Sida 1 av 2

Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-03, 21:29
av fs_toni
Jämförelseobjekt från vänster:
Piko code 100
Weinert code 75
Roco code 83
Peco code 75
AD9A2C04-E327-4D06-A122-E89B6C29C2CF.jpeg

Även om Piko ska vara code 100 så ger den inget grovt intryck tycker jag subjektivt.

Närbild nedan på Roco och Peco.
67F4EEEE-8556-4F29-A043-91F947641051.jpeg
Närbild under på Weinert och Piko (är forumet som vänder bilden uppochner tyvärr)
298AFD6B-5E05-407E-907E-90943D89B0A8.jpeg

Vänder man på rälsen så ser man att alla utom Peco har varannan syll genombruten och all räls utom Peco därmed mycket lätt böjs och sedan åter strävar efter att rätas ut. Peco däremot är trögare att böja och behåller sin böjda form efter att man släpper rälsen.
Ordning från vänster: Pe,Ro,Pi,We
04F836C6-4B1E-430D-8812-1F9190716445.jpeg
Piko avviker något i färg på syllarna mot de övriga.

Weinert har marginellt längre avstånd mellan syllarna jämfört med de övriga. Weinerts syllar är också de smalaste och har dubbla små försänkningar på ovansidan.

Rälsens infästning skiljer sig åt mellan samtliga 4. Jag är osäker på om det finns en ”svensk standard” här att ha som förebild - eller bara olika tillverkare.
DD2F9082-EFE3-486B-88F6-3FB778698BD5.jpeg
41B17BF8-C3AD-42BE-BBEF-46F0DADD0F3E.jpeg
3F737209-3E21-4626-A8A1-09B42E1D61D0.jpeg
B7D8FAE6-8299-4653-9FD9-8A46C8467208.jpeg

Bild av verkligt spår utanför Jakobsberg.
9BC5D229-CC60-4DD4-B4A8-03E4A4932B62.jpeg

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-04, 08:54
av MickeWestberg
Mycket intressant läsning. Har ju själv använt piko på hemmabanan dock vanlig sektionsräls och har bara goda erfarenheter. Då den är code 100 är den ett bra alternativ om man vill bygga 3r med puko mittkontaktband. Då även gamla Märklin och Limavagnar med stora flänsar rullar fint på denna räls. Roco och Weinert har snygg och väldigt rätt profil på slipers. Färgmässigt ser det ut som piko är den som har mest ljus färg vilket stämmer överens med nylagd räls. Hur mycket diffar de i priser för en längd kan vara kul att veta om vi ska bygga många moduler.

Tompa nämnde när han byggde ostkrokarna att han fick lägga på en skims på 1mm på multigavlarna med roco code 83 för att få rätt höjd och det kanske man slipper med piko code 100.

Premiärbygget får ske med peco då jag har några längder på "lager".

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-04, 11:31
av fs_toni
Head to head med Peco som referens.

Mot Piko
64BBFAF1-F0EB-49CC-8894-ACF72B08D422.png

Mot Weinert
6F35EF67-A17D-4D11-823B-749A62126E2E.png
Mot Roco
785AB5A9-661B-4E83-A3F7-619A9A91E6DF.png
Då Piko har lägre syllar så upplever jag att det borde gå alldeles utmärkt utan shims att bygga samtliga dessa räls mot varandra - även Piko. I det avseendet är Piko att föredra om man prompt vill bygga med code 100. Dock kan skillnaden möjligen uppstå gentemot Märklinräls…

Jag har sett annan code 100 på träffar med både högre och bredare räler som vållar problem vid modulgavlar mot annan räls…

Gällande färg tycker jag personligen egentligen ingen är rätt gentemot förebild. Jag spraymålar min räls. Men jag håller med om att Piko kanske minst dålig.

I utseende och övrigt skulle jag personligen kanske valt Roco i dagsläget. Dels för utseende, men än mer för att lämpliga växlar finns med betongsyllar i WL10/Wr10. För Pico och Peco måste ju lämpliga växlar med träsyllar väljas. Eftersom Pecos betongsyllar är ganska breda så funkar ommålning ändå ganska bra där utan alltför stor utseendeskillnad. Och blir ju inget extra besvär om man ändå tänkt sig måla om.

Rent kommersiellt känns det ju som Peco är lättast att få tag på i handeln med Roco som god tvåa.

Prismässigt är Weinert dyrare, övriga ganska likvärdiga.

PS. har själv 18 meter moduler byggt med Peco.

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-04, 17:33
av MickeWestberg
Jäkligt intressant jämförelse. Blev väldigt förvånad över peco mot piko då jag trodde man skulle behöva justera för höjden på code 100. Piko är ju lite svårare att få tag på tyvärr. Hur funkar det med Rocos växlar, läste nånstans att dom är förbjudna inom mmm annars är ju de att föredra om dom redan finns med betong. Såna här jämförelser behöver vi mer av på forumet speciellt för de som har många mil till närmaste handlare.

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-04, 17:35
av Tompa
MickeWestberg skrev: 2022-11-04, 08:54 ...
Tompa nämnde när han byggde ostkrokarna att han fick lägga på en skims på 1mm på multigavlarna med roco code 83 för att få rätt höjd och det kanske man slipper med piko code 100.
..
Behovet av shimsning är för att 3R-Multigaveln är gjord för K-räls som är typiskt 1mm högre än 2R räls och har därmed inget med Code att göra. Att notera är också att 3R multigaveln är tänkt att ha K-räls på 5mm kork alt Cräls.

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-04, 21:17
av MickeWestberg
Kanon. Då har vi rett ut det.

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-05, 10:17
av PeterAlsén
Rocos räls har befästning av typen "fastclip" som kommer från Pandrol, Peco har också Pandrol fast av den äldre typen kallad e-Clip, båda är standard i Sverige, numera används nästan bara fastclip. Weinert och Piko är inte riktigt "svenskliknande"

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-05, 12:29
av Tompa
Tack för bra input Peter

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-05, 16:50
av fs_toni
Kan komplettera med Tillig code 83. Bäst färg ”out of the box” på både slipers och räls samt en bra form på syllarna!

Mot Peco
7E7849CE-F558-4E87-92C9-5249F99484D9.jpeg
Mot Roco:
B23EB85E-53A0-4EE3-B9FE-94D9FEB18CEC.jpeg

Men…
även tre nackdelar: infästning inte förebild i Sverige, verkar säljas bara i halvlängd och dessutom lite bredare syll än förebilden (som Peco)
6CF317AF-3099-4FAE-B571-53DB24E3105A.png

Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar

Postat: 2022-11-08, 22:31
av Per Widell
Vore intressant med en sammanställning även över växlar med betongsyllar. :)