Min första modul - Långenäs

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag ska bygga en rak modul till viss del enligt en förebild mellan Mölnlycke och Landvetter på GBJ.

Jag har såhär långt tillkapade modulgavlar med måtten 100x400 mm och mer MDF för resten.

Stommen blir två L-formade reglar på längden, inspirerat av en bygginstruktion hos Olle Frykmo, bild från http://www.frykmo.se/mj/
Bild

Denna stomm-variant kompletteras med ett eller två spant för att hålla upp en rälsbädd av tunnare skivmaterial. Jag får en del input så här långt som menar att räls på markskiva låter mycket och förstärker ljud, det vill jag undvika.

På sidorna av rälsen blir det blå markskiva för att kunna forma landskap.


På förebilden finns åkrar, vägar, en järnvägsövergång, ett superfint hus med väntsal och ett litet godsmagasin.

Jag får se hur mycket av detta jag får till. Redan innan jag har börjat bygga känner jag att det här med landskapsbygge inte intresserar mig så hemskt mycket. :)


Det här kan bli lite väl ambitiöst. Det kanske slutar med en låda och markskiva, på enklaste sätt. :D


Jag är tacksam för input & feedback!

Den ska vara "dockningsfärdig" tills den 26'e augusti då N-skala Väst ska ha modulmingel!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av daniel »

Lycka till med bygget! :)

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag har tänkt.

Troligen delar jag upp min tänkta modul i två delar, den delen med hållplats, banvaktarstuga & vägövergång med bommar får vänta. Känns som att jag ska börja så enkelt som möjligt. Och dessutom kommer hållplatshuset behöva 3D-printas, vilket jag inte har koll på hur jag ska få till.

Så det här kommer bli en tvådelad historia.

Men nu ska jag i alla fall börja skruva! :)
2017-08-07 11.06.32_2.jpg
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2020 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av daniel »

Hur stor är banvaktsstugan? Längd, bredd, höjd? Har du ritat den i något CAD-program eller liknande på datorn?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2017-08-07, 17:25 Hur stor är banvaktsstugan? Längd, bredd, höjd? Har du ritat den i något CAD-program eller liknande på datorn?
Angående banvaktarstugan så är den riven idag, men det är tydligen standard-stuga på GBJ, ska finnas en i Hultafors kvar. Ska försöka åka och mäta.
Tips- och bildtack till Hans Johansson på GMJS!

Jag är inte så noga egentligen, för mig räcker det gott med något rött hus som ser ut att kunna ha stått på platsen. Nu verkar ju små söta röda hus i N-skala inte finnas på marknaden vad jag kan se. Banvaktarstugan verkar ju i och för sig inte allt för komplicerad i sin utformning, kanske kan scratchbygga.... :? :shock:

Tyvärr har jag bara bilder på husen och en ritning (.jpg bild) på stationshuset. Fast Långenäs hållplatshus finns kvar än idag så den kan jag åka och mäta.

Har CAD'at ett hålslag på högskolan en gång, men det var ett tag sedan! :D 8-)
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2020 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Min(a) första modul(er) - Långenäs Långa & Korta

Inlägg av AlexanderEhn »

Här kommer en uppdatering!

Som jag skrev ovan så fanns det risk att min första modul blir en tvådelad historia. Mycket riktigt!

Låt mig presentera modulerna Långenäs Långa och Långenäs Korta!
Namnen är tänkt att anspela på många städer som har en Övre station och en Nedre; Borås Övre, Mölndals Övre osv. :D
2017-08-18 16.07.31.jpg
Anledningen till två moduler är främst att jag blev väldigt osäker på om min konstruktion av Långenäs Långa funkade ihop med den 12 mm MDF jag fick tag på. Det blir mycket skruvande i "ändträ" på skivan och det var stört omöjligt att få till det även med förborrning. Så hastigt och lustigt började på en modul till efter en den mer klassiska "lådmodellen".

Dessutom har jag svårt att få plats med allt som finns i förebilden på 1 meter. Ytterligare en anledning är, som beskrivs i föregående inlägg, att jag inte vet hur jag ska få till husen och järnvägsövergång känns överkurs på "min första modul". Så Långenäs Korta kommer nog att ha platt cellplast, kanske med lite gräsströ, inom överskådlig framtid, medan Långenäs Långa är tänkt att få ett förebildsinspirerat landskap.

Och jag får chansen att prova ut vilken modulkonstruktion jag föredrar.

Jag har fått lägga till en träbit som stöd för den tunnare rälsbädden. Jag planerade för att den skulle vara hyfsat stabil, men det svajade för mycket. Så jag köpte läkt på Byggmax.


Så här ser i alla fall Långenäs Korta ut i detta nu, redo för montering av rälsbädd och därmed är stommen färdig.
Den tunna rälsbädden ska kapas i rätt längd på slutet.
2017-08-14 14.01.16.jpg
Här är Långenäs Långa!
2017-08-18 15.23.09.jpg
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2020 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av RobertWahlström »

Kul att se ditt bygge gå frammåt med. Jag har en kort och en lång modul med.. fast jag jobbar bara med den korta nu och tänkte göra de flesta misstagen med den korta...
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

Sådär! Nu är båda stommarna skruvade.

Nu väntar lödning, biltemakork och tillpassande av markisoleringsskiva.

"Dockningshål" för att sätta ihop modulerna tänker jag att jag väntar med tills jag provar med andra moduler.

--> Tycker ni att jag borde lägga en flexräls över modulskarven och kapa i efterhand, eller ska jag låta flexrälsskarven liva med modulskarven?
2017-08-18 16.07.38.jpg
Senast redigerad av 2 AlexanderEhn, redigerad totalt 2020 gång.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2017-08-18, 17:48 --> Tycker ni att jag borde lägga en flexräls över modulskarven och kapa i efterhand, eller ska jag låta flexrälsskarven liva med modulskarven?
Jag låter alltid rälsen passera en bit över modulskarven, kanske 5 cm, och kapar efteråt.

Nu är det ju en rak modul, men om du gör en kurva nästa gång kan det vara svårt att få rälsen vinkelrät mot modulskarven om du har kapat den i förväg.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Min första modul - Långenäs

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2017-08-19, 05:49
Jag låter alltid rälsen passera en bit över modulskarven, kanske 5 cm, och kapar efteråt.

Nu är det ju en rak modul, men om du gör en kurva nästa gång kan det vara svårt att få rälsen vinkelrät mot modulskarven om du har kapat den i förväg.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tack Daniel.


Använder ni för skarvjärn? Eller löder ni ihop rälsbitar för att skarva?

Jag har Code 55-räls, N-skala. (EDIT: såg nu att Hans Brage tidigare har sagt att skarvjärn PECO SL-310 och SL-311 (isolerade) är bra)

Mätte flexrälsen jag har köpt och den är 90 cm, långa modulen är 94 cm... :roll: :| :x
Hade ju tänkt att det skulle räcka med en flexrälsbit per modul.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"