Kommentarer på MMM2R 2.1

Allmäna diskussioner och information
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av ErikKuiper »

Då var det dags att kasta lite bränsle på elden igen ;) , eller kalla det ett försök att beskriva den verklighet vi lever i. Hur som helst så har jag skrivit ihop ett litet dokument där jag försöker beskriva de avsteg som görs från MMM-normen inom ModulSyd. Sedan beskriver jag också mina åsikter vad gäller hålbilder och landskapsprofiler. Då jag inte är MMM-medlem så har jag ingen formell röst vad gäller normens utveckling, men åsikter kan man ju alltid få ha :) .

/Erik
Bilagor
Kommentarer på MMM2R 2.1 v1.0.0-2013-06-23.pdf
(94.4 KiB) Nerladdad 295 gånger
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 308
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Borås

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av Magnus »

Vettigt det mesta. 100mm delningen är viktig om det skall gå att skruva ihop. Mina dubbelspårs moduler och några andra
har dubbla 100mm delningar, en som utgår från varje spårläge. Då kan modulen vändas åt båda hållen, vilket har utnyttjats

Magnus
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av LLJ »

Vettiga och genomtänkta kommentarer.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3619
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av daniel »

Beträffande skarvjärn:

Vi ser gärna att deltagare från MMM kommer till våra träffar och en del av deras äldre moduler har Västeråsskarv. Därför är det lämpligt att kunna ansluta ett skarvjärn även på våra moduler.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av LLJ »

Lite bakvänd logik där Daniel:
Varför skall den stora massan behöva anpassa sig efter minoriteten, bara för att de inte har kik?
De få från MMM som besöker oss har redan kombiskarv eller enbart kik.
Dessutom är det, som Erik påpekar, ganska vanligt med skador på moduler i samband med demontering pga bortglömda skarvräler.
Nej, förpassa skarvrälerna till historien och ställ krav på kik istället.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3619
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Lite bakvänd logik där Daniel:
Varför skall den stora massan behöva anpassa sig efter minoriteten, bara för att de inte har kik?
Därför att modulrallande handlar om kompromisser. Alla tänker inte som dig och många i MMM har äldre moduler som de vill kunna ha med på träffar. Och vi i ModulSyd vill kanske åka iväg på träffar i Stockholm eller Gävle och då måste vi ändå anpassa oss efter MMM.

I november är det en stor hobbymässa med MJ-Hobby på Stockholmsmässan. Förmodligen är det MMM som planerar H0-banan. Hur kul är det om man vill vara med på den med sina moduler, men inte tillåts vara med pga av att ens moduler inte kan ansluta skarvräler? Det är fullt rimligt att MMM ställer krav på att alla MMM-moduler ska kunna ansluta skarvräler för att få vara med eftersom det är en central del i standarden och behövs för kompabilitet med andra moduler.

Du är en av dem som tänker "Skrota det gamla och bygg nytt". Många tänker istället "Behåll det gamla för jag orkar inte bygga nytt". Kombiskarven är en bra kompromiss mellan dessa två. På sikt kommer även merparten av MMM:s moduler få kombiskarv vilket möjliggör anslutning till moduler med kant-i-kant-skarv. Men det dröjer ett tag tills vi är där och under tiden är det en fördel om vi inte bara kör vårt eget race i ModulSyd utan även visar hänsyn till MMM.

Mvh Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 799
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av StaffanWiman »

Dessutom är det väl inte speciellt svårt att göra plats för skarvjärnen och det är väl i alla fall bara en tidsfråga innan modulerna som kräver skarvjärn försvinner eller byggs om.

Och: om man har en anslutning till en modul med skarvjärn: Lägg det på minnet och ta bort dem så fort körningen är avslutad på söndagen innan du själv eller någon annan sabbar genom att riva utan att ha tagit bort skarvjärnen!!! (Gjorde jag i Gävle :( )

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av LLJ »

Därför att modulrallande handlar om kompromisser. Alla tänker inte som dig och många i MMM har äldre moduler som de vill kunna ha med på träffar. Och vi i ModulSyd vill kanske åka iväg på träffar i Stockholm eller Gävle och då måste vi ändå anpassa oss efter MMM.
Vid senaste träffen i Gävle, i början av juni, hade merparten av modulerna kik.
Och om vi skall vara ärliga, det är ganska få som åker på träffar i Stockholm från Modul Syd om man är bosatt söder om Stockholm.
Och vise versa. Och vid dessa få tillfällen får man ta seden dit man kommer, dvs arrangören bestämmer vad som gäller.
I november är det en stor hobbymässa med MJ-Hobby på Stockholmsmässan. Förmodligen är det MMM som planerar H0-banan.
Det blir nog flera banor, en MMM och en USMS (gissar jag)
Hur kul är det om man vill vara med på den med sina moduler, men inte tillåts vara med pga av att ens moduler inte kan ansluta skarvräler? Det är fullt rimligt att MMM ställer krav på att alla MMM-moduler ska kunna ansluta skarvräler för att få vara med eftersom det är en central del i standarden och behövs för kompabilitet med andra moduler.
Det är upp till mig som modulägare att se till att det funkar med skarvräler i så fall. Jag löser det med övergångsmoduler, så slipper jag ha en massa moduler som skall ha stöd för skarvräler, som jag inte använder normalt.
Du är en av dem som tänker "Skrota det gamla och bygg nytt". Många tänker istället "Behåll det gamla för jag orkar inte bygga nytt". Kombiskarven är en bra kompromiss mellan dessa två.
Jag menar inte att man skall skrota gamla moduler. De kan ganska enkelt byggas om till kik.
På sikt kommer även merparten av MMM:s moduler få kombiskarv vilket möjliggör anslutning till moduler med kant-i-kant-skarv. Men det dröjer ett tag tills vi är där och under tiden är det en fördel om vi inte bara kör vårt eget race i ModulSyd utan även visar hänsyn till MMM.

Mvh Daniel
Om man skall hårddra det kör ju MMM sitt eget race, så varför skall Modul Syd visa hänsyn?
MMM visade då ingen hänsyn till Modul Syd och befintliga lågprofil och dubbelspårsmoduler när man skapade MMM norm 2.0 och 2.1. Men visst, det är onödigt att bråka.

Och många nya moduler som byggs inom Modul Syd:s huvudupptagningsområde är FREMO, som saknar stöd för skarvräler.
Detta måste också tas hänsyn till. Modul Syd får sluta att rätta sig efter MMM utan agera själv nu som riktig förening.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3619
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Om man skall hårddra det kör ju MMM sitt eget race, så varför skall Modul Syd visa hänsyn?
MMM visade då ingen hänsyn till Modul Syd och befintliga lågprofil och dubbelspårsmoduler när man skapade MMM norm 2.0 och 2.1. Men visst, det är onödigt att bråka.

Och många nya moduler som byggs inom Modul Syd:s huvudupptagningsområde är FREMO, som saknar stöd för skarvräler.
Detta måste också tas hänsyn till. Modul Syd får sluta att rätta sig efter MMM utan agera själv nu som riktig förening.
På den punkten är svaret glasklart:

Enligt ModulSyds föreningsstadgar gäller:

§ 2 Föreningens ändamål
* ModulSyd ska driva webbforumet http://www.modulsyd.se på lika sätt som idag med tillägg för medlemsidor.
* ModulSyd ska verka för modelljärnvägshobbyn med inriktning på moduler av olika slag.
* ModulSyd ska arrangera modulmötet Dream-Track samt driva websidan http://www.dream-track.se
* ModulSyd kan också agera medarrangör av andra modulträffar.
* ModulSyd ska inte förvalta någon modulstandard.

ModulSyd har ingen egen standard och ska heller inte ha någon egen standard. Alltså: Fremo beslutar vad som gäller enligt Fremo-standarden och MMM beslutar vad som gäller MMM-standarden. Om vi avviker från Fremo-standarden så är det vi som är avvikarna. Om vi avviker från MMM-standarden så är det vi som är avvikarna.

Jag har full förståelse för att vi i vissa lägen bryter mot standarden. T ex när det gäller 21W-lamporna till spårkorset i växlarna så rekommenderar jag att man bryter mot standarden då det har visat sig att lampan kan förstöra ett lok. Men det är inget som hindrar att olika moduler kan sättas ihop.

När det däremot gäller möjligheten att ansluta skarvjärn så är det en bra kompromiss för att behålla bakåtkompabilitet med äldre moduler. Även om du kanske inte åker till Stockholm så kanske andra gör det, och om vi då har gått ut med rekommendationen att slopa plats för skarvjärn så kan de drabbas. Att du själv skippar plats för skarvjärn får stå för dig, men att gå ut med det som allmän rekommendation är bara dumt.

Vill man inte ha plats för skarvjärn så bygg Fremo-moduler. Då är det inget problem. Bygger man MMM-moduler så ha plats för skarvjärn.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kommentarer på MMM2R 2.1

Inlägg av LLJ »

Så i vissa lägen går det bra att bryta mot normen, i andra inte?
Kan ju hänvisa till Staffan:s post ovan, att skarvräler ökar skaderisken vid demontering, och därför bör inte skarvräler användas.
(Ja, jag vet att jag driver det till sin spets, men undantaget är i samma anda som ditt exempel)

Och att rekommendera avsteg från en norm som någon annan förvaltar, är det samma sak som att förvalta en norm?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"