Central till central?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Central till central?

Inlägg av Fredman »

Hejsan alla.
Jag använder Uhlenbbrocks apparater för att lägga om växlarna på min station Fredhem.
Dessa pratar med varandra via Loconet och det är vanliga RJ12 kontakter och kablar som brukar/skall användas till Loconet.
Vad händer om någon skulle koppla ihop mitt system med loconet i körhandtagsbussen som brukar användas vid modulträffar?
MVH Thomas
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Central till central?

Inlägg av pcederstrand »

Troligtvis inte alls bra.
Det finns troligt ingen central som har övervakning av flera "pull-up" alltså matning av bussen. Bussen i sig har ju "collision detection" men det lär nog iallafall bli knas med överföringarna (även om det inte blir elektriskt matningsknas för just detta). Det blir ju två olika stackar som handhar adresser så där lär det bli kaos.
Frågan som återstår är om RailSync matningen kan bränna den andra centralens matning men jag tror inte det (inte via pull-up?)
Boostermatningen är nog mer "farlig" och kan förstöras.

Är dock inget som någon verkligen vill utprova, tror jag

/peterc
mvh /peterc
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Central till central?

Inlägg av Johnny »

Att ha flera "pull-up" (även kallad terminering) skall normalt inte förorsaka några problem. Varje Loconetenhet skall klara att sänka 50 mA, medan en "pull-up" ger 15 mA.
Det förekommer att man använder flera "pull-up" i stora Locnetnätverk för att förbättra prestandan.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Central till central?

Inlägg av LLJ »

@Thomas: Varför vill du koppla in växelstyrningen av Fredhem till det centrala LocoNet?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Central till central?

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2017-06-27, 20:55 @Thomas: Varför vill du koppla in växelstyrningen av Fredhem till det centrala LocoNet?
Det vill han inte. Men det han är rädd för är att någon annan gör det av misstag.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Central till central?

Inlägg av LLJ »

Ett ganska enkelt sätt är att göra några korta kablar med RJ12 i bara en ände och som man sätter i de oanvända uttag som finns för växelstyrningen/Lokalt LocoNet. På kablarna fäster man lappar med texten "OBS! Lokalt Loconet" eller något liknande.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Central till central?

Inlägg av Eke »

Tror inget går sönder på själva Loconet men railsync (Loconet B) bör nog hållas fritt från möte med annan signal misstänker jag.
Kan vi inte ha annan färg på dom Loconetkablar som är till för signal-loconet? Svart kanske, som jag vet går att få tag i även om jag inte vet var just nu!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Central till central?

Inlägg av JanFrelin »

MGP säljer svarta LocoNetkablar just i det syftet.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Central till central?

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev: 2017-06-27, 20:55 @Thomas: Varför vill du koppla in växelstyrningen av Fredhem till det centrala LocoNet?
Detta vill man helst inte göra för att minska felkällorna i det LocoNet som används för lokstyrningen.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Central till central?

Inlägg av LLJ »

Men svart kabel hindrar inte att man ansluter "handtags LocoNet" till ett ledigt uttag på ett lokalt LocoNet. Någon form av hinder behövs om inte modulägaren själv kan se till att det inte sker.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"