HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av pcederstrand »

daniels princip vad som är officiell körning stämmer ganska bra med MMMs.

De körningar vi haft har alltid varit i samarbete. även Jvm, TM.

De som kan ha sett ut som privata har alltid vara under MMM hatt (utom H0e som varit UBJs egen förtjänst)

Idag krävs "välsignelse" av MMM för körning främst pga. vi står för kontrakt och framförallt försäkring men då även tillgång till gemensamma moduler och utrustning.

Det KRÄVS ju att medlemmarna hjälper till att hitta lokaler för det kan inte styrelsen klara själva. Och oftast blir lokalfixaren mötesansvarig och bestämmer även viss inrikting och regler för träffen. (så länge det stämmer med MMMs ansvar, skyldigheter och intentioner)

peterc
mvh /peterc
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av Nicke »

Som svar på en av de ursprungliga frågorna: Hur det ser ut på H0-3R så kan jag redogöra för hur vi i MMM-3R gör (och hur vi gjorde i Norrköping i våras, vilket väl var senaste gången som ModulSyd hade 3R, rätta mig om jag har fel).
Centralenhet: Z21 med PC för att hantera dispatch och loklista (med protokollval MM/DCC)
Körkontrollbuss: LN-boxar (bara LocoNet) var 2,5:e meter
Boostrar: LDT DB-4, MERG NB1B och Tams B4.
Trafo: Vanligast är LDT B4 Power supply (120VA ställbar utspänning DC) men andra förekommer.
Märklinlok med ljud och andra funktioner fungerar dåligt på för låg spänning så vi har ökat till 18V ut från trafo vilket ger ca 17V efter booster.
Ingen spåranslutning till Z21 utan den matar bara ett RSCLD-kort som i sin tur matar gemensam booster och körkontrollbuss
Målet är att ha en booster per station och en i magasinet.
Magasin med tillhörande booster samt en Z21 och 5 LN-boxar är idag föreningsägt, vilket gör att grunden finns för att sätta upp ett system. Varje medlem ska ha minst en LN-box (samt 3m kabel) för varje påbörjade 2,5 meter modul.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av StaffanWiman »

Är Lars' rekommendationer från den 21 oktober fortfarande bästa val? (transformatorn ger visst bara 16 volt, den med artikelnummer Art.nr: 404288 ger upp till 18) Jag vet inte om det innebär att den endast kan ge 18 eller om den även kan ge till exempel 16 volt.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"