OFRIVILLIG RÄLS RENGÖRING PÅ TRÄFFAR !

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

OFRIVILLIG RÄLS RENGÖRING PÅ TRÄFFAR !

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Deltog i Gävle träffen och underträffen upptäcker jag med flera att någon vänlig själ har gått fram med något som slipat rälsen helt blanka, jag misstänker ju att någon använt typ en ROCO slipkloss eller likande på rälsen.
Vi var flera som fick rälsen slipade på träffen.
Är det dålig kontakt meddela modulägaren så får den fatta beslut kring hur rengöring ska utföras. Tråkigt att man ska få grejerna man bygg förstörda när man är på träff.

Du som vet med dig, att du slipade räls på modulerna mellan Rakvattnet - Svedjekåleby, en ursäkt vore på sin plats !!
Ett PM räcker!

DÄRMED VILL JAG POÄNGTERA FÖLJANDE:
ALLA SOM SLIPAR PÅ MINA MODULER I FRAMTIDEN OCH JAG UPPTÄCKER DETTA KOMMER FÅ VETA OCH KÄNNA SMAKEN AV SLIPKLOSSEN.
UTTRYCK SOM ATT:
"- MAN FÅR KANSKE RÄKNA MED SÅDAN PÅ TRÄFFARNA - UNDANBEDES , DÅ DET HANDLAR OM RESPEKT FÖR ANDRAS BYGGEN!
VAD GÅR GRÄNSEN FÖR HUR MAN BEHANDLAR ANDRAS GREJER?
RÄLSEN JAG NYTTJAR ÄR YTBEHANDLADE , DVS DET FINNS EN SKYDDANDE YTA FÖR ATT INTE RÄLEN SKA FÅ DÅLIG KONTAKT OCH SKA SKYDDA MOT KORROSION PÅ YTAN!

NORMALLT RÄCKER BENSIN PÅ TRASA OCH EN TRÄBIT (BAKSIDAN PÅ EN MASONITBIT ) SÅ LÖSER MAN DETTA ENKELT. OM NÅGON SAKNAR DETTA , LÅNA GÄRNA AV MIG


Med vänlig hälsning
Fredde
Senast redigerad av 1 FreddePettersson, redigerad totalt 2017 gånger.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: OFRIVILLIG RÄLS RENGÖRING PÅ TRÄFFAR !

Inlägg av Qrt »

FreddePettersson skrev:NORMALLT RÄCKER BENSIN PÅ TRASA OCH EN TRÄBIT (BAKSIDAN PÅ EN MASONITBIT ) SÅ LÖSER MAN DETTA ENKELT. OM NÅGON SAKNAR DETTA , LÅNA GÄRNA AV MIG [/b]Med vänlig hälsningFredde
Det är mycket tråkigt att ni fick era spår förstörda.
Men bra att kontaktproblemet på moduler kommer upp till ytan.

En del av upplevelsen för mig är att loken rör sig utan att jag skjuter på. Så att säga av sig själv.
Men tyvärr så har det alltid funnits modulägare vilka varit emot all slags rengöring trots att lok har kontaktproblem på just deras räls.

Så jag bara frågar: Är alla ok med Freddes rälsrengöringsmetoder?

Jag känner för närvarande till 3 ickeslipande metoder/system:
Masonitbit, Nochs rengöringskuddar och Jörgers metod vilken sitter under MäTrix rengöringsvagnar.
Av dessa är det enligt min erfarenhet bara Nochkudddarna som fungerar i rengöringståg dvs. klarar att ta sig över alla modulskarvar utan att fastna.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: OFRIVILLIG RÄLS RENGÖRING PÅ TRÄFFAR !

Inlägg av JanFrelin »

Jag skulle säga att god sed är att man gör rent sina egna moduler, det är modulägarens ansvar. Jag använder gärna slipkloss, men det är ju mina moduler.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: OFRIVILLIG RÄLS RENGÖRING PÅ TRÄFFAR !

Inlägg av UBJ »

Hur förhåller sig Fremo till detta, finns det några regler hos dom eller någon de facto-standard för hur man hanterar det här problemet?
Jag är själv skeptisk till slipklossar eftersom jag tror att dom skapar små repor i spåret där oxideringen snarare ökar med svårare kontaktproblem som följd.
För egen del har jag dock givit upp när det gäller modulerna, det finns alltid några som har en slipkloss i fickan och som tar fram den så fort en chans ges.
Men visst vore det bra med en regel när det gäller detta.

Ett förslag:
Kontaktproblem på modulen är modulägarens ansvar.
I fall då modulägaren inte finns tillgänglig så är det träffansvarig/trafikansvarig som tar över ansvaret och kan ta beslut om lämpliga åtgärder och vem som ska utföra dom.
Ingen annan får ta beslut om åtgärder på annans modul.

Med vänlig hälsning UB
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: OFRIVILLIG RÄLS RENGÖRING PÅ TRÄFFAR !

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
@qrt - jag /vi behöver inga regler kring detta eller accepterade metoder så länge deltagare respekterar vem som utför rengöringen!

@ UB , Fremo har inga regler kring detta, (denna myt om Fremo´s prefektionism) men oftast är det exakt som på alla våra andra träffar i MMM, ModulSyd mfl att likande saker händer även på dessa träffar. Så med andra ord - FREMO har endast samma praxis som denna tråd stärker, dvs MODULÄGAREN UTFÖR/ANSVARAR FÖR RENGÖRNINGEN!

Precis som UB säger så slipar man bort den ytbehandling som finns på rälsen för att undvika att oxid bildas ( svart smuts) . Genom att öppna ytskiktet så påskyndas oxiderings processen mha av syret i luften / fukten mm.

Så kontentan är :
MODULÄGAREN ANVARAR FÖR RENGÖRNINGEN -samma praxis bör råda allt gällande modulerna i stort.


Ni med slipklossar i fickan, slipa på, MEN enbart på era egna moduler!

Med vänlig hälsning
Fredde

PS. Ingen har tagit på sig slipningen i Gävle än!
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: OFRIVILLIG RÄLS RENGÖRING PÅ TRÄFFAR !

Inlägg av JanFrelin »

Fremo-normen 8.3.1 Modulägaren ska själv rengöra spåren. (S.k. beprövad praxis)
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"