/Erik
Därför att modulrallande handlar om kompromisser. Alla tänker inte som dig och många i MMM har äldre moduler som de vill kunna ha med på träffar. Och vi i ModulSyd vill kanske åka iväg på träffar i Stockholm eller Gävle och då måste vi ändå anpassa oss efter MMM.LLJ skrev:Lite bakvänd logik där Daniel:
Varför skall den stora massan behöva anpassa sig efter minoriteten, bara för att de inte har kik?
Vid senaste träffen i Gävle, i början av juni, hade merparten av modulerna kik.Därför att modulrallande handlar om kompromisser. Alla tänker inte som dig och många i MMM har äldre moduler som de vill kunna ha med på träffar. Och vi i ModulSyd vill kanske åka iväg på träffar i Stockholm eller Gävle och då måste vi ändå anpassa oss efter MMM.
Det blir nog flera banor, en MMM och en USMS (gissar jag)I november är det en stor hobbymässa med MJ-Hobby på Stockholmsmässan. Förmodligen är det MMM som planerar H0-banan.
Det är upp till mig som modulägare att se till att det funkar med skarvräler i så fall. Jag löser det med övergångsmoduler, så slipper jag ha en massa moduler som skall ha stöd för skarvräler, som jag inte använder normalt.Hur kul är det om man vill vara med på den med sina moduler, men inte tillåts vara med pga av att ens moduler inte kan ansluta skarvräler? Det är fullt rimligt att MMM ställer krav på att alla MMM-moduler ska kunna ansluta skarvräler för att få vara med eftersom det är en central del i standarden och behövs för kompabilitet med andra moduler.
Jag menar inte att man skall skrota gamla moduler. De kan ganska enkelt byggas om till kik.Du är en av dem som tänker "Skrota det gamla och bygg nytt". Många tänker istället "Behåll det gamla för jag orkar inte bygga nytt". Kombiskarven är en bra kompromiss mellan dessa två.
Om man skall hårddra det kör ju MMM sitt eget race, så varför skall Modul Syd visa hänsyn?På sikt kommer även merparten av MMM:s moduler få kombiskarv vilket möjliggör anslutning till moduler med kant-i-kant-skarv. Men det dröjer ett tag tills vi är där och under tiden är det en fördel om vi inte bara kör vårt eget race i ModulSyd utan även visar hänsyn till MMM.
Mvh Daniel
På den punkten är svaret glasklart:LLJ skrev:Om man skall hårddra det kör ju MMM sitt eget race, så varför skall Modul Syd visa hänsyn?
MMM visade då ingen hänsyn till Modul Syd och befintliga lågprofil och dubbelspårsmoduler när man skapade MMM norm 2.0 och 2.1. Men visst, det är onödigt att bråka.
Och många nya moduler som byggs inom Modul Syd:s huvudupptagningsområde är FREMO, som saknar stöd för skarvräler.
Detta måste också tas hänsyn till. Modul Syd får sluta att rätta sig efter MMM utan agera själv nu som riktig förening.