som fyllde en roll i planering och genomförande!
Vi tyckte själva att det var väldigt trevligt, och styrkta av detta siktar vi på att fortsätta med Höglandståg 2020, den 1-4 oktober på samma plats!

Vi har gått igenom enkätsvaren, och kommer ta till oss av synpunkterna för att göra det ännu bättre nästa gång.

Till alla som var med, återigen ett stort TACK!, och vi ses i Nässjö 2020!

Hälsningar från NJ-modell

Bild
En lätt "shoppad" bild av modulen Ryrsjön. En av många fina moduler som gästade oss.
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"