Kalhyggett, två, tre & fyra
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Kalhyggett, två, tre & fyra
Vi är far & son som ska skapa våra första HO-moduler.
Vi har köpt fyra stycken färdigbyggda MMM-stommar i storlek 48x100 cm.
Det ska bli rakt dubbelspår med ett litet stickspår som inte ska användas. Dessa är anmälda till DT18.
Förutom att jag har byggt två N-RE-moduler och lärt mig av misstagen, har vi bra stöttning från gänget i KMJ i Borås.
I måndags limmade vi korkbanvall på första modulen och igår vara pappa i Borås på byggkväll och fick massor med tips!
Rälsen är Tillig Elite cd 83.
Här är spårlayouten.
Vi har köpt fyra stycken färdigbyggda MMM-stommar i storlek 48x100 cm.
Det ska bli rakt dubbelspår med ett litet stickspår som inte ska användas. Dessa är anmälda till DT18.
Förutom att jag har byggt två N-RE-moduler och lärt mig av misstagen, har vi bra stöttning från gänget i KMJ i Borås.
I måndags limmade vi korkbanvall på första modulen och igår vara pappa i Borås på byggkväll och fick massor med tips!
Rälsen är Tillig Elite cd 83.
Här är spårlayouten.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Kul! Lycka till med bygget!
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
- BengtOhliv
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 2017-02-02, 19:15
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Lycka till med kalhyģet!
Glöm inte bort att bygga kurvor i nästa steg. Det behövs många sådana till träffarna.
Vi ses på Dream Track..
Hälsningar Bengt Ohliv
Glöm inte bort att bygga kurvor i nästa steg. Det behövs många sådana till träffarna.
Vi ses på Dream Track..
Hälsningar Bengt Ohliv
Bengt Ohliv
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Tack så mycket båda två!BengtOhliv skrev: ↑2018-02-15, 00:17 Lycka till med kalhyģet!
Glöm inte bort att bygga kurvor i nästa steg. Det behövs många sådana till träffarna.
Vi ses på Dream Track..
Hälsningar Bengt Ohliv
Vi börjar enkelt Bengt!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Det har föregått mycket planering och fundering innan vi är där vi är idag. Här kommer lite historik.
Vet inte om det är så intressant för er, men jag tycker det är kul att föra lite loggbok över projekten. Så ni får la scrolla förbi om ni inte vill läsa.
Bland annat i de här trådarna har funderingar ventilerats. Stort tack för er input och fina hjälpsamhet!
Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R - viewtopic.php?f=20&t=3247
Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil - viewtopic.php?f=20&t=3265
Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats? - viewtopic.php?f=5&t=3224
Tilligräls & Spårgeometri - viewtopic.php?f=20&t=3325
November 2017
Vi på började ett bygge av en 60cm modul av två gavlar vi hade. Men vi använde skit-plywood till långsidorna och lock så det blev snett och skevt. Eventuellt lite skit bakom snickarspakarna också...
.
.
Men så högg vi till på en annons på SvMJF om 4 st färdigbyggda modulstommar.
Februari 2018
Vid noggranna mätningar visade det sig att vi har 8 mm från basplattan upp till 56mm r.ö.k.
Tilligrälsen bygger 4 mm villket ger att det behöves 4 mm med banvall. Nu tycks 4mm kork vara väldigt svårt att uppbringa. Så valet är att limma två lager 2mm Biltemakork.
Så i måndags limmade vi kork.
To be continued....
Vet inte om det är så intressant för er, men jag tycker det är kul att föra lite loggbok över projekten. Så ni får la scrolla förbi om ni inte vill läsa.
Bland annat i de här trådarna har funderingar ventilerats. Stort tack för er input och fina hjälpsamhet!
Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R - viewtopic.php?f=20&t=3247
Vilka skruvhål används MMM 2R 480mm normalprofil - viewtopic.php?f=20&t=3265
Mötesspårsmoduler utan station eller hållplats? - viewtopic.php?f=5&t=3224
Tilligräls & Spårgeometri - viewtopic.php?f=20&t=3325
November 2017
Vi på började ett bygge av en 60cm modul av två gavlar vi hade. Men vi använde skit-plywood till långsidorna och lock så det blev snett och skevt. Eventuellt lite skit bakom snickarspakarna också...
.
.
Men så högg vi till på en annons på SvMJF om 4 st färdigbyggda modulstommar.
Februari 2018
Vid noggranna mätningar visade det sig att vi har 8 mm från basplattan upp till 56mm r.ö.k.
Tilligrälsen bygger 4 mm villket ger att det behöves 4 mm med banvall. Nu tycks 4mm kork vara väldigt svårt att uppbringa. Så valet är att limma två lager 2mm Biltemakork.
Så i måndags limmade vi kork.
To be continued....
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2022 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Kommer att bli bra, bara att jobba på. Alltid roligt att följa ett projekt, man får alltid nya infallsvinklar till kommande projekt.
Curten
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Nästa steg var spårläggning.
Strömsladdar löddes på rälsen, matning på två ställen. Sladden är väl grov, 0.75 mm2. Men det får funka.
Pappa tog därefter med modulerna till KMJ och fick hjälp av hela gänget, bilder på det finns här!
Nu i påskhelgen har det varit MJ för hela slanten!
Pappa har lött och dragit sladdar. Det blir mycket lödande på fyra dubbelspårsmoduler!
Är den ena som får sin ström. Här står de andra tre.
De får samsas med Långenäs Långa och Korta...
I lödstugan/målarboden pågår parallella MJ-projekt!
Strömsladdar löddes på rälsen, matning på två ställen. Sladden är väl grov, 0.75 mm2. Men det får funka.
Pappa tog därefter med modulerna till KMJ och fick hjälp av hela gänget, bilder på det finns här!
Nu i påskhelgen har det varit MJ för hela slanten!
Pappa har lött och dragit sladdar. Det blir mycket lödande på fyra dubbelspårsmoduler!
Är den ena som får sin ström. Här står de andra tre.
De får samsas med Långenäs Långa och Korta...
I lödstugan/målarboden pågår parallella MJ-projekt!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Vad roligt att vi kunde hjälpa till vid KMJ. Ser bra ut, ska bli roligt att se på Dreamtrack 2018.
Curten
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Det var längesedan det uppdaterades i den här tråden, så här följer en uppsamling från påskhelgen till augusti 2018.
Stommarna målades med svart sida och grönsvart ovansida. Min och pappas respektive systrar engagerades.
Därefter målades rälsen med Vallejo Golden brown för att få snyggare finish på rälsen och banvallen i grått. Tycker dock inte att just den bruna nyansen ser så svensk ut, så det blir nog till att hitta en annan kulör framöver.
Sista handen lades vid elen för att få det elklart. I brist på arbetsbänk användes vardagsrummet.
Så blev det då dags att testa att sätta ihop modulerna och testköra.
Natten mot 1'a april 2018 skedde så jungfrufärden!
Det gick kanske inte precis på första försöket, men inte långt därifrån.
Se videoklipp här!
I veckan därefter fixades 8 benpar, Ivar på enklaste sätt. 45-graders fasning på bentoppen visade sig underlätta väldigt mycket vid montering.
Så var det då dags för träffpremiär för Kalhyggena! Här är tre av dem, två dockade mot Vagnsärad, därefter två Fredmankurvor, sen ett Kalhygge till och därefter Alvesta.
Dreamtrack flöt på utan anmärkning vad jag hörde. (Hojta om du upptäckte något!)
Kan också konstatera att MMM-normen inte är tydlig på hur elen ska dras vid dubbelspår. Vi har dragit körströmmen helt separerad för de två spåren, således är det 4 banankotakter i varje ända som ska kopplas mot nästa modul. Detta blev dock trixigt när dockande modul endast har två banankontakter för båda spåren. Till nästa träff bör vi ha med lite korta banansladdar för att kunna koppla ihop smidigt.
Efter DreamTrack låg modulerna i förvar tills 26'e juli då de ställdes upp hos KMJ i Borås för att var redo att byggas vidare på. (Bilder från KMJ's Facebook https://www.facebook.com/Knallebygdensmodelljarnvag/ )
Här diskuterar vi hur vi ska få till landskapsmattan snyggt, vi kommer ta bort mycket på undersidan på landskapsmattan.
Snart är det dags för träff i Upphärad och tills dess ska rälsskarvar justeras, vissa byt ut mot tieplates. Elen ska dras om för att sitta säkrare och smidigare.
Och framför allt ska det byggas transportgavlar.
När jag packade ihop efter DT var det ett under att jag inte kastade ut modulerna med huvudet före; inga gavlar, dinglande sladdar som fastnar, rälsskarvar som fastnade, tunga och otympliga.
Jag blev fullständigt tokig på dem.
Det gör jag bara en gång, så ska de med till Upphärad (vilket de ska) så är bättre el och transportgavlar mitt krav.
Stommarna målades med svart sida och grönsvart ovansida. Min och pappas respektive systrar engagerades.
Därefter målades rälsen med Vallejo Golden brown för att få snyggare finish på rälsen och banvallen i grått. Tycker dock inte att just den bruna nyansen ser så svensk ut, så det blir nog till att hitta en annan kulör framöver.
Sista handen lades vid elen för att få det elklart. I brist på arbetsbänk användes vardagsrummet.
Så blev det då dags att testa att sätta ihop modulerna och testköra.
Natten mot 1'a april 2018 skedde så jungfrufärden!
Det gick kanske inte precis på första försöket, men inte långt därifrån.
Se videoklipp här!
I veckan därefter fixades 8 benpar, Ivar på enklaste sätt. 45-graders fasning på bentoppen visade sig underlätta väldigt mycket vid montering.
Så var det då dags för träffpremiär för Kalhyggena! Här är tre av dem, två dockade mot Vagnsärad, därefter två Fredmankurvor, sen ett Kalhygge till och därefter Alvesta.
Dreamtrack flöt på utan anmärkning vad jag hörde. (Hojta om du upptäckte något!)
Kan också konstatera att MMM-normen inte är tydlig på hur elen ska dras vid dubbelspår. Vi har dragit körströmmen helt separerad för de två spåren, således är det 4 banankotakter i varje ända som ska kopplas mot nästa modul. Detta blev dock trixigt när dockande modul endast har två banankontakter för båda spåren. Till nästa träff bör vi ha med lite korta banansladdar för att kunna koppla ihop smidigt.
Efter DreamTrack låg modulerna i förvar tills 26'e juli då de ställdes upp hos KMJ i Borås för att var redo att byggas vidare på. (Bilder från KMJ's Facebook https://www.facebook.com/Knallebygdensmodelljarnvag/ )
Här diskuterar vi hur vi ska få till landskapsmattan snyggt, vi kommer ta bort mycket på undersidan på landskapsmattan.
Snart är det dags för träff i Upphärad och tills dess ska rälsskarvar justeras, vissa byt ut mot tieplates. Elen ska dras om för att sitta säkrare och smidigare.
Och framför allt ska det byggas transportgavlar.
När jag packade ihop efter DT var det ett under att jag inte kastade ut modulerna med huvudet före; inga gavlar, dinglande sladdar som fastnar, rälsskarvar som fastnade, tunga och otympliga.
Jag blev fullständigt tokig på dem.
Det gör jag bara en gång, så ska de med till Upphärad (vilket de ska) så är bättre el och transportgavlar mitt krav.
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2018 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Kalhyggett, två, tre & fyra
Det finns en stor fördel med att ha separat körström för de båda spåren på en dubbelspårsmodul. Jag byggde tidigare en vändslinga och Jonas Hjelm en förgreningsmodul (2 enkelspår->dubbelspår) vilket gör att man kan ha "förgreningsmodul<->dubbelspår<->vändslinga" och då får vändslingan som en del av linjen. Vilket bidrog till att vi fick ett antal meter linje extra.AlexanderEhn skrev: ↑2018-08-20, 02:58 Kan också konstatera att MMM-normen inte är tydlig på hur elen ska dras vid dubbelspår. Vi har dragit körströmmen helt separerad för de två spåren, således är det 4 banankotakter i varje ända som ska kopplas mot nästa modul. Detta blev dock trixigt när dockande modul endast har två banankontakter för båda spåren. Till nästa träff bör vi ha med lite korta banansladdar för att kunna koppla ihop smidigt.