Signaler i H0 och N
Signaler i H0 och N
Nu kommer järnvägssignaler, både i H0 och N.
Kring 1 december så släpper Möllehems Gårdsproduktion en serie med signaler för modelljärnvägen.
Signalerna blir dom svenska huvudsignalerna och dvärgar, samt signalerna runt järnvägsövergången.
Även en serie med danska signaler är påväg och för detta en signaldekoder specialiserad på dansk signalering.
Signalschakt som underlättar monteringen på banan finns också.
Signalerna passar direkt till MGPs system för banstyrning - koppla in på signaldekodern och börja visa svenska signalbilder direkt.
På stockholmsmässan i helgen, kan man kika både på signalerna och på banstyrningen. Leta upp MGP vid den stora N-modulbanan.
mvh/anders
PS.
Nedan en bild på svensk 5-skens i Nskala och under den några bilder på danska signaler (även dom i N) + signalschaktet.
DS.
Kring 1 december så släpper Möllehems Gårdsproduktion en serie med signaler för modelljärnvägen.
Signalerna blir dom svenska huvudsignalerna och dvärgar, samt signalerna runt järnvägsövergången.
Även en serie med danska signaler är påväg och för detta en signaldekoder specialiserad på dansk signalering.
Signalschakt som underlättar monteringen på banan finns också.
Signalerna passar direkt till MGPs system för banstyrning - koppla in på signaldekodern och börja visa svenska signalbilder direkt.
På stockholmsmässan i helgen, kan man kika både på signalerna och på banstyrningen. Leta upp MGP vid den stora N-modulbanan.
mvh/anders
PS.
Nedan en bild på svensk 5-skens i Nskala och under den några bilder på danska signaler (även dom i N) + signalschaktet.
DS.
Re: Signaler i H0 och N
Runda signalshakt har jag också funderat på, framföralt för att det är så mycket enklare att borra runda hål
Vllken diameter har du valt? H0/N (samma?)
Ses på mässan!
/Nicke
Vllken diameter har du valt? H0/N (samma?)
Ses på mässan!
/Nicke
Re: Signaler i H0 och N
Diametern har styrts av de drivkort (för "icke MGP-signaler") och kontakter jag använder.
Drivkorten monteras i röret.
Hålet som ska borras blir då 14mm och innerdiametern i innerröret blir 10mm.
Vi ses/anders
Drivkorten monteras i röret.
Hålet som ska borras blir då 14mm och innerdiametern i innerröret blir 10mm.
Vi ses/anders
Nicke skrev: Vllken diameter har du valt? H0/N (samma?)
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Signaler i H0 och N
Låter intressant med både svenska och danska signaler.
Är tanken med signalschakt att det ska vara lätt att montera och demontera signaler vid t.ex. transport?
Skulle det även vara möjligt att isåfall kunna byta mellan svenska och danska signal beroende på vilken modulträff man åker på?
Är tanken med signalschakt att det ska vara lätt att montera och demontera signaler vid t.ex. transport?
Skulle det även vara möjligt att isåfall kunna byta mellan svenska och danska signal beroende på vilken modulträff man åker på?
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Re: Signaler i H0 och N
Ett litet problem är väl att signalerna sitter på olika sidor i Sverige och Danmark (om jag minns rätt).StefanFjällemark skrev:Låter intressant med både svenska och danska signaler.
Är tanken med signalschakt att det ska vara lätt att montera och demontera signaler vid t.ex. transport?
Skulle det även vara möjligt att isåfall kunna byta mellan svenska och danska signal beroende på vilken modulträff man åker på?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Signaler i H0 och N
Ett signalshakt på varje sida fixar väl det?
Sen är det ju bara att stoppa ner signalen på önskad sida och ha ett litet täcklock (med grus eller buske) på andra sidan.
Signalshakt har ju funnis inom Fremo ett tag, men de är betydligt större och klumpigare (för att man ska få plats med växel/signaldriv inuti),
De är dessutom rektangulära, vilket gör det jobbigare att ta upp snygga hål (speciellt på en i övrigt färdig modul).
Sen är det ju bara att stoppa ner signalen på önskad sida och ha ett litet täcklock (med grus eller buske) på andra sidan.
Signalshakt har ju funnis inom Fremo ett tag, men de är betydligt större och klumpigare (för att man ska få plats med växel/signaldriv inuti),
De är dessutom rektangulära, vilket gör det jobbigare att ta upp snygga hål (speciellt på en i övrigt färdig modul).
Re: Signaler i H0 och N
Signalschakten ser jättetrevliga ut och i bra dimension!
Re: Signaler i H0 och N
Tycker det var ett bra val av signalshakt!
Röret, är det ett VP-rör?
En blivande signalshaktsstandard för Sverige?
Mvh. Eke
Röret, är det ett VP-rör?
En blivande signalshaktsstandard för Sverige?
Mvh. Eke
Re: Signaler i H0 och N
Nu fantiserar jag genast om en signaldekoder som får plats i röret...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Signaler i H0 och N
Se en av bilderna i ursprungsinlägget från Anders!JanFrelin skrev:Nu fantiserar jag genast om en signaldekoder som får plats i röret...
Mvh. Eke