Svenska kontaktledningsstolpar

Allmänt om H0
TomasJ
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av TomasJ »

Jag har kommit på att jag tycker att just kontaktledningsstoplar gör mycket för utseendet åtminstone på dubbelspår. Tänkte därför starta den här tråden för tips om kontaktledningsstoplar som efterliknar svensk modell. Jag har hört att det ibland kan vara svårt att få tag på sådana. Jag tänker därför att vi kunde dela med oss vilket utbud som finns och vad man har för erfarenhet av olika modeller/fabrikat. Kanske tips på hur man kan göra egna, om någon har att dela med sig av.

Jag börjar med några inlägg men hoppas att andra vill fylla på!

Mvh Tomas

Ps. Tråden handlar alltså inte om ifall man ska ha kontaktledningsstoplar eller inte, utan mer om vilka kontaktledningsstolpar man gillar. ;)
TomasJ
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av TomasJ »

je_181000@_0.jpg
je_181000@_0.jpg (13.56 KiB) Visad 648 gånger
Jeco så klart, har ju både gröna och grå av svensk modell. Det moderna grå verkar dock oftast vara slut tyvärr.
TomasJ
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av TomasJ »

STOLPE modern(1).jpg
STOLPE modern(1).jpg (70.61 KiB) Visad 647 gånger
Per-Åke Lindroos skriver ut på 3d printer, både gröna och grå, både stolpar och bryggor. Även utliggarna är utskrivna och följer med. Han har börjat skriva ut med ett nytt filament som gör stolpen ännu mer hållbar.

Jag tror det går att komma i kontakt med honom via forumet eller skriv till mig så skickar jag emailadressen.
Senast redigerad av 1 TomasJ, redigerad totalt 2024 gånger.
TomasJ
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av TomasJ »

modern-kontaktledningsstolpe-1280-5702kl2.jpg
Tomas Lannestedt skriver ut kontaktledningsstolpar med fundament, grå i modernt utförande, men utan utliggare (så man får använda egen ståltråd för att göra dessa själv). Finns på http://proprat.com/butik
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 196
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av hakang »

Vill man gå ett steg extra (ekonomiskt och visuellt) finns ju förstås Entec med i det närmaste fullt sortiment, stolpar, utliggare, bryggor och diverse smått och gott som hör till: https://www.entec.se/kontaktledning-m-m/
TomasJ
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av TomasJ »

Just det tack Håkan, Entec finns ju också! 👍

Några fler småskaliga tillverkare kanske också finns?
AndreasSigfridsson
Inlägg: 233
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av AndreasSigfridsson »

One87 har ju släppt sina nu med. Ligger några på tradera uppe.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 196
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av hakang »

PeO Helgesson tog fram kontaktledningsstolpar i etsad mässing som jag lyckades få tag i på ett Bankalas för några år sen. Om han vill betraktas som 'tillverkare' i den meningen vet jag inte men PeO finns ju med på SvMJF och kanske kan ge besked där?
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"