Hur bygga tornet i ett klocktorn
Hur bygga tornet i ett klocktorn
Som jag nämnt i en annan tråd håller jag på med ett klocktorn till fastclocksystemet, baserat på en "androidsticka" och datorskärmar.
Maskinvaran funkar - androidstickan, hdmi-vga-konverterare, vga-splitt-1*4 och 4st 19"skärmar.
Programvaran är också anpassad - klockan självstartar när spänningen slås på och kommer att fortsätta i samma driftsläge som vid föregående tillfälle, t.ex. som klient mot någon server, eller som server för hela systemet.
Så, nu ska tornet byggas...
Det är alltså tänkt att sitta 4 skärmar i varsitt "väderstreck" i toppen på tornet.
Tornet ska var lätt att montera, lätt att transportera och hyggligt stabilt.
Två idéer finns just nu:
1) en fot av underredet på en kontorsstol med en alustolpe i mitten. Ett kors i toppen där skärmarna sitter i varsin ände på korset.
2) varje skärm sitter i toppen på varsin alustolpe. Stolparna ger varandra stadga mha nån form av påmonterbara tvärslåar/krysstag.
På någon körning har jag sett en variant där ett torn byggts mha 4 långa smala hyllplan av tråd (typ trådbackar fast hyllplan). Dessa var "najade" ihop så dom bildade en stolpe,
Är det någon som kan bidra med några smarta alternativa idéer - något nykläckt eller något ni sett någonstans?
mvh/anders
Maskinvaran funkar - androidstickan, hdmi-vga-konverterare, vga-splitt-1*4 och 4st 19"skärmar.
Programvaran är också anpassad - klockan självstartar när spänningen slås på och kommer att fortsätta i samma driftsläge som vid föregående tillfälle, t.ex. som klient mot någon server, eller som server för hela systemet.
Så, nu ska tornet byggas...
Det är alltså tänkt att sitta 4 skärmar i varsitt "väderstreck" i toppen på tornet.
Tornet ska var lätt att montera, lätt att transportera och hyggligt stabilt.
Två idéer finns just nu:
1) en fot av underredet på en kontorsstol med en alustolpe i mitten. Ett kors i toppen där skärmarna sitter i varsin ände på korset.
2) varje skärm sitter i toppen på varsin alustolpe. Stolparna ger varandra stadga mha nån form av påmonterbara tvärslåar/krysstag.
På någon körning har jag sett en variant där ett torn byggts mha 4 långa smala hyllplan av tråd (typ trådbackar fast hyllplan). Dessa var "najade" ihop så dom bildade en stolpe,
Är det någon som kan bidra med några smarta alternativa idéer - något nykläckt eller något ni sett någonstans?
mvh/anders
Re: Hur bygga tornet i ett klocktorn
Två höga 50cm IKEA Ivar-gavlar med hemmagjorda monterbara kryss emellan. Kan vara lite skrymmande men skulle kunna funka...
Ett önskemål är ju låg tyngdpunkt och låg transportvikt. Eftersom skärmarna väger en del så funderar jag på att ha något tungt i botten, t ex tegelstenar, blyklump eller annat. Poängen är att få tyngd i botten, men att själva tyngden är relativ liten och kan bäras separat.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
Skulle foten till ett parasoll (sådan som man fyller med vatten/sand) + ett rör i mitten fungera?
/funderar Lars.
/funderar Lars.
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Om Du gör en fot med ben så försök att bara ha tre ben. Gör man ett med fyra ben brukar det vara svårt att få det att stå stadigt om inte minst ett ben kan justeras.
PLj
PLj
Är lite inne på samma idé som PLj, men att ha hela klocktornet trekantigt istället.
Med tre höga Ivar-gavlar med gångjärn emellan (och en liten distansplanka) så kan man ju fälla ihop hela tornet så det blir platt.
Med tre höga Ivar-gavlar med gångjärn emellan (och en liten distansplanka) så kan man ju fälla ihop hela tornet så det blir platt.
- FreddePettersson
- Kontakt:
Hej
Har själv byggt ett klocktorn för ett par år sedan. Finns säkert en tråd med detta här på forumet.
Det är gäller 4 st dator skärmar, vikt ? 5 kg / st eller?
Jag köpte ett bygglampsstativ på Biltema och gjorde en platta för att hänga 4 sidor (klockor) på.
Men om det klarar vikten är tveksamt.
4 st IVAR gavlar är en bra idé, bara att montera ihop som en fyrkant med modulskruvar, starkt och stabilt.
Alternativt, en trefot med en ställning/låda på toppen med skärmarna på, trefoten kan enbart ha spännband eller enklare kedjor för att inte glida isär.
Då blir packstorleken liten, dock lång. Skärmarna i lådan kan sitta ihop med ett täcklock som enkelt kan lyftas av innan upplyftning på trefoten
Med vänlig hälsning,
Fredde
Har själv byggt ett klocktorn för ett par år sedan. Finns säkert en tråd med detta här på forumet.
Det är gäller 4 st dator skärmar, vikt ? 5 kg / st eller?
Jag köpte ett bygglampsstativ på Biltema och gjorde en platta för att hänga 4 sidor (klockor) på.
Men om det klarar vikten är tveksamt.
4 st IVAR gavlar är en bra idé, bara att montera ihop som en fyrkant med modulskruvar, starkt och stabilt.
Alternativt, en trefot med en ställning/låda på toppen med skärmarna på, trefoten kan enbart ha spännband eller enklare kedjor för att inte glida isär.
Då blir packstorleken liten, dock lång. Skärmarna i lådan kan sitta ihop med ett täcklock som enkelt kan lyftas av innan upplyftning på trefoten
Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
- Bo Andersson
Hur stora är skärmarna i mått.
Hur högt upp ska dessa sitta.
Hur högt upp ska dessa sitta.
Skulle man inte kunna göra några lådor i stigande storlek som kan packas i varandra likt ryska gummor eller dom fyrkantiga små burkar som finns som leksak för småbarn!
I packat tillstånd står dom fyra skärmarna packade i den minsta lådan som i sin tur står i nästa större låda osv.....kanske fem lådor eller något sådant kan vara tillräckligt för att bygga ett torn som man ställer dom fyra skärmarna på överst på!
I lådornas sidor och bottnar tar man upp rejält stora lätthål och på den översta och understa sitter en tvärpinne i bottenhålet som man sätter ett spännband i för att spänna i hop lådorna så tornet blir stabilt i upprest tillstånd.
På lådornas undersida limmar man fast små klossar som styr lådan ovanför.
Tror man kan ha ganska tunn plywood i lådorna utom kanske den största som hamnar ytterst eller nederst.
Själv skulle jag föredra ett lådformat paket hellre än ett långt platt paket när jag lastar bilen! (Har ju lite erfarenhet av detta med "Dörrby")
Mvh. Eke
I packat tillstånd står dom fyra skärmarna packade i den minsta lådan som i sin tur står i nästa större låda osv.....kanske fem lådor eller något sådant kan vara tillräckligt för att bygga ett torn som man ställer dom fyra skärmarna på överst på!
I lådornas sidor och bottnar tar man upp rejält stora lätthål och på den översta och understa sitter en tvärpinne i bottenhålet som man sätter ett spännband i för att spänna i hop lådorna så tornet blir stabilt i upprest tillstånd.
På lådornas undersida limmar man fast små klossar som styr lådan ovanför.
Tror man kan ha ganska tunn plywood i lådorna utom kanske den största som hamnar ytterst eller nederst.
Själv skulle jag föredra ett lådformat paket hellre än ett långt platt paket när jag lastar bilen! (Har ju lite erfarenhet av detta med "Dörrby")

Mvh. Eke
Intressant idé Peter 
/Lars

/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler