Mellan åskskurarna filas och putsas det på höstens stora projekt och ovan hand behöver lite hjälp
Vad använder ni mellan #7 växeln för att få rätt avstånd på en bangårds gaffel (heter det så på svenska)?
#5 lägger sig perfekt men #7 blir ju otroligt tight. Hittar inte i standarden vilket avstånd som krävs eller förespråkas mellan spåren.
- Mikael
EDIT: 2005 var tydligen den som passa
Atlas c55 växlar och planering
-
Re: Atlas c55 växlar och planering
Jag rekommenderar att följa NMRA-standarden som hanterar spåravstånd, S-8. Enligt denna så ska minsta spåravstånd vara 26,2 mm (1 1/32") vid rakspår, men för enkel hantering på yards rekommenderas minst 30,2 mm (1 3/16"). Med de fordon vi brukar använda på träffar så fungerar också 25 mm (N-RE).
americaN använder 31,75 mm (1 1/4") på dubbelspåriga linjer. Detta medger att alla typer av fordon (Class Ia enligt S-8) ska kunna mötas i kurvor med radie på 1 meter.
/Erik
americaN använder 31,75 mm (1 1/4") på dubbelspåriga linjer. Detta medger att alla typer av fordon (Class Ia enligt S-8) ska kunna mötas i kurvor med radie på 1 meter.
/Erik
Super tack för hjälpen med att klargöra vad som gäller och rekommenderas.
- Mikael
- Mikael
Eftersom mitt minne är av ungefär samma kaliber som en förvirrad guldfisk...... Atlas #5 växlar för industri eller yard? Blir det för snävt? Tänkte använda #7 på arrival och departuretrack.
- Mikael
- Mikael
Jag har använt Atlas #5 på industrispåren på Youngburg, i övrigt #7.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
#5 är OK för industri, men jag rekommenderar #7 för en yard om du ska dra vagnstammar över (typ) 50 cm.
Tack för hjälpen Lars och Erik.ErikKuiper skrev:#5 är OK för industri, men jag rekommenderar #7 för en yard om du ska dra vagnstammar över (typ) 50 cm.
Vagnstammar är de samma som ett "block" med vagnar?
- Mikael
-
Ja, det är det jag åsyftade.MikaelB skrev:Vagnstammar är de samma som ett "block" med vagnar?