Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av ErikKuiper »

Hej

Då jag har planerat att köpa fler Tams B4 boostrar så ville jag veta vilken transformator jag borde ha. På de träffar jag deltar så används oftast FREMOs rekommenderade spänning 14 V. Enligt användarmanualen så bör man då ha 15 VAC in, men enligt en rekommendation jag tidigare fått så ska det gå alldeles utmärkt att använda 12 VAC utgången från TAMS 52VA transformator. Jag har gjort detta under en längre tid och ingen har klagat, men nu när det är dags att köpa nya saker så ville jag veta om jag får ut den önskade spänningen.

Jag gjorde mätningar med två olika transformatorer, tre inspänningar och konfigurerad utspänning mellan 10 och 18 V. Systemets last var 54 Ohm resistiv last vilket ger en ström på 0,26 A vid 14 V. Denna ström är ungefär vad jag brukar se på modulkörningar. Nedan så finns en sammanfattning av mätningarna och i den bifogade filen finns mer detaljer.

Den viktiga slutsatsen för mig var att 12 VAC utgången på TAMs ger tillräcklig spänning för att får 14 V ut på DCC signalen under normal last, men för lite för att kunna ge ut 16 V.

Transformator: Tams trafo 70-09021-W
Nominell transformator spänning: 12 VAC
Uppmätt transformator spänning: 13,1 VAC
Max utspänning i spåret: 15 V

Transformator: Lenz TR100
Nominell transformator spänning: 15 VAC
Uppmätt transformator spänning: 16,5 VAC
Max utspänning i spåret: >= 18 V

Transformator: Tams trafo 70-09021-W
Nominell transformator spänning: 18 VAC
Uppmätt transformator spänning: 19,3 VAC
Max utspänning i spåret: >= 18 V

Resultaten kan bli annorlunda för högre strömmar. En sådan mätning har jag tänkt att göra senare.
TAMS B4 measurements 2016-12-04.pdf
(15.26 KiB) Nerladdad 217 gånger
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Det är inte helt enkelt att mäta på en fyrkantvåg. Den är varken AC eller DC, så
Här hittar du en krets som funkar.

För att få ut 14V DCC i spåret bör du nog mata bostern med 16-18V DC eller 15-17V AC för samma resultal
Ställbar dator laddare är ett alternativ, till exempel en sådan här där du väljer utspänning.
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av daniel »

@Bengt: Om du hade läst dokumentet som Erik bifogar så hade du sett att han har använt en Fluke 115 multimeter, ett instrument som klarar true RMS och därmed klarar mäta DCC-signalens spänningsnivåer helt korrekt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av Eke »

Erik, även om du får ut önskad spänning vid normalströmen så kanske kortslutningsskyddet påverkas. Kan du kolla utlösningstiden vid dom olika spänningarna också?
Har i tidigare diskussioner om boostrar hört att trafon inte får vara underdimensionerad på grund av detta.
Dom problem med spontan reset av dekodrar och återgång till adress 3 som förekommit kan mycket väl bero på för låg spänning till dekodern under för lång utlösningstid!
Fast detta har nog i dessa fall orsakats av för långa boosterdistrikt i kombination med glödlampor och dålig standard på eldragning i modulerna! Men för klen matning från trafo till booster kan kanske också orsaka detta misstänker jag.

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av Eke »

Angående spänningarna så tycker jag det är bra att inte bara låsa sig till 14 volt! Inte bara för att vi brukar ha 16 volt i Modulsyd, det finns ju också möjligheten att det ändras inom Fremo i framtiden också!

Mvh. Eke
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av ErikKuiper »

daniel skrev:@Bengt: Om du hade läst dokumentet som Erik bifogar så hade du sett att han har använt en Fluke 115 multimeter, ett instrument som klarar true RMS och därmed klarar mäta DCC-signalens spänningsnivåer helt korrekt.
Ja, det är en true RMS-mätare, men bara upp till 1 kHz. DCC-signalen ligger på drygt 4 kHz (med osymmetriska pulslängder). Av detta skäl mätte jag DC-spänningen efter en likriktarbrygga (från en slaktad Lenz LE103XF-dekoder). På FREMO-forumet fick jag tips om att komplettera med en resistor efter likriktarbryggan parallellt med voltmetern för att förbättra kvalitén på mätvärdena.

/Erik
Senast redigerad av 1 ErikKuiper, redigerad totalt 2016 gånger.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av ErikKuiper »

Eke skrev:Erik, även om du får ut önskad spänning vid normalströmen så kanske kortslutningsskyddet påverkas. Kan du kolla utlösningstiden vid dom olika spänningarna också?
Vad är lång och kort utlösningstid? Det känns som det behövs ett oscilloskop för att göra kvalificerade tidsmätningar.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av Eke »

ErikKuiper skrev:
Eke skrev:Erik, även om du får ut önskad spänning vid normalströmen så kanske kortslutningsskyddet påverkas. Kan du kolla utlösningstiden vid dom olika spänningarna också?
Vad är lång och kort utlösningstid? Det känns som det behövs ett oscilloskop för att göra kvalificerade tidsmätningar.
Vi testar ibland med att kortsluta i ytterändarna på boosterdistrikten och det märks tydligt vilken skillnad det blir ut mot ändarna och ibland går det inte att få boostern att lösa ut!
Om det blir skillnad så kommer du att märka det! Men vill man vara noggrann skulle ju ett finare instrument vara bra!
Testa först med bra matning till boostern och se hur den löser ut vid avsiktlig kortslutning med rejäl metallbit, testa sedan med den klena trafon med låg spänning, blir det någon skillnad?
Har ingen siffra på hur fort en booster ska lösa ut kortslutningsskyddet och det skiljer märkbart mellan olika fabrikat dessutom!
Har Fremo kanske något krav på detta? Dom brukar ju vara noggranna!

Mvh. Eke
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tams B4 booster. Mätning av utspänning för olika inspänningar

Inlägg av ErikKuiper »

Eke skrev:Har Fremo kanske något krav på detta? Dom brukar ju vara noggranna!
Nej, det finns inga specifika krav i H0-RE-normen. Det finns dock en regel (5.4.5) som säger att 'Innan inkoppling ska en DCC- booster godkännas av träffens DCC-ansvarige', vilket gör att man kan sortera bort olämpliga boosters. Sedan säger normen också (5.4.3) att 3A transformator räcker, vilket betyder en max kortslutningsström på 3A i boostern med en sådan transformator.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"