Wattenscheid-schakt - Flyttbara signaler

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
JanFrelin

Wattenscheid-schakt - Flyttbara signaler

Inlägg av JanFrelin »

Bra tips, tackar!

Produkter jag skulle uppskatta är dels signaldekodrar som passar till Wattenscheid-schakt, och dels växeldekodrar för färre växlar. Jag har bara en eller två växlar som är automatiska per sektion.

https://www.fremo-net.eu/praxis/signale/signalschacht/
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
AndersB

Re: Loconet för modulerna

Inlägg av AndersB »

Tacka för era kommentarer - kul!

JanFrelin skrev:Produkter jag skulle uppskatta är dels signaldekodrar som passar till Wattenscheid-schakt, och dels växeldekodrar för färre växlar. Jag har bara en eller två växlar som är automatiska per sektion.
Synpunkter på existerande lösningar och nya önskemål uppskattas - och dom påverkar!

Nuvarande servodekoder hanterar 5 växlar. Att göra motsvarande dekoder för 2 växlar skulle inte förändra kostnaden så värst mycket, det mesta på dekodern måste vara med oavsett om det är 2 eller 5 växlar. Kanske skulle det göra någon eller några 10:or.
Det som direkt kan uteslutas från dekodern är reläerna, och skulle någon vilja ha en dekoder med färre reläer så säg till.

Signaldekoder för Wattenscheid-schakt funderade jag på. Men samma gäller här, priset skulle bli betydligt högre för denna, än priset för den stora delat med 10.

I nuvarande signaldekoder så placeras alla signalerna utmed en tre-trådsbuss.
Vid signalen (i Wattenscheid-schaktet) sätter man ett (eller två) drivkort som sedan kopplas till bussen med en liten tre-trådsanslutning (samma som servokabel). Blir alltså väldigt lätt att ansluta signalen vid upp och nerplockning.
Bild på det lilla drivkortet (för 4-5-skenssignalen blir det två sådana kort i en sandwich-konstruktion):
Bild

Hoppas inte folk stirrar sig blinda på att signaldekodern klarar 10 signaler. Kika istället på priset per signal på en viss modul.
Ta en dubbelspårs "blocksträcka" - där går det 4 signaler och priset för styrningen av dessa blir då ca 90:- per signal (inkl LED-driv).
Utnyttjar man alla 10 på ett signalkort kan man komma neråt 35:- per signal.

Men funderingarna på en "Wattenscheid-schakt-dekoder" finns fortfarande och är folk sugna så hör av er...

mvh/anders
Nicke

Inlägg av Nicke »

Jag har tittat lite på "Wattenscheid-schakt", har en sats hemma bl.a. och jag tycker idén med flyttbara signaler är smart.
Däremot tycker jag den är lite otymplig. Storleken behövs om man ska få plats servodrivna semaforarmar men för ljussignaler är det onödigt stort.
Dessutom är det lite knepigt att få till ett fyrkantigt hål i en färdig modul.

Ett runt signalschakt 10 eller 12mm i diameter skulle vara enkelt att borra upp både i nya och befintliga moduler.
Med MGPs LED-drivare och en 4-polig kontakt (plus-minus-datain-dataut) skulle man kunna få plats med elektroniken i ett smalt rör och ha mycket smidiga flyttbara signaler.

/Nicke - som gillar LocoNet
(och är nyfiken på MGPs produkter)
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Gillar också idén med signalschakt men tycker också att wattscheider är lite klumpiga, finns det inte redan en standard med runda signalschakt, tror jag har sett det någonstans!
Annars låter ju VP-rören som en god idé med en RJ12 kontakt i botten! Skulle man träffa på ett wattscheiderschakt med sin "VP-signal" kan ju en wattscheider-VP adapter användas!
Hur skulle en "schaktdekoder" strömförsörjas? Med railsync eller 12 v på pinne 1 och 6?

Mvh. Eke
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

Jag har funderat en del på detta med signalschakt och kommit fram till följande. Bygg signalmoduler. Varför detta?
  • Svenska signaler är en pinne i marken.
  • För att få flyrbara signaler som snyggt smälter in i modulen måste man komma överens om en gemensam ballastkulör och ballastprofil där signalen ska slå.
  • Lycka till med att komma överens om ovanstående.
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

ErikKuiper skrev:Jag har funderat en del på detta med signalschakt och kommit fram till följande. Bygg signalmoduler. Varför detta?
  • Svenska signaler är en pinne i marken.
  • För att få flyrbara signaler som snyggt smälter in i modulen måste man komma överens om en gemensam ballastkulör och ballastprofil där signalen ska slå.
  • Lycka till med att komma överens om ovanstående.
Jo, jag har också insett detta och har funderat på att klämma in en lös modulgavel mellan två moduler med infräst signaldekoder och signal uppe bredvid dom korta räösstumparna på kanske 12 mm om gaveln är så tjock! Har några semaforer som jag nog kommer göra så med.
Men, vi har ju också problemet med att vi har både MMM-gavlar i olika bredder och dessutom Fremogavlar att ta hänsyn till och då blir ju "signalgavelmoduler" och vanliga signalmoduler inte lika universellt användbara!
Tror det finns utrymme både för signalschakt, signalmoduler och "signalgavlar"!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin

Inlägg av JanFrelin »

Min slutsats av ovanstående är att använda Wattenscheidschakt. De är kanske inte perfekta, men det fins en standard och komponenterna går att köpa. För säkerhets skull får schakt även monteras vid bangårdsändar mm, så att signalerna går att sätta någonstans.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Tanken med signalschaktet är att någon annan (Herr A) ska kunna placera sina signaler på någon annans (Herr Bs) moduler. Just för att få signalerna på lämpligt avstånd från varandra. Enligt min mening bör det vara minst 1 tåglängd mellan signalerna i samma riktning. Tåglängden kan t ex definieras efter resp. stations mötesspår.
Fördelen med ett normerat schakt är att man då kan få passande signaler till sin station: form- eller färgljussignaler, eller i sin enklaste variant - signaltavlor. http://www.fremo-net.eu/praxis/signale/signalschacht/

Såväl schakt som signalhållare finns färdiga att köpa från bl a H0-fine.
http://www.h0fine.com/shop/index.php?cP ... 002d227779

Men av alla invändningar så saknar jag den mest övertygande:
- svenska färgljussignaler sitter, om möjligt, på en kontaktledningsstolpe.

Inom FREMO H0 lär både signalmoduler och "slimmade" "signalgavlar" vara på väg ut. :)
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

UrbanJohansson skrev:Hej!
Inom FREMO H0 lär både signalmoduler och "slimmade" "signalgavlar" vara på väg ut. :)
Vad har du fått det ifrån?
Jag tycker mig se att det blir allt fler signalmoduler inom FREMO H0, just för att man skall kunna placera infartsignalerna lite utanför stationen.

/Lars
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

LLJ skrev:
UrbanJohansson skrev:Hej!
Vad har du fått det ifrån?
Jag tycker mig se att det blir allt fler signalmoduler inom FREMO H0, just för att man skall kunna placera infartsignalerna lite utanför stationen.

/Lars

Hej!

Du missar poängen överlag. ;)

- med signalschakt kan stationsägaren placera sin signal på lämpligt avstånd.
- signalen kan vara utbytbar för att spegla aktuell epok.
- utan att behöva ta hänsyn till typ av modul (oavsett standard).
- modulerna kan placeras fritt, dvs så de passar rummet bäst.
- moduler med signalschakt blir framtidskompatibla med ev fjärrstyrning (utrustningen hänger ihop med signalen och inte fast i modulen).

Det här riskerar att bli en diskussion om "Påvens skägg" och jag håller för troligt att "några" kommer att föreslå ett runt rör med minst 22 mm diameter som "Svensk Signal Modulstandard" - bara för att skapa skillnad och eget.

För att svara på din fråga - mitt intryck från FREMO, baserat på olika möten de senaste 10 åren, är att linjemodulerna med W-schakt blir fler än de med fast monterade signaler. Mängden signaler har ökat överlag, men det är också fler moduler som blivit "färdiga" totalt sett.

Men tänk att utnyttja W-schaktet och Anders Loconet-system till fullo, en stations olika epoker skulle enkelt kunna gestaltas:
Epok 1 - inga signaler alls.
Epok 2 - T-semafor
Epok 3 - Formsignaler (t ex semaforer) i infarten, avgång ges med signalspade
Epok 4 - Färgljussignaler och plåtstins. Godsmagasinet rivet.
Epok 5 - borttagen som mötesplats - dvs inga signaler alls på stationen. Förmodligen är stationshuset rivet/sålt och ersatt av en "busskur".

Själv har jag W-schakt (modell: slim) på en del av mina SJ-moduler, just för att få maximal flexibilitet gentemot "stationsägarna".
Urban "Södra Station" Johansson
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"