Nu är ju de stora eller största frågorna följande.
1. Se bild 1. Ekonomiskt - jag sitter på ett stort parti med Pikoräls code 100 sen rivningen av min stationära anläggning men växlarna är av insulfrog typ dvs plast i växelkorset och det funkar att ha inne på timmerbangården då det endast skall trafikeras av lok som är av minst Da-längd och jag har aldrig haft problem hemmavid med lok som stannat i mina växlar. Men om jag kombinerar det rälsmaterial jag har med peco spår och electrofrogväxlar på huduvlinjen och dubbelspåret sen kör jag Piko på timmerområdet då kan den utan problem linjetrafikeras på en träff samt timmerhanteras av mig själv eller övriga timmertåg. Detta gör att jag spar tusenlappar som jag kan lägga på rullande material. Sen att det blir betydligt mindre kabeldragning då jag slipper polvända spårkorsen på pikoväxlarna, dessa kommer dessutom att läggas om manuellt med klot, Pecos linjeväxlar blir elektriskt manövrerade. Att pikos räls är code 100 gör inget då det brukar vara grövre räls där det är tung trafik, kolla malmbanan. Dumt att inte använda fullt fungerande räls.
2. Se bild 2. Dyrare och krångliggare - Jag bygger allt med peco code 75 och kostnaden blir betydligt dyrare och kabeldragningen blir sju resor värre och jag måste ha växelmotorer till samtliga växlar annars funkar det inte med polvändningen av spårkorset i växlarna. Det blir å andra sidan likadant spår överallt vilket estetiskt ger ett bättre intryck samt att jag slipper ha tunnare korkunderlag pga av att timmerdelen har code 100 vilket blir fallet i alternativ 1. Fördelen är att det går att trafikera växlarna i timmerområdet med fordon som är korta och har begränsad strömupptagning dessa kommer att vara förbjudna på timmerområdet där endast tunga tåg får gå in.
3. Se bild 3. Jättedyrt men större valfrihet - Jag bygger allt med Märklin c-räls vilket gör det lättare att sätta ihop alla sektioner med click-systemet, man kan delta i både 3r och 2r om man knipsar spåren samt fixar växlarna. Detta skulle landa på runt 4000:- i bara spårkostnad men det har ju som sagt sina fördelar. Samt att Märklins dm är billigare än rocos men det spelar ingen roll då spårkostnaden blir 2000:-dyrare än alternativ 2 och 3000:- än alternativ 1. Samtidigt har ju märklinmodulbyggarna jäkligt trevlig träffar och det är synd att gå misste om det.
Detta är alltså de dilemman jag står inför när sommaren kommer. Modulen kommer att byggas i 48cm bredd och delas upp i fem-sex sektioner som kommer att byggas platta och ha en väldigt låg profil, detta för att lätt kunna transporteras. Utöver detta kommer det att vara lika många sektionermen i 30cm bredd med ren timmerförvaring, timmerbilar, timmertruckar, fikabarrack mm som ska kunna skruvas fast efter hela sidan där lossningsspåret på modulen är. Skickar med tre bilder på dom olika alternativen. Just nu lutar det mot alternativ 1 då det är billigast då jag inte har råd med hur mycket som helst.

Satellitbild