Funktionsknappar för alla!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av daniel »

I vilka situationer ges signal av stillastående lok?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

T.ex. vid avgång (att föraren uppfattat signalen från Tkl, äldre epok).

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av plj »

Kan även användas när man önskar få en växel omlagd från ställverket t.ex vid rundgång. Signal: kort+lång. Detta är faktiskt en signal som jag inte har använt på någon modulkörning ännu. Men det kan ju bli.
PLj
Användarvisningsbild
HJP
Inlägg: 105
Blev medlem: 2014-01-16, 12:43
Ort: Stockholm

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av HJP »

****
Kanske inte aktuellt på modelljärnvägen, men: Om ett tåg har ett pålok och får avgång, så ger lokföraren signalen "öka hastigheten" (_ .), lång kort, till påloket. Detta svarar med uppfattat (.) kort, och börjar trycka på, när lokföraren känner det, så ökar han/hon också farten.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av JanFrelin »

Mer vanligt behov: "tåg kommer" framför signal ställd till stopp, för att Tkl sover.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu vet jag att Eke har två tut-knappar: F2 signal, F6 kort signal. Så det är den korta signalen man blir av med i stillastående. Rätt programmerat kan man göra signal av valfri längd med F2. Så tuta och kör.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Vad har man för nytta av en fast kort signal? Om signalen ljuder så länge som F-knappen är intryckt så kan alla längder fås. Att sedan en del moderna lok har flera olika signalhorn får anses som specialfall.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

Jag håller på att jobba med detta fortfarande och är i slutfasen.
I funktionstabellen har jag gjort några smärre förändringar för att bättra på logiken och så har jag fått in volymkontroll med nivåindikering utan att behöva ra bort någon annan funktion.
Har även skrivit en nio sidor lång beskrivning på hur man kan använda standarden!
Och om man får tag i ett "fullmappat" lok så fungerar ändå alla vanliga funktioner som man är van vid så den passar både nybörjare och den som vill köra superreamistiskt!
Jag börjar bli mycket nöjd med det här nu!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Vad har man för nytta av en fast kort signal? Om signalen ljuder så länge som F-knappen är intryckt så kan alla längder fås. Att sedan en del moderna lok har flera olika signalhorn får anses som specialfall.

/Lars
Kort signal är mycket bra, och vill du ha kort-lång signal på ett snyggt sätt så trycker du F6 och sedan F2 och stänger av lagom snabbt så får du ett snyggt "lägg om växeln", betydligt svårare med bara lång signal på F2!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Eke skrev:
LLJ skrev:Vad har man för nytta av en fast kort signal? Om signalen ljuder så länge som F-knappen är intryckt så kan alla längder fås. Att sedan en del moderna lok har flera olika signalhorn får anses som specialfall.

/Lars
Kort signal är mycket bra, och vill du ha kort-lång signal på ett snyggt sätt så trycker du F6 och sedan F2 och stänger av lagom snabbt så får du ett snyggt "lägg om växeln", betydligt svårare med bara lång signal på F2!

Mvh. Eke
Men ännu enklare genom att först trycka kort på F2 och sedan långt på F2. Dvs. Fast längd ser jag ingen användning för.
Sedan vore det intressant med en standardmappning för FRED, UT4 , LH90 och andra handtag med F0-F8. De är ju trots allt vanliga vid trafikspel och räcker ganska långt.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"