Breda symmetriska MMM-gavlar

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 196
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av hakang »

I genomgående spår bör stigningar förbjudas helt. Sidospår kan å andra sidan tillåtas vara brantare än 1%. Jag skulle rekommendera SJ som riktmärke, brantast där är väl nånstans 25-27 promille, dvs <3%.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av LLJ »

@hakang: Varför förbjuda stigningar? Att man inte skall ha så branta stigningar, dvs under 3% låter rimligt.

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 196
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av hakang »

LLJ skrev:@hakang: Varför förbjuda stigningar?
Jag vill inte ha stigningar I HUVUDSPÅR, i övrigt spelar det mig ingen roll (ja, jag vet att du förstått det men vill understryka detta för säkerhets skull).

Huvudanledningen för mig är egentligen att varken modulbyggare, moduler, lok- och vagnbyggare, lok eller vagnar klarar av att hantera övergångarna mellan planflykt och stigning/sjunk tillräckligt bra. För att ta ett konkret exempel; Det räcker med mycket måttliga höjdskillnader som uppstår idag, då ju inga stigningar tillåts, för att Kadeekoppel, TB-koppel och vanliga bygelkoppel ska koppla loss alltsomoftast. Eller för att lok med löphjul och boggivagnar med otillräckligt spel i z-led/tryck mot rälsen spåra ur etc.

Det naturliga svaret på detta är säkert att ställa sådana krav på moduler, lok, koppel etc. att risken undanröjs. Jag sympatiserar i grunden med den inställningen men har insett att man ibland bör böja sig för naturkrafterna.

/H
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av UrbanJohansson »

Eke skrev: På körningen i Älmhult fick jag ett Du att slira (men jag tog mig upp) i stigningen upp från Burg am Stausee, men den stigningen är väldigt brant! Skulle vara intressant att veta hur brant!
Någon som har kontakt med Felix eller Wolfgang som kan fråga?

Mvh. Peter
Hej!

Burg am Stausee
Kurvan har radie 1638mm och är på 55 grader.
Längden på backen är c:a 2,75 meter och det skiljer 100mm i höjd.
Matematik: 100/2750 c:a 36 promille.

Flåmsbanan i Norge har en lutning på 55 promille - men det är å andra sidan unikt.

Linjespår i Sverige har sällan lutningar på mer än 16 promille. Men sedan är det även en fråga om vertikalkurvor...
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av Eke »

UrbanJohansson skrev: Hej!

Burg am Stausee
Kurvan har radie 1638mm och är på 55 grader.
Längden på backen är c:a 2,75 meter och det skiljer 100mm i höjd.
Matematik: 100/2750 c:a 36 promille.

Flåmsbanan i Norge har en lutning på 55 promille - men det är å andra sidan unikt.

Linjespår i Sverige har sällan lutningar på mer än 16 promille. Men sedan är det även en fråga om vertikalkurvor...

Huu!!! 3,6% stigning i kurva! Hade aldrig vågat bygga så, hälften så brant hade varit mer normalt med tanke på kurvan!
Men det är en fin modul!
Kommenterar vidare om stigningar i den nya tråden Lasse startade!

Mvh. Peter
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av ErikKuiper »

Det var ett tag sen det hände något i den här tråden :). Det har nu gått ett år sedan senaste uppdateringen, och jag har fått lite mer erfarenhet och lite justerade preferenser. Då det snart är dags att ta tag i min nya dubbelspårskurva så kan det vara bra att berätta hur jag tänker bygga dess gavlar. Jag har pratat med Eke som också är intresserad av att bygga enligt normen och han är överens om ändringen av den rekommenderade gavelprofilen.

Vad har då hänt.
- Justerad gavelprofil. Bygger på FREMO:s E-gavel men breddad för att få bättre plats med elstolparna.
- Liten justering vad gäller hjulprofiler.
- Liten komplettering vad gäller SEc-vagnar i frirumsprofilen.
- Max rekommenderad stigning är justerad till 2%.
- Lite ändrad text vad gäller kontaktledning.

/Erik
Bilagor
D57-normen-v0.5.0-2013-12-18.pdf
(111.89 KiB) Nerladdad 432 gånger
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av Arne Ivan »

Vi far två i MMM med samma önskan. En tvåspårs kurvmodul som kunde användas endera med publiken på insidan av kurvan, eller på utsidan.

Lösningen som vi kom på oberoende av varandra var att dela den i två delar.
Sätter man delarna i ena ordningen blir det en innerkurva, sett från publikens sida, och i den andra en ytterkurva.
Toni´s 'Margarin', rapsåkern, var med på TM och min Karungi i Gävle.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
StaffanWiman
Inlägg: 791
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av StaffanWiman »

Men varför stigningar på huvudspår överhuvudtaget? Modulen ska ju i båda ändar ansluta till 130 cm över golvet! I fallet med Burg am Stausee är det ju fråga om en bibana till en ändstation och inga tåg är tvungna att åka ner dit. Huvudspår är ju en helt annan sak.

Staffan
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av jhjelm »

Det skulle i så fall vara att någon vill bygga en LGV-connexion. :)

Typ såhär.
http://goo.gl/maps/ZqOhK

Den skulle bli ganska stor.

Med vänlig hälsning Jonas
StaffanWiman
Inlägg: 791
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Breda symmetriska MMM-gavlar

Inlägg av StaffanWiman »

TGV menar du? Ska tänka på saken. Fast om jag bygger så får det bli i epok II. Fast då fanns det väl inga TGV, om man nu inte får räkna der Fliegende Hamburger dit :-)

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"