Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"

Allmänt om H0
Qrt

Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"

Inlägg av Qrt »

Max tåglängd 2½ m i H0:
"jösses" (som Baloo sa i Djungelboken)

Den som bläddrar runt här i Svenskt Modulforum träffar väldigt snabbt på frågan "hur långa tåg". Oavsett skala eller inriktning. Så även i år fast året knappt har börjat.
LLJ skrev: Inläggsrubrik: Re: Dream-Track 2014.............InläggPostat: 2014-02-17, 13:03
Tror inte vi kan ha så långa tåg tyvärr. En kvalificerad gissning är runt 240cm. Det är som vanligt stationerna som sätter maxlängden på tågen. /Lars
LLJ skrev: Inläggsrubrik: Re: Vagnsöverföring 2R/3R ......................InläggPostat: 2014-02-08, 09:26
.....Hur långa tågsätt kan man överföra på en gång?....../Lars
Även på TM14 gäller en de facto största tåglängd av cirka 2½meter.
Uppackningsbangården tar cirka 2½ m tågsätt per spår och under de senaste dagarnas inskaffande av bankännedom (i enlighet med föreningens trafikreglemente) har jag funnit att varje större station kan ställa minst ett sådant tåg lagom hinderfritt för omkörning eller dylikt.

:off topic: Den fina rundbana utan rundbanekänsla som Odd har klurat ut (tack så mycket Odd) sväljer en hel del trafik även under fri enkelriktad "följa john" körning med obemannade stationer. En förutsättning är dock att den som lämnar en station ser till att det finns fri tågväg igenom. Då flyter det fint. Att man ska ställa till rätta efter sig genom att antingen lägga tillbaka utfartsväxeln eller lägga rätt infartsväxeln när man lämnar en obemannad station håller man mycket strängt på i min hemmaklubb! (Den som på TM14 parkerade 4 tankvagnar på ett stickspår som leder ut över kanten och sedan bara drog kan inte ha haft de vagnarna värst kära....)

Men idag provade vi att slå ihop två tågsätt. Av 2½ m blev 5. Lite blandat som man ser på bilderna. Var det ett godståg med personbefordran eller persontåg med godsbefordran ? Hmm.
Resultatet vill jag beskriva som imponerande.
Med rätt vagnar med låg tyngdpunkt drog vi runt ett 5 meters tåg utan problem.
Trots att 5m tåg inte ens motsvarar ett halvt modernt tågsätt får man plötsligt samma känsla som i verkligheten: Man kan inte överblicka hela tåget. Det slingrar sig hur länge som helst runt i landskapet och det är mäktigt.
Att någon under gles fri körning vid en modulträff inför publik ger sig ut på ett par rundor med ett tåg motsvarande flera fria tåglängder (oavsett epok och materiel) borde därför inte vara kontroversiellt enligt min mening. Publiken uppskattar det och även de flesta av oss inbitna modellrallare får uppleva något utöver det vanliga. Detta oavsett om vi bara bygger moduler, har en hemmabana eller har tillgång till någon av skandinaviens större klubbanor.

Saltskog:
TM14 irriterande überlångt tåg a.JPG
TM14 irriterande überlångt tåg a.JPG (172.07 KiB) Visad 5223 gånger
Tibro station:
TM14 irriterande überlångt tåg b.JPG
TM14 irriterande überlångt tåg b.JPG (136.52 KiB) Visad 5223 gånger
TF 1-8 vid sekreteriatet:
TM14 irriterande überlångt tåg c.JPG
TM14 irriterande überlångt tåg c.JPG (148.06 KiB) Visad 5223 gånger
Gliesmarode:
TM14 irriterande überlångt tåg d.JPG
TM14 irriterande überlångt tåg d.JPG (156.09 KiB) Visad 5223 gånger
ML 1:
TM14 irriterande überlångt tåg e.JPG
TM14 irriterande überlångt tåg e.JPG (140.05 KiB) Visad 5222 gånger
/Curt
PS
Ingen som har sett mig i action i år tror mig kanske, men mitt intresse var förut mycket svalt för moderna tåg. De bara pendlar fram och åter i höga hastigheter mellan 2 punkter i princip utan att stanna. Jag trivdes finemang med att tuffa runt med en kort liten vagnsuttagning och rangera av en vagn här och en vagn där. Men jag sökte efter något nytt att kunna bidra med på klubben och då jag fann att ingen körde moderna trailertåg på min klubb så satsade jag på det...att det sen blev danskt,tja...Kajsa Varg påstås ha sagt nåt om det...
TM14 irriterande überlångt tåg f.JPG
TM14 irriterande überlångt tåg f.JPG (120.03 KiB) Visad 5222 gånger
PPS Det var för övrigt hur simpelt som helst, ja rena barnleken men troligen ändå ganska prototypiskt att föra över tågsättet till 3R slingan. Odelat. Det var bara att backa in, över den boggievagnslånga permanent strömlösa "vallgraven" där sedan ett T44 kopplade på och drog in det på 3R spår. Det rullade även runt i vändslingan utan gnissel eller urspåringar.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"

Inlägg av LLJ »

OT: Det brukar inte vara helt populärt när jag kör med mitt prototyplånga europeiska koltåg med 40 vagnar. Är 6m inkl lok ;) .

/Lars
Nicke

Inlägg av Nicke »

Jag gillar också långa tåg (tror nog många gör det faktiskt), under förutsättning att de inte blir en propp på banan.

Det förutsätter alltså att det antingen finns mötesspår som räcker, åtminsone till ett av de mötande tågen.
Att vara med i en förening är ju ett givande och tagande, alla kan inte köra runt med 5m tåg samtidigt (om man inte kör åt samma håll eller stationerna är betydligt längre än idag ).
Och även om man kör åt samma håll så vill det ju till att ha lite fart. Jag upplever att många kör betydligt långsammare än skalenlig hastighet.

Betänk att även den måttliga hastigheten 78 km/h motsvarar i H0 en meter på 4 sekunder.
Många moduler är en meter så det är bara att kolla på klockan (eller räkna ettusenett - ettusentvå- ettusentre- ettusenfyra), har man bara passerat halva modulen då så kanske man kan öka lite ;)
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Naturligtvis så försöker jag att rätta mig efter max tåglängd. Mitt långa tåg brukar bara vara framme vid fri körning utan publik för att störa så lite som möjligt.
Hade dock varit kul att kunna få köra det vid någon publik körning :)

När det gäller skalenlig hastighet har jag funderat på om man verkligen bara kan skala ner tiden med skalan?
Modellerna har ju 3 dimensioner, så för att upplevas rätt så skall man nog köra långsammare än enbart dela sträckan med skalan.

/Lars
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

LLJ skrev:Modellerna har ju 3 dimensioner, så för att upplevas rätt så skall man nog köra långsammare än enbart dela sträckan med skalan.
Hur menar du nu? Sträckan är väl endimensionell?
Användarvisningsbild
AiR

Inlägg av AiR »

Johnny skrev:
LLJ skrev:Modellerna har ju 3 dimensioner, så för att upplevas rätt så skall man nog köra långsammare än enbart dela sträckan med skalan.
Hur menar du nu? Sträckan är väl endimensionell?
Och banan är väl tvådimensionell... men för korta avstånd mellan stationerna "drar ner" den ena dimensionen. Man kan säkert räkna ut den fraktala dimensionen och få den till 1,13 eller så, precis som engelska kustlinjen lär har en dimension på 1,25.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Beträffande den upplevda hastigheten, så är den bland annat en funktion av avståndet till betraktaren. Även ett IRL-tåg ser ju ut att snigla sig fram om man betraktar det på ett stort avstånd.
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

@Johnny: Min tanke var att modellen är mindre i volym, inte bara i längd, och det påverkar den upplevda hastigheten.
Som du helt rätt påpekar så har avståndet också stor betydelse.

En annan faktor, som bara indirekt påverkar hastigheten, är de tvära, ej skalenliga kurvradier vi kör med. Åtminstone jag vill inte köra jättefort i alltför tvära kurvor.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Jag tycker nog att skala ner hastigheten med skalan är det rätta även om körsträckan mellan stationerna är kortare på en modelljärnväg, på koppelstångslok t.ex. ser man ju tydligt vilket hjulvarvtal som ser naturligt ut och det är ju samma varvtal oavsett om det är 1:87 eller helskala!

Själv brukar jag fästa blicken på en punkt i landskapet när tåget far förbi för att avgöra om farten känns riktig när jag justerar toppfarten på dekodern. Jämför med när du står vid en järnvägsövergång i verkligheten och ett tåg passerar, varje vagn ska passera dig lika fort även i 1:87!
Har egentligen en hastighetsmätarvagn för detta men den behagade inte dyka upp efter en flytt för ett antal år sedan så därför kör jag med denna metoden för att få lite känsla för farten just nu!

Ett godståg i skalenliga 90-100 km/h går inte speciellt fort så att det blir problem i våra kurvradier, men TGV däremot....!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Läge att köpa ESU:s nya specialvagn med odometer, tachometer samt lite andra dekoderfinesser?
Är ett visst intresse finns från min sida, men vill gärna se en vagn IRL först.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"