"jösses" (som Baloo sa i Djungelboken)
Den som bläddrar runt här i Svenskt Modulforum träffar väldigt snabbt på frågan "hur långa tåg". Oavsett skala eller inriktning. Så även i år fast året knappt har börjat.
LLJ skrev: Inläggsrubrik: Re: Dream-Track 2014.............InläggPostat: 2014-02-17, 13:03
Tror inte vi kan ha så långa tåg tyvärr. En kvalificerad gissning är runt 240cm. Det är som vanligt stationerna som sätter maxlängden på tågen. /Lars
Även på TM14 gäller en de facto största tåglängd av cirka 2½meter.LLJ skrev: Inläggsrubrik: Re: Vagnsöverföring 2R/3R ......................InläggPostat: 2014-02-08, 09:26
.....Hur långa tågsätt kan man överföra på en gång?....../Lars
Uppackningsbangården tar cirka 2½ m tågsätt per spår och under de senaste dagarnas inskaffande av bankännedom (i enlighet med föreningens trafikreglemente) har jag funnit att varje större station kan ställa minst ett sådant tåg lagom hinderfritt för omkörning eller dylikt.

Men idag provade vi att slå ihop två tågsätt. Av 2½ m blev 5. Lite blandat som man ser på bilderna. Var det ett godståg med personbefordran eller persontåg med godsbefordran ? Hmm.
Resultatet vill jag beskriva som imponerande.
Med rätt vagnar med låg tyngdpunkt drog vi runt ett 5 meters tåg utan problem.
Trots att 5m tåg inte ens motsvarar ett halvt modernt tågsätt får man plötsligt samma känsla som i verkligheten: Man kan inte överblicka hela tåget. Det slingrar sig hur länge som helst runt i landskapet och det är mäktigt.
Att någon under gles fri körning vid en modulträff inför publik ger sig ut på ett par rundor med ett tåg motsvarande flera fria tåglängder (oavsett epok och materiel) borde därför inte vara kontroversiellt enligt min mening. Publiken uppskattar det och även de flesta av oss inbitna modellrallare får uppleva något utöver det vanliga. Detta oavsett om vi bara bygger moduler, har en hemmabana eller har tillgång till någon av skandinaviens större klubbanor.
Saltskog: Tibro station: TF 1-8 vid sekreteriatet: Gliesmarode: ML 1: /Curt
PS
Ingen som har sett mig i action i år tror mig kanske, men mitt intresse var förut mycket svalt för moderna tåg. De bara pendlar fram och åter i höga hastigheter mellan 2 punkter i princip utan att stanna. Jag trivdes finemang med att tuffa runt med en kort liten vagnsuttagning och rangera av en vagn här och en vagn där. Men jag sökte efter något nytt att kunna bidra med på klubben och då jag fann att ingen körde moderna trailertåg på min klubb så satsade jag på det...att det sen blev danskt,tja...Kajsa Varg påstås ha sagt nåt om det... PPS Det var för övrigt hur simpelt som helst, ja rena barnleken men troligen ändå ganska prototypiskt att föra över tågsättet till 3R slingan. Odelat. Det var bara att backa in, över den boggievagnslånga permanent strömlösa "vallgraven" där sedan ett T44 kopplade på och drog in det på 3R spår. Det rullade även runt i vändslingan utan gnissel eller urspåringar.