Jag hittade följande dokumentärfilm från 1958 via en annan filmlänk som jag fick. Väl värd 28 minuter av er tid om ni vill lära er lite mer om klassiskt järnvägande från over there.
This short documentary offers a step-by-step account of a fast freight train on a run from Toronto to Halifax, with glimpses of the vast amount of organization necessary in the operation of a country-wide transportation network.
Film - Train 406
Re: Film - Train 406
Mycket intressant film. Tack för den länken. Lade märke till att de använde fjäderväxel (springswitch) vid utfarten av sidospåret som godståget stannade på.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Film - Train 406
Tack för länken.
- Mikael
Hur vanligt / ovanligt är / var det med springswitchar?LLJ skrev:.......... Lade märke till att de använde fjäderväxel (springswitch) vid utfarten av sidospåret som godståget stannade på........
- Mikael
Re: Film - Train 406
Tänk att man på allvar trodde på atomdrivna lok i framtiden.
Re: Film - Train 406
Inte helt ovanligt. Har sett det förut. Personalen i caboosen slipper ju då att lägga om växeln efter att tåget lämnat sidospåret. Finns även mötesspår i Sverige som är utrustade på detta sätt, även i nutid.MikaelB skrev:Tack för länken.
Hur vanligt / ovanligt är / var det med springswitchar?LLJ skrev:.......... Lade märke till att de använde fjäderväxel (springswitch) vid utfarten av sidospåret som godståget stannade på........
- Mikael
Notera att det även fanns en rund skylt "SS" vid växeln just för att tala om att det var en springswitch.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Film - Train 406
Fjäderväxlar i huvudspår finns i Rimforsa mellan Linköping och Kisa. Norrgående tåg går alltid in på ena mötesspåret och södergående tåg går alltid in på andra mötesspåret. På så sätt kan man hantera möten utan att behöva lägga om växlarna manuellt eller med fjärrstyrning.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Film - Train 406
Egentligen inte så förvånande. 1958 var tekniken tämligen ny och mycket lovande. Det brukar ju ta ett antal år innan man på allvar ser vad ny teknik går för och var begränsningarna är. Och man använder ju atomdrivna ubåtar idag med stor framgång.Drakir skrev:Tänk att man på allvar trodde på atomdrivna lok i framtiden.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Film - Train 406
För den vetgirige viewtopic.php?f=5&t=2666&p=26396&hilit=atom#p26396Drakir skrev:Tänk att man på allvar trodde på atomdrivna lok i framtiden.
- Mikael