RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul
Re: MMM Modern - Ny sektionsindelad kurvmodul
Angående doserade kurvor: tips från en "vän": I verkligheten så börjar rampen i övergångskurvan - det ska fungera för långa 2-axliga vagnar utan 3-punktslagring och kopplet ska inte "twista" mot vagnarnas vridning.
Vissa boggievagnar har ena boggien fast upphängd i längsled och den andra i tvärsled. Med ett stumt kortkoppel blir vridning avsevärd - speciellt då vagnarna är kopplade mot/från varandra.
Så det är en sak att det funkar med korta tåg med vanliga vagnar, en helt annan sak med lååånga tåg med låånga containervagnar... Därför klokt tror jag att enbart använda på lång sektionerad modul om man vill undvika problem. Dock vore det sååå häftigt om nån ville bygga!
Vissa boggievagnar har ena boggien fast upphängd i längsled och den andra i tvärsled. Med ett stumt kortkoppel blir vridning avsevärd - speciellt då vagnarna är kopplade mot/från varandra.
Så det är en sak att det funkar med korta tåg med vanliga vagnar, en helt annan sak med lååånga tåg med låånga containervagnar... Därför klokt tror jag att enbart använda på lång sektionerad modul om man vill undvika problem. Dock vore det sååå häftigt om nån ville bygga!
- MickeWestberg
- Inlägg: 2171
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul
Blev en heldag i Huddinge med fortsatt jobb på kurvan. Nu är allt spår på plats och skarvarna mellan sektionerna är nästan osynliga. Det hörs och märks ingenting när man drar en vagn över sektionsskarvarna. Däremot har jag delat upp rälsen i två delar på varje sektion där den sitter med skarvjärn och en tummnagels avstånd för att ta höjd för temperatursförskjutningar.
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
- MickeWestberg
- Inlägg: 2171
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul
Så här långt har jag kommit hitills. Alla tre sektioner går perfekt ned i en vanlig flyttkartong.
[attachment=2]DSC_0130_copy_1612x1209.jpg[/attachment][attachment=0]DSC_0129_copy_1612x1209.jpg[/attachment][attachment=0]DSC_0129_copy_1612x1209.jpg[/attachment]
[attachment=2]DSC_0130_copy_1612x1209.jpg[/attachment][attachment=0]DSC_0129_copy_1612x1209.jpg[/attachment][attachment=0]DSC_0129_copy_1612x1209.jpg[/attachment]
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
-
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: M-SBKM#1 Modern sektionsindelad kurvmodul
Vad har den lilla fyrkantiga pinnen i mitten för funktion?
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: M-SBKM#1 Modern sektionsindelad kurvmodul
Synnerligen inspirerande att se! Tack.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- MickeWestberg
- Inlägg: 2171
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul
Pinnen är till för att fästa luftledningsstolpar i
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2022 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Re: M-SBKM#1 Modern sektionsindelad kurvmodul
Självklart! Smart att planera innan...
- MickeWestberg
- Inlägg: 2171
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul
Eldragningen blev klar igår så nu borde allt funka, hade dock inget lok i Huddingelokalen igår för att provköra så det får jag ta nästa tisdag. Idag ska jag äntligen ta mig iväg för att köpa rampamuffar så att jag kan skruva i benen. Slipers skall även grundmålas i en matt vit kulör för att sen smutsas, även rälsen skall få nån form av mörkare rostbrun kulör.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
- MickeWestberg
- Inlägg: 2171
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
RALLARSVÄNGEN - Modern 3-delad kurvmodul
Här följer nu en liten byggbeskrivning på modulben som oftast är ett ständigt problem. Ivarhyllor i all ära men de är något klumpiga att släpa med sig och det innebär en risk den dagen IKEA lägger ned hyllserien - vilket iofs aldrig lär hända.
Mina variant av ben bygger på en idé hur IKEAs soffbord LACK är konstruerad dvs bordsben som du skruvar in i själva bordsskivan.
I det här exemplet använder jag inte kurvan RALLARSVÄNGEN då jag inte har den hemma för tillfället, en sektion av TÖVA får agera provplattform då den dessutom är bredare, tyngre och större men bygger på samma modulkonstruktion med tvärreglar 45x45mm.
1. Det man behöver för att montera fyra ben är förutom modul följande:
Skruvdragare, en 13mm borr av den typ som bilden visar, 4 rampamuffar med innergänga m8, 4st skruvstift m8, Torxbit nr 25, 10mm borr och 4st reglar 45x45mm så raka som möjligt som man kapar i passande längd, man kan använda klenare dimensioner men jag hade dessa hemma. Vill man dessutom ha justerbara fötter kan man lägga till 4 islagmuttrar, 4st passande fötter samt en hammare.
2. Vi börjar med att rita in var benen skall sitta. I mitt fall så sticker modulsidorna ner nån millimeter så för att kunna skruva in benen så vred jag dem 45 grader, placerade dem mot insidan av sargen och gjorde en markering. Vred tillbaka benen och drog en linje på var sida därefter gjorde jag diagonala kryss för att enkelt veta var mitten ligger.
3. Nu plockar vi fram 13mm borren, rampamuffarna och skruvdragaren. Borra hål i mitten av kryssmarkeringarna, försöka att borra så rakt som möjligt.
4. Placera rampamuffen ovanför borrhålet. I rampamuffen så finns ett spår där borren passar perfekt. Nu är det bara att skruva in rampamuffen med hjälp av borren på skruvdragaren, kör inte högsta hastighet utan ta det lugnt till du skruvat in den så mycket så att ingenting sticker upp - då är momentet med beninfästningen i själva modulen klar, nu fortsätter vi med benen.
5. Ta en av regelbenen som du har kapat i lagom längd typ modulens höjd till rök minus 130cm och lite justermån för fötter brukar bli bra. Gör en kryssmarkering och skruva sen i skruvstiften, man kan förborra men det funkade bra för mig ändå. Skruva i stiften med torxbit 25 hela vägen till dess att endast den gängade m8 bulten sticker ut.
6. Vill man ha justerbara fötter (hade bara en fot hemma tyvärr) gör man en ny kryssmarkering i andra sidan benet, borrar ett 10mm hål, bankar in en islagsmutter och skruvar in möbelfoten. Min fot hade gänga m8 därav 10mm borr för islagsmuttern.
7. Nu till det roliga. Jag lägger min modul på sidan och skruvar först i de två nedre benen då får jag stabilitet så att inte modulen tippar. Skruvar därefter i de två övre benen och ställer sen modulen på plats. Står hur stabilt som helst. Vill man överkursa så kan man säkert bygga in en hylla och få det ännu mer stabilt men detta klarar sig gott och väl mot det mesta.
8. Det enda man behöver släpa med sig förutom modulen är fyra regelben.
Mina variant av ben bygger på en idé hur IKEAs soffbord LACK är konstruerad dvs bordsben som du skruvar in i själva bordsskivan.
I det här exemplet använder jag inte kurvan RALLARSVÄNGEN då jag inte har den hemma för tillfället, en sektion av TÖVA får agera provplattform då den dessutom är bredare, tyngre och större men bygger på samma modulkonstruktion med tvärreglar 45x45mm.
1. Det man behöver för att montera fyra ben är förutom modul följande:
Skruvdragare, en 13mm borr av den typ som bilden visar, 4 rampamuffar med innergänga m8, 4st skruvstift m8, Torxbit nr 25, 10mm borr och 4st reglar 45x45mm så raka som möjligt som man kapar i passande längd, man kan använda klenare dimensioner men jag hade dessa hemma. Vill man dessutom ha justerbara fötter kan man lägga till 4 islagmuttrar, 4st passande fötter samt en hammare.
2. Vi börjar med att rita in var benen skall sitta. I mitt fall så sticker modulsidorna ner nån millimeter så för att kunna skruva in benen så vred jag dem 45 grader, placerade dem mot insidan av sargen och gjorde en markering. Vred tillbaka benen och drog en linje på var sida därefter gjorde jag diagonala kryss för att enkelt veta var mitten ligger.
3. Nu plockar vi fram 13mm borren, rampamuffarna och skruvdragaren. Borra hål i mitten av kryssmarkeringarna, försöka att borra så rakt som möjligt.
4. Placera rampamuffen ovanför borrhålet. I rampamuffen så finns ett spår där borren passar perfekt. Nu är det bara att skruva in rampamuffen med hjälp av borren på skruvdragaren, kör inte högsta hastighet utan ta det lugnt till du skruvat in den så mycket så att ingenting sticker upp - då är momentet med beninfästningen i själva modulen klar, nu fortsätter vi med benen.
5. Ta en av regelbenen som du har kapat i lagom längd typ modulens höjd till rök minus 130cm och lite justermån för fötter brukar bli bra. Gör en kryssmarkering och skruva sen i skruvstiften, man kan förborra men det funkade bra för mig ändå. Skruva i stiften med torxbit 25 hela vägen till dess att endast den gängade m8 bulten sticker ut.
6. Vill man ha justerbara fötter (hade bara en fot hemma tyvärr) gör man en ny kryssmarkering i andra sidan benet, borrar ett 10mm hål, bankar in en islagsmutter och skruvar in möbelfoten. Min fot hade gänga m8 därav 10mm borr för islagsmuttern.
7. Nu till det roliga. Jag lägger min modul på sidan och skruvar först i de två nedre benen då får jag stabilitet så att inte modulen tippar. Skruvar därefter i de två övre benen och ställer sen modulen på plats. Står hur stabilt som helst. Vill man överkursa så kan man säkert bygga in en hylla och få det ännu mer stabilt men detta klarar sig gott och väl mot det mesta.
8. Det enda man behöver släpa med sig förutom modulen är fyra regelben.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.