Timmele 2014 - Trafikspel H0
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
När man körde ett tågpar på DT14 tåg det så lång tid att man missade största delen av övriga trafikspelet.
Magnus
Magnus
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Magnus, det är nog riktigt.
Ser man till grafen så tar det ungefär halva tidtabellen att köra tur och retur, om man tänker sig att samma person kör tåg 1 och 2 och någon annan tåg 3 och 4.
Frågan är om det finns plats att låta sitt tåg stå kvar på slutstationen om man enbart kör en sträcka?
Annars tar nedpackningen en massa tid, så man vinner inte så mycket på att inte köra tillbaka.
/Lars
Ser man till grafen så tar det ungefär halva tidtabellen att köra tur och retur, om man tänker sig att samma person kör tåg 1 och 2 och någon annan tåg 3 och 4.
Frågan är om det finns plats att låta sitt tåg stå kvar på slutstationen om man enbart kör en sträcka?
Annars tar nedpackningen en massa tid, så man vinner inte så mycket på att inte köra tillbaka.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Man kanske ska lägga in snabbtågsläge.
Man stoppar alla linjetrafik på banan och sedan kör man fram och tillbaka på 10 minuter.
MVH Jonas
Man stoppar alla linjetrafik på banan och sedan kör man fram och tillbaka på 10 minuter.
MVH Jonas
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Eller så bygger man mer dubbelspår (hint) och låter snabbtåget på ena spåret och övrig trafik på det andra.jhjelm skrev:Man kanske ska lägga in snabbtågsläge.
Man stoppar alla linjetrafik på banan och sedan kör man fram och tillbaka på 10 minuter.
MVH Jonas
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Mitt intryck är att det går ganska få tåg mellan stationerna och för att de blockeras av rangering. Dubbelspår räcker inte. Stationerna måste vara utformade så att rangeringen inte hindrar tågpassager. Leifboda är ett bra exempel. På någon körning hade vi en rangerbangård ansluten EFTER den vanliga stationen. (det kan ha varit i Timmele förra året och det var eventuellt Dörrby (?) som användes.)
Det ska förresten bli roligt att komma till Timmele på fredag.
Jag har inte anmält mina moduler eftersom jag inte visste så långt i förväg om jag kunde komma. Ska jag ta med dem som reserv i alla fall? (tre kurvor à 45°).
Staffan
Det ska förresten bli roligt att komma till Timmele på fredag.
Jag har inte anmält mina moduler eftersom jag inte visste så långt i förväg om jag kunde komma. Ska jag ta med dem som reserv i alla fall? (tre kurvor à 45°).
Staffan
- DanCarlsson
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
- Ort: Kil
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Hej!LLJ skrev:Vad för maxlängd har vi på extratågen (i cm)?
Kan vara bra att veta.
Och det är väl en fördel om man kör med eget tåg att man kör ett tågpar, så att man kommer tillbaka till utgångsstationen.
/Lars
För Malmå stations del så framgår möteslängden av stationsdatabladet (epok 3 - 5) som finns i mina tidigare inlägg i denna tråd. Spår två/tre klarar 2,9 meter, men sedan så beror det ju på på vilka tågspår som möten kan ske p.g.a. andra tåg...
Dan.
Dan.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Extratågen är lagda så att det är möjligt för alla fyra tågsätt att starta i det ena magasinet och sluta i det andra. Vill man komma tillbaka till startstationen får man antingen köra samma tågsätt som två extratåg, köra tillbaka tåget under natten eller köra tillbaka det nästa dygn.LLJ skrev:Frågan är om det finns plats att låta sitt tåg stå kvar på slutstationen om man enbart kör en sträcka?
Längden av extratågen begränsas av det kortaste av Rakvattnets spår 1 och Sågstens spår 1.
/Erik
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Då var stationsinstruktionerna klara. Denna gång inkluderar de även information om var vagnslaster från resten av världen ska placeras i magasinen.
/Erik
/Erik
- Bilagor
-
- Timmele 2014 Stationsinstruktioner v1.0 2014-09-17.pdf
- (55.71 KiB) Nerladdad 368 gånger
Re: Modulträff i Timmele 19-21 september 2014 (TT14)
Hej
Jag kan ha missat nåt, men var finner jag "gula sidorna" om jag ska göra fraktsedlar?
Ska jag? Och i så fall, för Rakvattnet (förstås), men även för Nävhyttan (eller är den transformerad till nåt annat?) M4:or typ MM finns... Exempel från Rakvattnet följer:
Jag kan ha missat nåt, men var finner jag "gula sidorna" om jag ska göra fraktsedlar?
Ska jag? Och i så fall, för Rakvattnet (förstås), men även för Nävhyttan (eller är den transformerad till nåt annat?) M4:or typ MM finns... Exempel från Rakvattnet följer:
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0
Något sådant har det inte hunnits med. Det var någon som ville ha lite hjälp med en trafikplanering till en annan träff vilket stal lite tid . En förbättrad hantering av fraktplaneringen är något jag skulle vilja jobba med till en framtida träff. Ta med lite tomma fraktsedlar så fixar vi det på plats. Jag tror att Jonas har med ModulSyds skrivare så då kan vi skriva ut snygga fraktsedlar på plats.AiR skrev:Jag kan ha missat nåt, men var finner jag "gula sidorna" om jag ska göra fraktsedlar?
/Erik