Krokiga fortsättningen...

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
ErikKuiper

Re: Krokiga fortsättningen...

Inlägg av ErikKuiper »

Vinklar är svåra att mäta direkt. Avstånd är dock lätta att mäta och ur dem kan man sedan få vinkeln. Mät de sex måtten mellan modulens hörn. Använd fem av måtten för att placera hörnen i en ritning (enklast med valfritt CAD-program) och använd det sjätte måttet för att kontroller att du har mätt tillräckligt bra (bör inte vara mer än 2 mm fel). Sedan kan du mäta i ritningen. Kan du din geometri kan du räkna ut vinklarna ut måtten i stället för att gå "omvägen" via ett CAD-program.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Den enkla lösningen:
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... 869&p=7372

Alltså, du går in på den här sidan:
http://www.modulsyd.se/modulvinkel/

Och så mäter du alla sidor samt diagonalerna. Mata in uppgifterna i formuläret och du får ut svaret.

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Tack för alla svar. Daniel, jag ska kolla in räknesnurran i morgon. Min grova triangelberäkning visade ett fel på -0,4 grader, dvs 29,6 men det var väldigt grov mätning. Nya tag i morgon.
Testar att lägga in en bild på resultatet efter dag 2.
30 grader 2.jpg
30 grader 2.jpg (8.39 KiB) Visad 3941 gånger
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Den enkla lösningen:
viewtopic.php?f=5&t=869&p=7372

Alltså, du går in på den här sidan:

Och så mäter du alla sidor samt diagonalerna. Mata in uppgifterna i formuläret och du får ut svaret.

Med vänlig hälsning
Daniel
Mätte och matade in uppgifterna nu på morgonen. Resultat: 30 grader. Bra sätt att förenkla mätningen. Då funkar det alltså rätt bra med den metod som Tompa beskriver och som jag kallar "Böjmetoden". Bra att veta till de två andra modulerna.
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

daniel skrev:Alltså, du går in på den här sidan:

Hur hanterar programmet att måtten överspecificerar modulen? Gör den ett medelvärde eller skippar den bara ett av måtten?
LarsRobert

Inlägg av LarsRobert »

Jag funderade också på det där med båda diagonalerna.
Kollade i CAD också och den visade 29. 98 grader. Ganska nära tycker jag. Känner mig nöjd...
Senast redigerad av 1 LarsRobert, redigerad totalt 2016 gånger.
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

ErikKuiper skrev: Hur hanterar programmet att måtten överspecificerar modulen? Gör den ett medelvärde eller skippar den bara ett av måtten?
image.jpg
image.jpg (45.62 KiB) Visad 3860 gånger
Det verkar inte finnas någon funktion mot felaktiga värden i a f... Jag provade med helt orimliga värden på diagonalerna...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Nä, jag la aldrig in någon kontroll mot felaktiga mått. Programmet förutsätter att man mäter så noggrant man kan och matar in korrekta uppgifter.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Kontakt:

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Nä, jag la aldrig in någon kontroll mot felaktiga mått. Programmet förutsätter att man mäter så noggrant man kan och matar in korrekta uppgifter.

Med vänlig hälsning
Daniel
Frågan är hur ekvationerna kompromissar mellan olika värden? Eller är det flera oberoende ekvationer, jag lyckades få en vinkelsumma på 372 grader om man lägger ihop dom...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Två angränsande sidor och diagonalen bildar ju en triangel och det är den jag räknar på. Jag tror det är Cosinussatsen jag har använt, men det var ett tag sedan så jag är inte helt säker. Beroende på vilken diagonal och vilka sidor man väljer att utgå ifrån så har man fyra olika trianglar att räkna på, och egentligen skulle jag ha räknat på alla fyra trianglarna för att kontrollera att man har mätt korrekt.

Men det här programmet slängde jag ihop sent en natt efter att vi hade haft ett styrelsemöte och Magnus hade påtalat hur man kan kontrollmäta en modul. Så jag var mest intresserad av att få till något som fungerade. Sen räknade jag med att vi som är med i ModulSyd har koll på hur en tumstock fungerar :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"