Funktionsknappar för alla!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

Vi har tidigare diskuterat en standardmappning för vilka funktionsknappar som ska vara till vilka funktioner, tyvärr har vi ju inte kommit så långt pga. olika åsikter eller kanske lite ointresse för frågan.
Jag börjar få en del ljudlok nu och börjar bli irriterad över tillverkarnas förmåga att ständigt slänga ut funktionerna lite hipp som happ och väldigt inkonsekvent från gång till gång! Jag kan inte ens komma ihåg hur mina egna lokindivider fungerar från gång till gång!
Och på våra modulträffar kör man ju inte ens alltid sina egna lok vilket gör det än svårare, och som grädde på moset vet oftast inte ens lokets ägare hur det funkar och har ytterligt sällan en funktionslista på körhandtaget eller lokkort!

Jag har nu själv gjort en funktionslista som jag tänker använda på mina lok framöver då det verkar svårt att komma fram till något tillsammans! Men jag lägger ut den här och tar gärna emot konstruktiv kritik ifall jag glömt något, men jag kommer att ha veto över min egna lista hade jag tänkt!
Men om den faller i smaken så får ni andra gärna börja använda den också, skulle ju kunna vara en början till en standard! Jag börjar här och kommer senare att lägga ut den på andra forum också, blir det bra gensvar kanske vi kan börja påverka våra egna producenter av skandinaviska modeller att följa den och senare....vem vet, kanske även Roco och andra stora inser fördelen med en standard!

Någon enstaka funktion kanske kan verka lite kontroversiell men jag ska försöka motivera hur jag tänkt.

V1.1

F0 Strålkastare växlande A-B med körriktningen
F1 Helljus
F2 Tuta / Ångvissla
F3 Halvfart
F4 Accleration / bromsfördröjning inaktiv
F5 Hyttbelysning växlande A-B med körriktningen
F6 Ljud (Motor, ånga eller andra driftljud)
F7 Koppel A-ände + koppelljud + koppelbelysning
F8 Koppel B-ände + koppelljud + koppelbelysning
F9 Maskinrumsbelysning
F10 Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F11 Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F13 Diesel - motorvarv öka
--"- El-lok - strömavtagare A-ände
F14 Diesel - motorvarv minska
--"- El-lok - strömavtagare B-ände
F15 Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F16
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28

Det som troligtvis är mest kontroversiellt här är nog att ha ljudet på F6 i stället för F1 men det finns en förklaring som jag hoppas ni köper!
Normalt ligger ljudet på F1, och F6 har kombinerad halvfart + urkoppling av acc-bromsfördröjning. (även om det finns enstaka ljudprojekt från dom stora tillverkarna där F6 faktiskt har använts för ljudet)
Att ha halvfart + acc-bromsfördröjning kombinerat på en funktionsknapp är mycket olyckligt då man inte tillfälligt kan koppla bort fördröjningen under gång när man vill bromsa snabbare än den inställda fördröjningen i dekodern utan att även aktivera halvfarten!
Så jag vill gärna ha dessa funktioner var för sig och då gärna på F3 och F4 så som dom flesta normala dekodrar kommer som standard! (dessutom lätt åtkomligt på Fred-handtagen)
F6 blir då ledigt för ljudet.
F1 som oftast används för ljudet används också oftast för helljus på lok som har det, och eftersom det känns bättre att ha dom fyra första funktionerna som är lättast åtkomliga på t.ex. ett Fredhandtag för dom funktioner som behövs under drift så känns det mest naturligt att ha F1-4 som listan ovan visar. Motorljudet startar man ju bara en gång innan man kör iväg så att det gör inte så mycket att trycka ner shift för att komma åt det!

Växlande strålkastarljus med körriktningen finns som vanligt på F0, men som alternativ kan man välja att ha F11 eller F12 för att tända strålkastarna fast i A eller B-änden och slippa det hysteriska blinkandet fram och tillbaka vid växlingsmanövrar.

Jag har inte noterat alla mer eller mindre märkliga ströljud som man kan aktivera i dom flesta ljuddekodrar men om det finns bra motiveringar på ljud som jag inte tänkt på så för jag in dom i listan!

Hälsningar / Eke
Senast redigerad av 1 Eke, redigerad totalt 2015 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Jag håller med dig när det gäller vissa argument så som de viktigaste funktionerna på F0-F4, näst viktigaste F5-F8.
Normalt behöver man inte fler än dessa.
Dock så håller jag inte med om vilken funktion som skall ligga på vilken knapp ;)
Min lista ur huvudet:
F0: Riktningsberoende ljus på/av
F1: Ljud på/av
F2: tyfon/vissla
F3: Hel/halvljus
F4: Utrullning av/på
F5 - F8 beroende på tillgängliga ljud och förebild.

Tex. så behövs inte rangerläge anser jag. Stäng av utrullningen och dra på lagom mycket så klarar man det ändå.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

Mmm....misstänkte att ljudet på annan funktionsknapp än F1 skulle vara kontroversiellt men jag tänker vara envis och stå på mig ännu ett tag! ;)
Däremot halvfarten på F3 är inte förhandlingsbar, det är en etablerad standard som inte krockar med någon annan! Dessutom väldigt användbar och jag använder den ofta. Ute på linjen kör jag oftast med dekoderns tröghet inkopplad och kopplar bara ur den då man missbedömt bromssträckan. Men däremot vid exempelvis rundgång eller annan finkänslig rangering har man väldigt bra kontroll över loket med både F3 och F4 aktiverade, man får då en lagom toppfart för stationsområdet och kan nyttja vredets hela slag mer finkänsligt!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

F3 används för rök/strömavtagare hos ESU Enginering edition som standard, så att det är en etablerad standard för rangerläge (som inte ens behövs) undrar jag?
Bättre att justera motorkurvan så att det går att köra långsamt på de lägre körstegen utan att behöva byta till rangerläge. Dessutom har det ju hänt mer än en gång att rangerläget slagits på av misstag, och man undrat varför loket går så dåligt.

Jag tror att den bästa lösningen är att alla har en lista över funktionerna på sina handtag för sina fordon, särskilt vid trafikspel då andra skall köra dem.
För jag tror att det blir svårt (=omöjligt) att enas om en standard, särskilt som inte ens jag själv är konsekvent, bl.a. beroende på att vissa tillverkare lagt vissa funktioner på ett annat sätt och de inte går att mappa om.

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av plj »

För mig, som är helt okunnig om alla specialfunktioner på vissa lok, vill ha det så här: När man på en trafikkörning ska överta ett okänt lok ska det vara så att de vanliga knapparna för tändning av ljus och uppstart och tyfon bör vara lika på alla lok. Sedan ska hastighetskurvan vara så att det startar och stoppar så snabbt så det går att använda vid växling utan att trycka på någon speciell funktionsknapp. Det som retar mig mest är när det tar "evigheter" att komma igång och att det sedan tar lika lång tid att stanna. Då är det närmast omöjligt att växla. Alla specialfunktioner är för "experterna". Vid trafikspel är det viktigast att loket fungerar på ett smidigt sätt så att arbetsuppgiften kan lösas inom angiven tid. På det egna loket på hemmabanan kan man ha sina funktioner hur man vill.
PLj
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

@LLJ
Jodå, F3 till halvfarten eller Rangiergang som tyskarna kallar det har funnits sedan slutet på 90-talet på dom flesta europeiska dekodrar, kom samtidigt med att F4 började användas för att koppla bort utrullningen!
Esu:s mappning av sina egna lok ser jag mest som ytterligare en producent som hittat på en egen mappning på sitt ljudprojekt för att pressa in så mycket funktioner som möjligt utan att tänka på användarvänligheten!
Egentligen är det uppkomsten av ljuddekodrarna som ställde till det när en mängd olika personer och tillverkare började göra ljudprojekt för dessa!
Innan dess var nog följande väldigt standardiserat.

F0 växlande ljus
F1 Helljus
F2 Inget (Tuta Kom med ljuddekodrarna)
F3 Halvfart
F4 Inaktivering av trögheten

@plj
Jo Per, håller med dig att det ska vara enkelt och det är just det jag vill få till. Det ska vara lika naturligt att stänga av trögheten på F4 som att sätta på ljuset på F0 eller veta vilken pedal som är till bromsen i bilen.
Men tanken med funktionslistan är ju att förhoppningsvis ska tillverkarna också se fördelarna och börja använda den så att lokfunktionerna ska bli lika lätta att förstå sig på som reglagen i en bil. (som visserligen inte är så lätt i en modern bil tyvärr) ;)
Så det är inte bara för våra modulträffar jag gör detta!
Vad gäller modulträffarna så är det väldigt dåligt med att märka upp funktionerna på körhandtagen så jag tror en standard skulle bli bra!
Däremot tror jag inte man kan kräva att alla ska programmera bort trögheten på sina dekodrar när man åker på modulträff, det måste vara bättre att dom som inte vil ha det lär sig att stänga av den. En ljuddekoder kostar ju trots allt någon tusenlapp och har man kostat på sig det vill man ju också kunna utnyttja finesserna! Själv brukar jag tydligt märka ut vilken knapp man stänger av utrullningen med, till och med med gul och röd färg runt F4-raden!

Med vänlig hälsning. Eke
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av daniel »

@Eke: Vad hindrar dig från att slå på tröghet när du ska köra iväg och stänga av det när du lämnar loket? När man tar ett lok finns ju saker man alltid ska göra, t ex slå på/av lyset. Då kan du ju slå på tröghet också. Och när man lämnar loket ska man alltid stänga av ljudet så det inte står och brummar och då kan du slå av trögheten samtidigt.

Om ni som vill ha dessa avancerade funktioner, som t ex tröghet, alltid slå på det när ni tar loket och slår av det när ni lämnar loket så är ju problemet löst.

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av ErikKuiper »

Jag tycker det ser ut som ett bra förslag, men jag förstår också att alla inte kommer att välja att använda Ekes mappning av funktionsknapparna.

Något jag tycker vi behöver bli bättre på är att markera upp körhandtagen med hur funktionerna är mappade så man kan kontrollera hur man får på och av ljud och andra funktioner. Jag har funderat på att skriva ut lite lappar med några standardinställningar (typ den Eke föreslår och den Lars föreslår) samt tomma lappar. Då går det att sätta på en beskrivning på körhandtagen även om ägaren till loket inge har gjort någon själv.

Vad gäller Daniels förslag att alltid slå av trögheten närman lämnar ett lok så tror jag inte det fungerar i praktiken. Det kommer att vara tillräckligt många som glömmer det att man inte kan förutse hur loket är inställt då man hämtar det.

/Erik
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

@Daniel
Jo, naturligtvis kan man göra det och det brukar jag också göra. Men det är inte fel att det finns tydligt uppmärkt på körhandtaget hur det fungerar.
Ett litet problem finns ju med Fred och UT4 där man inte ser vad som är aktiverat tyvärr! Men om det fanns en standard så vore det ju lättare att hitta rätt även om det inte finns indikation på om knapparna är aktiverade eller ej, till och med när ägarna fuskat med funktionsbeskrivningen på körhandtaget!

@Erik
Bra idé med tomma lappar att fylla i när det saknas funktionsbeskrivning!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Lite OT: När det gäller utrullning så står det både i Modul Syd:s träffregler (H0) och FREMO:s träffregler för HO-RE att fordonen inte skall ha utrullning.
Att många sedan bryter mot detta är en annan sak. Sedan är det skillnad om jag själv kör eget fordon med stor utrullning jämfört med om någon annan, som kanske inte är van vid detta, kör fordonet.

Jag har små fickor på mina FRED+UT4, där jag kan stoppa i små lappar med fordons namn + vilka funktioner som fordonet har. Om alla hade ett liknande system på sina handtag, så vore det enkelt att se aktuellt fordons funktioner och byta när man byter fordon i handtaget.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"